Pe aceeași temă
Comisia juridica a Camerei Deputatilor a dat, miercuri, aviz favorabil proiectului de Lege privind retinerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de retele publice de trafic de telefonie si internet, acesta intrand in dezbaterea plenului Camerei Deputatilor saptamana viitoare, informeaza Agerpres si Hotnews.
Legea, numita si "Big Brother", este o initiativa legislativa care in 2009 a fost declarata neconstitutionala pe motive de incalcare a dreptului la viata privata, si care in noua forma obliga furnizorii de telefonie fixa, mobila si internet sa stocheze datele de trafic ale tuturor clientilor (nu si continutul convorbirilor) pentru un an de zile, care sa fie trimise, la cerere, autoritatilor din domeniul sigurantei nationale.
"Furnizorii de telefonie fixa, mobila si internet sunt obligati sa stocheze timp de un an toate datele legate de convorbirile telefonice si schimbul de email-uri, cu exceptia continutului corespondentei electronice sau al convorbirii telefonice. In cazul retelelor de telefonie fixa si mobila trebuie sa se retina numarul celui care formeaza, numarul destinatarului, numarul celui spre care a fost redirectionat apelul, precum si numele acestora. In cazul serviciilor de internet, se vor retine utilizatorul, serviciul de telefonie folosit, numarul de telefon al apelantului si al destinatarului, numele si adresa abonatilor, identitatea echipamentului folosit", se arata in textul initiativei legislative.
Astfel, furnizorii de telefonie si internet ar avea obligatia sa transmita, de la 48 de ore la maixmum cinci zile, datele solicitate de autoritati cu privire la anumiti clienti.
Datele stocate vor fi distruse la finalul perioadei de pastrare (un an), cu exceptia celor care au fost accesate si retinute.
Proiectul de lege privind stocarea datelor de trafic de telefonie si internet mai prevede ca organele de urmarire penala au obligatia de a informa persoana ale carei date sunt retinute in termen de 48 de ore de la momentul transmiterii solicitarii, cu exceptia cazurilor in care persoana este implicata in actiuni care pericliteaza siguranta nationala.
Comisia juridica a adoptat si doua amendamente propuse de deputatul minoritatilor Varujan Pambuccian potrivit carora organele de cercetare ale politiei judiciare au dreptul sa solicite datele retinute in baza acestei legi doar cu aprobarea procurorului care supravegheaza sau efectueaza urmarirea penala si acestea vor fi transmise numai insotite de semnatura electronica a furnizorului.
Proiectul de Lege este motivat de autoritati prin obligatia de implementare a unei directive UE emisa in 2006. In 2008 ,in Romania a fost emisa o lege similara (Legea 298/2008) in aplicarea acestei Directive UE, dar in 2009 Curtea Consitutionala a declarat actul neconstitutional. Proiectul a fost relansat in dezbatere publica in luna iunie a anului trecut si mai multe ONG-uri au semnalat ca are in continuare prevederi anticonstitutionale.
Comisia Europeana a declansat deja pe 16 iunie 2011 o procedura de infringement (incalcare a dreptului comunitar) impotriva Romaniei.
Pe 27 octombrie 2011, Comisia Europeana a cerut in mod oficial Romaniei si Germaniei sa ia masuri in urmatoarele doua luni de zile pentru transpunerea in legislatiile proprii a directivei UE care obliga furnizorii sa stocheze datele de trafic si localizare pentru convorbirile telefonice si pe internet. Cerinta CE a venit sub forma de aviz motivat, a doua etapa a procedurii de infringement (incalcarea dreptului comunitar), iar nerespectarea acesteia poate aduce tarii respective un proces la Curtea Europeana de Justitie.
Opt ONG-uri si asociatii au cerut in luna februarie deputatilor sa respinga noul proiect al Legii "Big Brother". O lege similara, adoptata in Romania in anul 2008, a fost declarata neconstitutionala un an mai tarziu, pe motive de incalcare a dreptului la viata privata. Noua propunere legislativa, aflata acum in dezbaterea Camerei Deputatilor (Camera decizionala), spun organizatiile, nu doar ca nu rezolva problemele de neconstitutionalitate, ci chiar este o varianta mai periculoasa pentru drepturile cetatenilor, cu o procedura vaga si neclara de acces la date.