Pe aceeași temă
Potrivit unui comunicat al EFOR, adoptarea OUG s-a făcut cu încălcarea articolului 115, alin. 4 din Constituție, în lipsa unei situații extraordinare care să justifice înlocuirea procedurilor parlamentare și asumarea unui astfel de proiect de către Guvern.
De asemenea, organizațiile neguvenamentale spun că a fost încălcat și art. 141 din Constituția României referitor la Consiliul Economic și Social, prin faptul că nu s-a solicitat avizul conform procedurilor legale de la această instituție și nici nu s-a primit un aviz.
„Contrar declarațiilor liderilor politici, avizul CES este obligatoriu”, se arată în comunicatul de presă al EFOR și ONG-urilor, remis luni.
„Considerăm că în elaborarea actului normativ nu au fost respectate normele constituționale, iar aprobarea acestuia este un demers care servește mai degrabă intereselor politice. Chiar dacă înțelegem și susținem necesitatea dezvoltării comunităților locale, credem că modalitatea de legiferare aleasă de Guvernul României este abuzivă și necorespunzătoare. Guvernul a inițiat un OUG care să reglementeze un program cu un buget de 50 de miliarde de lei, justificând urgența prin lipsa infrastructurii la nivel local. OUG justifică faptul că neaprobarea acestui proiect ar conduce și menționează și nerespectarea de către statul român a unor angajamente la nivel european, iar nepunerea lor în aplicare ar conduce la sancțiuni. De asemenea, legiuitorul menționează faptul că se încheie Programul Național de Dezvoltare Locală și există încă cereri care nu au fost soluționate, invocând urgența pentru a asigura accesul populației la servicii. Cu toate acestea, lipsa infrastructurii nu este o realitate care a apărut în mod neașteptat și nici nu este extraordinară, ci este o stare de fapt care se perpetuează de zeci de ani, fapt foarte bine cunoscut de partidele politice care s-au aflat la conducerea statului”, se arată în comunicat.
Potrivit sursei citate, utilizarea instrumentului „ordonanței de urgență” nu este justificată și având în vedere lipsa urgenței și a unei situații extraordinare se consideră că un astfel de program ar fi putut fi dezbătut în Parlament.
„Reamintim că OUG 28/2013, care a reglementat PNDL 1 a fost aprobat în Parlament după doi ani, prin Legea nr. 89/2015, ceea ce este inadmisibil pentru un proiect de o astfel de anvergură”, potrivit documentului citat.