Pe aceeași temă
„Am fost înştiinţaţi de începerea acestei proceduri, până la preluarea oficială va fi un proces pe care va trebui să îl parcurgem, nu ştim exact când se va finaliza”, au spus pentru ZF reprezentanţii Blue Air.
Acest proces era unul dintre garanțiile pentru ajutorul de stat în valoare de 300 de milioane de lei pe care Blue Air l-a primit de la statul român. Astfel, din împrumutul de 300 de milioane de lei pe care Blue Air l-a primit de la EximBank cu garanţia statului, compania aeriană nu a plătit nicio rată, statul fiind cel care şi-a asumat această datorie din noiembrie 2021, scrie B1.ro.
Statul a preluat datoriile companiei aeriene
Conform Blue Air, Ministerul de Finanțe a emis anterior Scrisoarea de Garanție pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acțiunile societății și alte active deținute de Blue Air și acționariatul societății.
În ordonanţa de urgenţă prin care este instituit cadrul legal pentru acordarea unor ajutoare de stat este prevăzut faptul că statul va prelua 75% din acţiunile companiei dacă aceasta nu va reuşi să îşi plătească datoria. Abia după un an în care statul a plătit creditul pe care tot el l-a acordat companiei, a preluat 75% din companie.
Statul, prin Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Finanţe, are încă de la acordarea schemei de ajutor doi reprezentanţi în consiliul de administraţie al Blue Air care ar fi trebuit să se asigure că operatorul aerian va fi capabil de rambursarea datoriei. Compania a ajuns în incapacitate de plată şi nu au existat niciun fel de măsuri prin care statul să se asigure că va primi banii daţi companiei.
Blue Air este controlată în proporţie de 76,18% de compania Airline Invest, înfiinţată în 2019. În ambele companii, Cristian Rada este acţionar. În datele publice, Airline Invest apare cu un cod CAEN 6420 - Activităţi ale holdingurilor, iar afacerile companiei au fost de peste 9 milioane de lei în 2021. Firma are pierderi de 900.000 de lei şi 4 angajaţi.
“Intenția noastră este să repunem pe picioare această companie, dar asta o putem face abia după ce vom deveni oficial acționar în cadrul Blue Air și în urma unei analize detaliate”, a spus Daniel Geantă, președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, citat de adevarul.ro.