Avocatul Poporului a atacat la CCR ordonanța de urgență privind alegerile anticipate

Redactia | 21.02.2020

Avocatul Poporului a sesizat CCR împotriva OUG emisă de guvernul Orban privind organizarea alegerilor anticipate

Pe aceeași temă

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională a României cu excepția de neconstituționalitate referitoare la Ordonanța de Urgenă 26/2020 privind alegerile anticipate, care modifică și completează acte normative în materia alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor, precum şi unele măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor parlamentare anticipate.

„Avocatul Poporului atrage atenția, între altele, că modalitatea de organizare a alegerilor pentru Parlamentul României nu poate fi legiferată pe calea ordonanței de urgență, fiind împotriva întregii arhitecturi constituționale (voinței Constituantei) ca modalitatea de alegere a organului „reprezentativ suprem al poporului român” să fie dată Guvernului prin delegare”, transmite instituția într-un comunicat remis Revistei 22.

De asemenea, spune Avocatul Poporului, reprezentată de Renate Weber, competența guvernului este doar de organizare a alegerilor și nu de stabilirea efectivă a sistemului electoral, care este de competența parlamentului.

În plus, odonanța este neconstituțională și pentru că operează modificări în privința drepturilor electorale, pentru care Constituția interzice, în mod expres, efectuarea de modificări de ordin legislativ pe calea ordonanței de urgență.

”Este necesar, așadar, ca modificările reglementărilor sistemului electoral să fie făcute prin lege organică adoptată în cadrul dezbaterilor parlamentare”, spune Avocatul Poporului.

De asemenea, modificarea legislației în materie de alegeri parlamentare prin ordonanța de urgență survine cu aproximativ 10 luni înaintea mandatului noului parlament și la mai puțin de 9-10 luni până la organizarea la termen a următoarelor alegeri parlamentare. Termenul este mult redus, la doar 3-4 luni, în eventualitatea organizării unor alegeri parlamentare anticipate. În consecință, Avocatul Poporului observă faptul că Guvernul nu respectă Codul bunelor practici în materie electorală, adoptat de Comisia de la Veneția, care recomandă, între altele, modificarea sistemelor de scrutin cu cel puțin un an înainte de alegeri.

Pe de altă parte, din textul O.U.G. nr. 26/2020, reiese posibilitatea organizării alegerilor parlamentare anticipate la aceeași dată cu alegerile locale generale în mod excepțional în anul 2020. În context, Avocatul Poporului menționează că legile trebuie să reglementeze pentru viitor toate situațiile posibile care se pot ivi, fără a se limita la doar una dintre ele. Or, prevederea din actul normativ susmenționat se referă doar la situația anului 2020, nereglementând posibilitatea aplicării ei și pentru alte situații posibile viitoare, ulterioare anului 2020. Acceptarea unui asemenea text ar însemna că oricând legiuitorul - inclusiv guvernul, abuzând de atributul delegării legislative - ar putea crea excepții în funcție de interesul politic de moment al organizării mai multor alegeri în aceeași dată, mai spune sursa citată.

Avocatul Poporului mai constată faptul că, prin ordonanța de urgență susmenționată s-a păstrat sistemul de vot pe liste județene de candidați, dar s-a acordat posibilitatea de exprimare a votului oriunde pe teritoriul țării. Or, acest lucru era posibil doar concomitent cu modificarea sistemului electoral cu vot pe liste naționale ale competitorilor electorali, ceea ce nu s-a realizat.

În fine, Avocatul Poporului atrage atenția că în textul O.U.G. nr. 26/2020 există prevederi care afectează dreptul de vot și dreptul de a fi ales, deoarece posibilitatea cetățenilor de a-și exercita dreptul de vot la orice secție de votare, indiferent de circumscripția electorală, conduce inclusiv la distorsionarea rezultatelor alegerilor prin alterarea voinței politice, exprimate prin vot, a cetățenilor circumscripțiilor electorale, al căror număr stă la baza calculului normei de reprezentare, respectiv ale căror voturi ar trebui să asigure reprezentativitatea Parlamentului. Astfel, există posibilitatea teoretică ca un număr de voturi exprimate într-o circumscripție electorală să fie mai mare decât numărul cetățenilor rezidenți, ajungându-se la situația în care norma de reprezentare va deveni ineficientă, fapt ce va determina lezarea dreptului de a fi ales al candidaților la alegerile parlamentare.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22