Bogdan Chirițoiu, presedintele Consiliului Concurenței: Marii retaileri au scăzut prețurile la produse alimentare cu 12,8%, după reducerea TVA

P.c. | 11.08.2015

Pe aceeași temă

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a declarat astazi ca, in urma reducerii TVA de la 24% la 9%, marii retaileri au redus prețurile la produse alimentare cu 12,8%, iar magazinele tradiționale cu 9,1%, relateaza Agerpres.

 

"Ca urmare a reducerii TVA la produse alimentare de la 1 iunie, prețurile au scăzut atât în comerțul tradițional, cât și în cel modern: 12,8% în comerțul modern și 9,1% în comerțul tradițional. Se observă că scăderea prețurilor în comerțul modern a fost mai pronunțată decât în cazul comerțului tradițional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. Am luat în considerare pentru această analiză un coș de 18 produse de bază", a explicat Bogdan Chirițoiu.

 

Chiritoiu a mai spus ca nu au fost observate creșteri mari de preț înainte de 1 iunie si a precizat că instituția pe care o conduce va monitoriza prețurile din magazine și în lunile următoare, pentru a vedea dacă ar putea să apară înțelegeri anticoncurențiale între retaileri. "În cazul în care concurența funcționează bine și companiile nu se înțeleg între ele, atunci mă aștept ca reducerile de taxe să se transfere în prețul la raft. Dacă nu văd procesul acesta de reducere, atunci este posibil să fie rezultatul unei înțelegeri, dar poate fi o consecință a puterii de piață pe care o are retailerul, mai ales dacă nu are niciun concurent în zonă și are public captiv", a declarat Chirițoiu.

 

CITITI SI: Mirajul taxelor mici, un lux al economiilor mari

 

El a explicat că retailerii nu pot fi obligați să reducă prețurile ca urmare a scăderii taxelor, dar că în acest sector concurența este foarte puternică și o asemenea decizie ar fi echivalentă cu o "sinucidere economică".

 

Analiza Consiliului Concurenței a cuprins perioada 4 mai — 5 iulie 2015, pentru 18 produse de bază, frecvența datelor furnizate fiind săptămânală. Nouă retaileri din comerțul modern au participat la analiză: Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Penny, Profi. În cazul comerțului tradițional, datele au fost colectate de la peste 600 magazine din întreaga țară.

 

Taxa pe Valoare Adăugată (TVA) s-a redus de la 1 iunie 2015 de la 24% la 9% pentru toate categoriile de produse alimentare.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22