BNR, discutii despre noul Cod Fiscal. Presedintele Consiliului Fiscal: Avem rezerve serioase ca stimularea consumului va avea un efect pe termen lung asupra cresterii economice

P.c. | 22.07.2015

Pe aceeași temă

Banca Nationala a Romaniei gazduieste astazi o dezbatere pe tema impactului noului Cod Fiscal asupra economiei. La dezbatere participa Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, Dan Manolescu, secretar de stat in MFP, Radu Craciun, economist sef al BCR, Gabriel Biris, directori din BNR dar si reprezentanti ai mediului de afaceri. BNR si Consiliul Fiscal au avut pana acum o pozitie mai prudenta in privinta noului Codul Fiscal, exprimandu-si ingrijorarile in privinta faptului ca noile masuri ar afecta pozitia economica a Romaniei si ar duce la un deficit bugetar de peste 3% care ar atrage declansarea procedurii de deficit excesiv din partea Comisiei Europene.

 

"E foarte usor sa dai si foarte greu sa iei inapoi. Riscam sa turam motorele intr-o perioada de crestere, la fel cum am facut in 2008 si s-a dovedit ca am gresit. Avem rezerve serioase ca stimularea consumului va avea un efect pe termen lung asupra cresterii. Vom vedea o bunastare pe termen scurt, nu pe termen lung", a declarat miercuri Ionut Dumitru, conform Hotnews.


Cititi cele mai importante declaratii ale lui Ionut Dumitru:

 

  • Avem rezerve serioase ca stimuland consumul va avea un efect pe termen lung asupra cresterii. Vom vedea o bunastare pe termen scurt, nu pe termen lung.
  • Romania a intrat in criza cu 12% datorie in PIB. Acum suntem la 40%. Grecia a intrat cu 100% acum e la 170%. Datoria noastra nu mai trebuie sa creasca intrucat riscam sa atingem usor pragul de 50%
  • Efectele de runda a doua la nivelul încasărilor bugetare sunt de 0,2% din PIB în 2016, 0,5% din PIB în 2017 și 0,7% din PIB în 2018
  • In scenariul in care cresc si salariile in sectorul bugetar, stimulul fiscal prociclic proiectat pentru 2016 ar fi chiar
    mai puternic ca amploare decat cel din anul 2008.
  •  România riscă să intre din nou în capcana unei politici fiscale pro-ciclice, riscând să fie constrânsă să implementeze măsuri de ajustare structurală de amploare într-o inevitabilă fază viitoare de recesiune.
  •  Beneficiile în materie de creștere economică suplimentară pe termen scurt vor fi depășite de costurile pe care o inevitabilă consolidare fiscală le-ar putea genera în faza descendentă a ciclului economic. 

 

CITITI SI: RFI Dan Suciu (BNR): Stabilitatea financiară ar putea fi afectată de unele măsuri din Codul Fiscal

 

  • România a avut una dintre cele mai mari creșteri ale datoriei publice în termeni relativi în perioada 2007-2014.
  •  O continuare a creșterii datoriei publice ne-ar vulnerabiliza foarte mult în fața unei viitoare recesiuni ciclice: datoria
    publică poate crește cu ușurință peste 60% din PIB în această situație.
  •  Legea 69/2010 – praguri ale datoriei de 45-50-55% din PIB – înghețarea salariilor și a cheltuielilor de asistență socială
    (inclusiv pensii).
  • La nivel european, bancile din Romania au cea mai mare expunere fata de stat ca % din total active – constrangere majora pentru expansiunea suplimentara a datoriei publice. 
  •  Capacitatea suplimentara de absorbtie a datoriei publice este foarte limitata la nivelul actual de dezvoltare a sistemului financiar intern.
  • România are o pondere mai mică a deținerilor nerezidenților de titluri denominate în monedă națională, însă aceste dețineri sunt majoritare în cazul maturităților lungi
  •  Vulnerabilitate ridicată în cazul unei schimbări de percepție/apetit la risc
  • Consumul crește deja mai repede decât oferta internă – risc pe termen mediu de reapariție a dezechilibrelor macroeconomice (deficit de cont curent și inflație)
  • Investitiile private evolueaza foarte slab incepand cu 2012, iar investitiile publice au scazut continuu (ca % din PIB) incepand cu 2009, atingand in 2014 minimul  ultimilor 9 ani. 
  • Consumul a recuperat deja căderea din timpul crizei, în timp ce investiţiile sunt în termeni reali cu circa 45% mai scăzute faţă de nivelul din 2008.
  •  Chiar daca excludem bula speculativă precriză din sectorul imobiliar/construcţii, investiţiile sunt încă mult sub nivelul lor de trend pe termen mediu. 
  • Calitatea infrastructurii este, în mod evident, călcâiul lui Ahile în cazul competitivităţii economiei romaneşti vis-à-vis de ţările din Europa Centrala şi de Est.
  •  Investiţiile in educaţie, sănătate şi infrastructura fizică – stimuli pentru creşterea economică pe termen lung.
  • Reducerea cotei medii de TVA este una de foarte mare amploare și fără precedent la nivel european (-8 pp față de 2010, respectiv -3.5 pp față de perioada precriză). 
  • Aproape jumătate din coșul IPC are cotă de TVA redusă sau zero, față de circa o treime în cazul mediei UE. 
  • Ponderea foarte mare a produselor cu cote reduse sau zero va crește costul de administrare și crează distorsiuni ale competiției.
  •  Un sistem mai bine gândit de deduceri la impozitul pe venit ar avea efecte mai bine țintite asupra categoriilor sociale vulnerabile decât cota redusă de TVA la alimente, spre exemplu 
  • România are în prezent a 3-a cea mai mare cotă standard a TVA la nivel european. După reducerea la 19%, România ar avea a 3-a cea mai redusă cotă standard a TVA, după Luxemburg și Malta.

 

Dan Manolescu, Ministerul Finantelor:

  • Dezbaterea era despre Codul Fiscal, dar pana acumi s-a vorbit numai despre buget. 
  • Sa nu uitam de unde am pornit cu acest Cod Fiscal. S-a dorit rescrierea Codului Fiscal si o modernizare a lui.
  •  Vedem ca din masurile punctuale pe codul fiscal, zona de discutie este cea a impozitelor indirecte- TVA si accize. 
  • O serie de masuri sunt discutate ca punand in pericol sustenabilitatea economiei. Dar daca ne uitam la veniturile bugetare din 2009 pana in prezent vedem ca acestea sunt pe un trend crescator. Avand in vedere aceste cresteri, strict din perspectiva veniturilor, Codul Fiscal e ok. 
  • Codul e un instrument fiscal dar trebuie privit in contrapondere cu rolul pe care statul il are privind redistribuirea veniturilor
  • Daca ne uitam la executia bugetara, anul trecut bugetul a fost pe excedent pana in noiembrie. In ultimele doua luni s-a cheltuit pana cand bugetul s-a inchis la 1,8% deficit.
  • Este Codul Fiscal sustenabil? Poate fi! Dar rebuie sa vedem cum redistribuim veniturile incasate. Cheltuielile reprezinta o zona in care ar trebui sa fim atenti si sa vedem cand sa cheltuim si pe ce sa ii cheltuim
  • E bine ca s-a organizat aceasta dezbatere si sa vedem unde trebuie sa crectam anumite lucruri pentru ca sigur vom avea de corectat anumite aspecte

Radu Craciun, economist sef al BCR:

  • Romania are nevoie de o dezvoltare pe termen lung. In spatiul public nu am detectat pe cineva care sa sustina altceva
  • Trebuie sa decidem daca vrem o dezvoltare prin delegare sau dezvoltare prin asumare
  • Las mai multi bani la dispozitia sectorului privt pentru ca ei stiu cel mai bine ce sa faca cu ei sau eu, Stat, stiu mai bine ce sa fac cu banii si ii las la mine
  • Eu cred ca intr-o economie cum e a noastra, Statul trebuie sa-si asume niste responsabilitati
  • Saptamanile acestea institutiile europene isi asuma rolul de a investi in economia romaneasca, tocmai pentru a suplini lipsa investitiilor sectorului privat
  • Din pacate dezvoltarea Romaniei nu a fost orientata pe termen lung, gandita si organizata. Ne-am dezvoltat mai degraba haotic
  • Sunt zone ale Romaniei in care piata muncii este foarte stransa, in care nu mai sunt suficienti oameni bine calificati, sunt zone condamnate la saracie si care nu au cum sa scape din aceasta stare 
  • Romania are nevoie de o dezvoltare prin asumare
  • Cu siguranta, reducerea TVA va avea un efect benefic pe termen scurt. Ar trebui vazut in ce masura efectele benefice se vor mentine si in viitor
  • In lipsa altor criterii de atractivitate, compensam acest lucru printr-o fisclitate foarte scazuta

Adrian Vasilescu, BNR:

  • Am ascultat cu atentie toate punctele de vedere si toate sunt interesante. Avand in vedere ca din martie Consiliul Fiscal are un punct de vedere clar, dar care nu a fost auzit in punctele esentiale
  • Este foarte important sa vedem cum adresam mesajul public
  • Traim intr-o lume in care se schimba foarte multe in domeniile stiintei. Medicina a facut primul pas, genetica a facut al doilea pas. Nu e vorba de o popularizare. 
  • Economia nu vorbeste inca pe intelesul publicului larg
  • Nu avem nici antrenament, nici metode. Dar poate e timpul sa ne gandim la asa ceva. 
  • Cred ca si Ministerul Finantelor se poate gandi la asta.
  • Am si eu pe masa Codurile. Unul are 1360 de pagini, altul 350 de pagini. Este imposibil sa intelegi ce scrie acolo
  • Codul Fiscal se adreseaza publicului larg si el trebuie facut pe intelesul lor. 

Bogdan Olteanu, viceguvernator BNR:

  • Nu sunt de acord ca aceasta dezbatere vine prea tarziu
  • Noi suntem in cursul legiferarii Codului. Suntem in perioada normala pentru dezbatere.
  • Nu cred ca discutam aici "cuvintele" din Codul Fiscal. In principiu, toata lumea considera reglementarile si principiile Codului ca fiind un pas inainte. Discutam cateva cifre, asa cum spunea Dan Manolescu
  • Romania si-a asumat la nivel international anumite cadre constrangatoare prin participarea voluntara a Romaniei la Tratatul de Stabilitate
  • Cand discutam despre viziunea asupra reducerii taxelor, cred ca trebuie sa ne limitam la ceea ce ne-am asumat international

Liviu Voinea, viceguvernator BNR:

  • Va adresez cateva intrebari: S-a realizat recuperarea contractiei cererii agregate din 2010? Referitor la TVA, cresterea la 24$ a dus la scaderea puterii de cumparare a populatiei, dar aceasta scadere s-a distribuit inegal. Cei cu veniturile mici si mijlocii au pierdut mai mult
  • Scaderea TVA la toate alimentele la 9% din iunie, care s-a transmis in preturi in proportie de 80%, care a re-adus partial puterea de cumparare. In iunie 2015 s-a realizat recuperarea totala a puterii de cumparare
  • Intre 2010 si 2014 ajustarea bugetara a fost de 4,5% din PIB. 
  • Care este efectul relaxarii fiscale aflate in desfasurare? De un an de zile mediul de afaceri a primit doua stimulente majore: scutirea profitului reinvestit si scaderea CAS.Eu cred ca e nevoie de prudenta in politica fiscala si trebuie bine cantarit efectul acestei relaxari.
  • Avem crestere economica peste potential in ultimii doi ani. Dar avem inca un deficit de cerere cumulata

Gabriel Biris, consultant fiscal:

  • La Codurile despre care discutam se lucreaza de 4 ani de zile. Am participat la discutii, pe segmentul reducerilor de contributii sociale, unde s-au facut jumatati de pasi inainte. A incercat plafonarea contributiei la Sanatate, dar forte sus, la 5 salarii medii. Sunt 100.000 de oameni care se incadreaza aici.
  • Suntem intr-adevar in procesul de legiferare. Observatiile sunt perfect justificate. Nu trebuie sa discutam de deficite de 5-6%. E nevoie ca politicienii sa lase declaratiile sforaitoare si sa vada care este interesul national.
  • Poate ar trebui sa coboram baza de calcul a contributiior...sunt aspecte de detaliu din Cod care merita puse in discutie.
  • Pana anul acesta am avut o avalansa de cresteri de taxe care sigur ca s-au vazut pe partea de venituri
  • Avem o slaba calitate a administrarii fiscale. ANAF a pornit 3 Armaggedoane, din care doua s-au fasait si se va lasa cu procese impotriva ANAFului
  • Evaziunea fiscala e 12% din PIB si noi tremuram ca impactul relaxarii atinge 3% din PIB! Reduceti evaziunea!

Presedintele Iohannis nu a promulgat Codul Fiscal

 

Klaus Iohannis, presedintele Romaniei, nu a promulgat Codul Fiscal, cerand Parlamentului sa-l reexamineze. Iohannis avertizeaza ca masurile cuprinse in noul Cod vor avea consecinte importante la nivelul mentinerii consolidarii fiscale si ca e nevoie de o atitudine echilibrata care sa nu genereze disfunctionalitati care, ulterior, sa necesite frecvente corectari de ordin legislativ. Premierul Ponta a declarat ca respingerea noului Cod Fiscal este fie o decizie pur politica de blocare a activitatii economice a Guvernului si a tarii cu orice cost, fie o decizie luata in afara Romaniei si impotriva intereselor Romaniei pe care Iohannis trebuie sa o aplice cu orice risc

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22