Pe aceeași temă
Motivele pentru care Asociația Pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) consideră că respectivele ordonanțe nu sunt constituționale:
Lipsa unei situaţii extraordinare care să justifice înlocuirea parlamentului, ca putere legiuitoare, de către guvern (putere executivă). Niciuna din cele opt ordonanțe nu este motivată de vreo urgență reală sau o situație extraordinară care să justifice emiterea ei. Mai mult, în cazul ordonanței privind alegerile anticipate, OUG 26/2020, în preambul se spune că la caracterul excepţional al situaţiei ar concura „… eventualitatea adoptării moţiunii de cenzură”, ceea ce e şi netemeinic şi comic, întrucât iminenţa demiterii unui guvern nu justifică intensificarea activităţii de legiuitor delegat, ci dimpotrivă, o reţinere generată de indiciile puternice că acel guvern este pe cale de a-şi pierde legitimitatea.
Nesolicitarea avizelor prevăzute de lege pentru proiectele de ordonanţe de urgenţă. În spaţiul public s-a vehiculat informația că ordonanţele în discuţie ar fi fost adoptate fără avizele prevăzute de lege, de la Consiliul Legislativ, de la Consiliul Economic şi Social, de la alte entităţi prevăzute de lege. Am cerut AVP să verifice acest aspect.
Încălcarea Referendumului naţional din 2019, în care s-a stabilit că nu pot fi emise ordonanțe de urgență în domeniul organizării judiciare. În cazul OUG 23/2020, prin introducerea unei noi abateri disciplinare, în cazul achizițiilor publice, aceasta se referă și la judecători. În plus, abaterile disciplinare ale magistraţilor nu pot fi prevăzute într-o lege privind achiziţiile publice, ci într-o lege din domeniul organizării judiciare (statutul magistraților).
Ordonanțele sunt următoarele:
OUG nr. 13/2020 privind circulaţia pe drumurile publice
OUG nr. 16/2020 privind regimul drumurilor
OUG nr. 17/2020 privind domeniul apărării naţionale
OUG nr. 21/2020 privind fondul locativ de protocol al RAPPS
OUG nr. 23/2020 privind sistemului achiziţiilor publice
OUG nr. 24/2020 privind reorganizarea activităţii ANAF
OUG nr. 25/2020 pentru reforma în domeniul sănătăţii
OUG nr. 26/2020 privind alegerile parlamentare anticipate.