Basescu: Legea constituie o garantie ca procesul de modernizare a educatiei e ireversibil

Fara Autor | 04.01.2011

Pe aceeași temă

Dupa ce a promulgat Legea educatiei, la doar citeva dupa ce Curtea Constitutionala a dat verdict de constitutionalitate, presedintele Traian Basescu a declarat, in cadrul unei conferinte de presa, ca legea face parte din setul de acte normative care modernizeaza Romania."Promulgarea este finalul unei dezbateri care dureaza de patru ani si constituie garantia ca ca procesul de modernizare a educatiei este ireversibil". Seful statului a trecut in revista modificarile aduse de lege, precizind insa ca este doar inceputul unui drum si a atras atentia ca oponentii acesteia sint "baronii educatiei", vehementa lor plecind "din teama ca isi vor pierde privilegiile".

"O lege atat de discutata nu putea multumi pe toata lumea si nici nu e de asteptat sa fie o lege perfecta. Incrancenarea pe care o provoaca e semnificativa pentru atitudinea fata de orice schimbare importanta in acest sistem. Campioni au fost liderii sindicali, dna rector Andronescu, dl rector Marga, care au facut si ei reforme ale caror rezultate se vad acum dupa zece ani".

"Legea e bazata pe pactul pentru educatie semnat de toate partidele politice si de foarte multe organizatii ale societatii civile. Regretabil este ca primul semnatar, Mircea Geoana, a devenit unul dintre mari contestatari ai legii".

"Sistemul are in centrul lui elevii si studentii. Atrage in responsabilitate pentru calitatea educatiei parintii, profesorii si conducerea unitatilor de invatamant, inclusviv comunitatea locala. Sistemul se descentralizeaza, devenind parte a comunitatii locale. Legea stimuleaza competitia intre scoli si unviersitati si da deplina stabilitate sistemului. Este relevant ca noua lege pune in concurenta unitatile scolare, prin mecanismul creat de lege elevul opteaza pentru scoala la care doreste sa mearga iar finantarea urmareste elevul. O scoala cu o buna reputatie va atrage elevi, ceea ce inseamna ca va atrage si finantare, urmand ca scolile cu proasta reputatie sa nu aiba elevi sa aiba ca final inchiderea".

"Legea asigura o puternica implicare a familiei elevului in organizarea scolii. Parintii vor semna un contract educational cu scoala. Se pare ca in ultimii ani prea multi parinti spun ca singurii care au obligatii fata de copil sunt responsabilii de la scoala. Nu, parintii raman rersponsabili, alaturi de dascali, pentru evolutia copilului. Cresterea responsabilitatii se manifesta si prin organizarea concursurilor pentru selectarea profesorilor".

"Se face transferul de un invatamant carea avea la baza acumularea de informatii la un invatamant centrat pe dezvoltarea de competente. In baza noii legi, curicula va fi foarte flexibila; 20% din materii vor fi optionale. In invatamantul obligatoriu, pana la 30% din orele de invatamant vor putea fi alocate pentru adaptarea nivelului de educatie la nivelul clasei. Eventual, atunci cand sunt elevi cu o mai slaba performanta dascalul isi poate adapta programa in functie de nivelul clasei".

"Legea pune accent pe educatia timpurie, se trece practic la invatamantul obligatoriu de noua ani. Va creste calitatea resursei umane pentru ca orice dascal va fi obligat sa aiba un masterat didactic".

"Finatarea universitatilor va tine seama de calitatea educatiei si vor fi clasate in trei tipuri:  universitati care vor avea ca obiectiv educatia, universitati centrate pe educatie si cercetare si universitatile de varf, care vor fi centrate pe educatie si cercetare avansata".

"Prima evaluare se va face cu auditori internationali, nu de catre ARACIS, ci de o institutie internationala specializata, care va fi desemnata desigur de guvern. Extrem de importanta pentru cadrele didactice unviersitare, nu va mai functiona criteriul vechimii pentru a dobandi calitatea de profesor, ci valoarea. Sunt prea multi tineri care raman asistenti in timp ce clanuri universitare ocupa toate pozitiile, impreuna cu familiile lor".

"Sunt introduse mecanisme de control care evita aparitia fabricilor de diplome, nu vorbesc numai de universitati private, multe din universitatile de stat s-au transformat in fabrici de diplome, generand o adevarata depreciere a calitatii de detinator al unei diplome. Paradoxul e ca universitatile de stat au fost transformate, multe din ele, in fabrici de diplome, care nu mai au ca obiectiv calitatea, ci buna retribuire a rectorilor si a clanurilor universitare".

"Un alt obiectiv e evitarea politizarii functiei de rector. Se incrimineaza plagiatul, nu mai sunt permise micile familiute cu soti, sotii, rude pana la gradul trei in aceeasi universitate".

"Am observat ca exista o teama de schimbare si ea este exploatata de cei ce beneficiau de un sistem in care statul platea, dar nimeni nu raspundea. Sub masca autonomiei unviersitare, multe universitati de stat considerau ca sunt libere sa faca ce vor in numele rectorului si a grupului din jurul acestora".

"Critica cea mai lipsita de onestitate vine din zona discursului nationalist. Le-as aminti celor care se tem de studiile in limba minoritatilor, ca una din tezele care au stat la baza Romaniei Mari in 1918 era urmatoarea: Fiecare popor se va instrui, administra si judeca in limba sa proprie. Nu vad de ce azi am fi mai putini intelepti decat in 1918, intr-o tara membra NATO, membra a UE".

" In invatamantul in ultimii ani s-au creat adevarati baroni ai educatiei, iar vehementa lor pleaca din teama ca isi vor pierde privilegiile nemeritate dobandite ca urmare a Legii Marga".

"Fac un apel public la Guvern ca in procesul de implementare a legii, sa fie condus fara culoare politica si sa mentina spiritul legii, de a raspunde in primul rand nevoilor elevului, nevoilor studentului. Vreau sa cred ca legea a prilejuit o lupta politica care s-a incheiat o data cu promulgarea legii si toti trebuie sa vedem cum putem sa aplicam legea mai bine. Sper ca in foarte scurt timp, una din etape, descentralizarea si transferul responsabilitatilor catre parinti, manageri si administratie locala, sa se produca".

"Vreau sa cred ca cei care lucreaza la noile curricule vor accelera acest proces in care sa avem timp ca cei care sunt la inceput de ciclu de invatamant sa aiba noile manuale la dispozitie incepand cu septembrie 2011. Sa speram ca toti cei care au de contribuit la implementarea acestei legi o vor face cu buna credinta, spre binele elevilor si studentilor".

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22