Autoritatile primesc din nou dreptul de a accesa datele utilizatorilor de telefonie si internet, in urma proiectului semnat ieri, la Cotroceni

P.c. | 07.05.2015

Pe aceeași temă

Autoritatilor au din nou dreptul de accesa datele utilizatorilor de telefonie si internet, pe baza proiectul de modificare a Legii 506/2004, care a fost semnat miercuri la Palatul Cotroceni de liderii partidelor politice. Curtea Constitutionala, prin decizia din iulie 2014, a luat autoritatilor acest drept. Accesul la date se face cu autorizarea prealabila a judecatorului. Datele personale solicitate nu vor fi sterse de furnizori pana la maxim 5 ani sau pana la pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive, relateaza Hotnews.

 

"Prezenta propunere legislativa de modificare si completare a Legii nr. 506/2004 are ca obiect reglementarea accesului la datele detinute de furnizorii de servicii de comunicatii electronice, raspunzand totodata si criticilor formulate de Curtea Constitutionala. Actul normativ aduce clarificari privind categoriile de date care sunt detinute si prelucrate de catre furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sau de retele publice de comunicatii, in scopul derularii activitatilor comerciale proprii, precum si in cadrul activitatilor de asigurare a serviciilor de comunicatii electronice, dara sa impuna obligatii suplimentare de retinere", se arata in Expunerea de motive la acest proiect de lege.

 

CITITI SI: Klaus Iohannis, consultari cu partidele: Legea privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private va fi modificata

 

Accesul la datele utilizatorilor de telefonie si internet


Proiectul de modificare a Legii 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal introduce un nou articol in lege denumit: "Accesul la date al autoritatilor" si care are urmatorul cuprins:


"Art. 12 (1) - Accesul la date al autoritatilor

  • (1) La solicitarea instantelor de judecata sau la solicitarea organelor de urmarire penala ori a organelor de stat cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale, cu autorizarea prealabila a judecatorului stabilit potrivit legii, furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului si furnizorii de retele publice de comunicatii electronice pun la dispozitia acestora, de indata, dar nu mai tarziu de 48 de ore, datele de trafic, datele de identificare a echipamentului si datele de localizare, in conformitate cu prevederile referitoare la protectia datelor cu caracter personal.
  • (2) Solicitarile privind datele prevazute la alin (1) formulate de catre organele de stat cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale sunt supuse dispozitiilor art. 14, 15, 17-23 din Legea nr. 51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei.
  • (3) Solicitarile, respectiv raspunsurile, daca sunt transmise in format electronic, se semneaza cu semnatura electronica extinsa bazata pe un certificat calificat eliberat de un frunizor de servicii de certificare acreditat. Fiecare persoana care certifica datele sub semnatura electronica raspunde potrivit legii pentru integritatea si securitatea acestor date.
  • (4) Solicitarile prevazute la alin (1) se proceseaza in conditii de confidentialitate.
  • (5) Datele de trafic, datele de identificare a echipamentului si datele de localizare solicitate conform alin. (1) nu fac obiectul stergerii sau anonimizarii de catre furnizori, atunci cand solicitarea formulata in temeiul alin. (1) este insotita sau urmata de o notificare cu privire la necesitatea mentinerii lor, in scopul identificarii si conservarii probelor sau indiciilor temeinice, in cadrul investigatiilor pentru combaterea infractiunilor sau in domeniul apararii si securitatii nationale, atat timp cat subzista motivele care au stat la baza solicitarii, dar nu mai mult de 5 ani de la data solicitarii, sau, dupa caz, pana la pronuntarea unei hotarari definitive a instantei de judecata.
  • (6) instantele de judecata, organele de urmarire penala sau organele de stat cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale notifica furnizorilor incetarea motivelor care au stat la baza solicitarii sau, dupa caz, pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive".


Datele utilizatorilor care nu sunt suspectati de nimic pot fi retinute 3 ani

 

Datele celor care nu reprezinta o amenintare la siguranta nationala sunt stocate ca si pana acum - in scopul facturarii si prevenirii unor litigii comerciale.



Articolul care prevede acest lucru a fost modificat astfel:

  • "(1) Datele de trafic referitoare la abonati si la utilizatori, prelucrate si stocate de catre furnizorul unui serviciu de comunicatii electronice destinat publicului, trebuie sa fie sterse sau transformate in date anonime atunci cand nu mai sunt necesare la transmiterea unei comunicari, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data efecturarii comunicarii, cu exceptia situatiilor prevazute la lin. (2)-(3) si (5)".

 

CITITI SI: Klaus Iohannis a trimis Parlamentului un nou proiect de tip Big Brother
 

Proiectul de lege introduce prevederi si pentru clientii prepay:


"La articolul 5, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2, 1), cu urmatorul cuprins:

'(2,1) Preluarea datelor de trafic efectuata in scopul stabilirii obligatiilor contractuale ce privesc abonatii serviciilor de comunicatii cu plata in avans este permisa pana la implinirea unui termen de 3 ani de la data efectuarii comunicarii
'"

  • 'Practic, completarile si modificarile aduse Legii nr. 506/2004 prin prezenta initiativa legislativa constau in definirea datelor tehnice ce permit individualizarea echipamentelor utilizate de furnizorii de servicii si retele publice de comunicatii electronice si staueaza garantiile si conditiile de legalitate prin instituirea obligatiei de obtinere a aprobarii judecatorului competent anterior accesarii respectivelor date de orice autoritati si institutii publice. Totodata, trebuie precizat ca respectivele date sunt detinute de furnizorii sus-mentionati in scopul facturarii si prevenirii unor litigii comerciale, iar acestor furnizori nu le sunt create obligatii suplimentare', se mai precizeaza in Expunerea de motive.


In aceeasi expunere de motive se subliniaza ca prin acest acest proiect "au fost introduse garantii noi in cuprinsul Legii nr. 506/2004 pentru a proteja dreptul la viata intima, familiala si privata, (..) dupa cum urmeaza: 

  • accesarea datelor poate fi realizata intr-un cadru precis delimitat, de catre instanta de judecata sau cu autorizarea prealabila a judecatorului;
  • atunci cand sunt transmise in format electronic, solicitarile, respectiv raspunsurile, se semneaza cu semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, pentru asigurarea integritatii datelor si pentru stabilirea trasabilitatii acestora"


Context:
 

Curtea Constitutionala a respins cele doua legi adoptate in Romania in aplicarea Directivei UE privind pastrarea datelor de trafic ale utilizatorilor de telefonie si internet si inca una in completarea acestora (Legea PrePay) pe motiv ca incalca dreptul la viata privata, la secretul corespondentei si la libertatea de exprimare. Decizia Curtii Constitutionale din iulie 2014 a lasat temporar organele judiciare si Serviciile de Informatii in imposibilitatea de a mai accesa pana si datele retinute in prezent de operatori in scop de facturare.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2021 Revista 22