Bergman după Şerban - "strigăte şi şoapte" la Teatrul Maghiar din Cluj

Valentin Dumitrescu | 11.01.2010

Pe aceeași temă

Joi, 24 ianuarie, va avea loc premiera "Strigăte şi şoapte", adaptare scenică de Andrei Şerban şi Daniela Duma, în noua sală Studio a Teatrului Maghiar din Cluj. Precedată în perioada 20-23 de patru "repetiţii generale cu public", reflectarea în registru dramatic a acestei capodopere a cinematografiei universale îşi propune  să ne iniţieze,  cu interpreţi de primă mărime, în comunicarea prin şi dincolo de artă. O cercetare în culisele creaţiei, totodată, unde privirea comună nu are acces. E angajată însăşi ideea de "repetiţie", pusă în act  cu mijloacele cunoscutului om de teatru. Kinga Kovacs, dramaturg şi referent pentru relaţii internaţionale al T.M.Cluj, oferă pentru cititorii revistei "22" o perspectivă asupra acestui eveniment:  " Se lucrează în condiţii foarte speciale.

Spaţiul de joc este unul foarte intim în care Andrei Şerban încearcă, împreună cu actorii, să reconstruiască procesul de repetiţii de dinaintea filmărilor. (Ca şi în cazul spectacolului Unchiul Vania, vor fi puţine locuri, deoarece regizorul Andrei Şerban doreşte un contact cât mai intim cu spactatorii). Este un spaţiu cu o atmosferă deosebită. În care atunci când intrăm – şi noi, cei care lucrăm la acest spectacol – simţim îndată că am păşit într-o cameră roşie neobişnuită, care îţi afectează instantaneu percepţia! Probabil nu e întâmplător că am folosit cuvântul "intim". Este cuvântul care descrie cel mai bine şi atmosfera de lucru. Intens, riguros, dar totodată fragil, pe muchie de cuţit, cu maximă aplecare asupra celuilalt. Totul este foarte delicat în această muncă de "laborator", în care actorii intră în pielea personajelor-actori, ca apoi să se metamorfozeze în personajele din film şi, foarte des, brusc, să iasă din roluri. Regizorul  a introdus personajul Bergman, care intervine adeseori, întrerupând cursul scenelor, comentând, corectând, reluând, sau, câteodată, pur şi simplu privind. Este o idee foarte teatrală, desigur.

"Reconstruirea" filmului nu este un scop în cazul acestui spectacol, adesea însă, când scenele încep să prindă viaţă, se întâmplă să semene exact cu cele din film. Altădată întâmplările iau alt curs…Acest lucru este fantastic, cred, şi în aceasta constă totodată "onestitatea" şi frumuseţea acestui proces: deoarece nu au existat constrângeri privind fidelitatea faţă de film, ceea ce vedem este rezultatul încercării de a înţelege, în modul cel mai direct şi mai sincer, misterul creaţiei lui Bergman şi a actorilor săi, "reconstruirea procesului" ce a rezultat în  realizarea acestui film tulburător".

Din distribuţie fac parte: Bogdan Zsolt în roluri distincte (Bergman, Doctorul, Pastorul, Joakim, Frederik), Pethö Anikó, Kató Emöke, Kézdi Imola, Varga Csila, Albert Csila. Decorul şi costumele sunt semnate de Carmencita Brojboiu, scenograf apreciat şi prin creaţia universului plastic al spectacolului multipremiat "Unchiul Vania" montat la acelaşi teatru de regizorul Andrei Şerban; dramaturgia este semnată de Kinga Kovacs.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22