Pe aceeași temă
Concret, cele două asociații cer demisia de onoare a șefei CSM, Lia Savonea, și a membrilor secției pentru judecători din CSM care și-au asumat comunicatele transmise de către instituție referitoare la situația judecătoarei Dana Gîrbovan, alegerea PSD pentru conducerea Ministerului Justiției.
Cele două asociații ale magistraților au transmis sâmbătă, printr-un comunicat de presă, că nu sunt reprezentanți de conținutul comunicatelor publicate de CSM în 29 și 30 august și consideră că acestea au afectat grav rolul instituției de garant al independenței Justiției.
Judecătorii invocă mai multe recomandări ale Comisiei de la Veneția și ale Consiliului Consultativ al Judecătorilor Europeni, dar și o decizie a Curții Constituționale (nr. 45/2018) care spune că funcțiile de demnitate publică alese (ex: președinte, deputați, senatori, cele din cadrul autorităților administrației publice locale) sau numite (prim-ministru, viceprim-ministru, ministru, ministru delegat, secretar de stat, subsecretar de stat) au, prin natura lor, fie o pronunțată componentă politică, fie o componentă administrativă, „care nu are nicio legătură cu activitatea pe care judecătorul sau procurorul o exercită. (…) În consecință, rezultă că funcțiile de demnitate publică anterior enumerate nu au nicio legătură cu magistratura”.
„Este logic că judecătorul ar trebui să demisioneze înainte de a concura pentru o funcție politică, deoarece dacă un judecător va fi candidat şi nu va fi ales, desemnat sau numit, acesta va fi totuşi identificat cu o anumită tendință politică, în detrimentul independenței, funcția de ministru al justiției având o pronunțată componentă politică care nu are nicio legătură cu activitatea pe care judecătorul sau procurorul o exercită (a se vedea, încă o dată, Curtea Constituțională a României, Decizia nr.45/2018, paragrafele 168 şi 169)”, se arată în comunicatul magistraților din cele două asociații.
„În acest context, exprimarea de Secția de judecători din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii a unei poziții de susținere publică a programului electoral al unui potenţial ministru propus de un partid politic este de natură a pune în discuție credibilitatea întregului sistemul judiciar, imaginea justiției şi a corpului magistraților din România, ridicând semne de întrebare cu privire la rolul acestui organism de garant al independenței justiției şi poziția de neutralitate conferită constituțional, mai ales în contextul preelectoral al momentului.
Din perspectiva cronologiei evenimentelor, nu poate fi ignorată nici modalitatea în care Secția de judecători a Consiliului Superior al Magistraturii a ales să acționeze, aceasta neînțelegând să transmită propunerea de eliberare din funcție a judecătorului propus a fi ministru într-un termen optim, care să conducă în final la eliminarea situației de incompatibilitate ivite şi să ofere posibilitatea juridică de numire a acestuia, cât timp nu mai era magistrat, într-o funcție în puterea executivă, potrivit propriei opțiuni”, mai arată Forumul Judecătorilor și Inițiativa pentru Justiție.