Pe aceeași temă
Curtea Constituțională a admis, cu unanimitate de voturi, sesizarea de neconstituționalitate formulată de președintele Klaus Iohannis și a constatat că legea prin care se scotea din domeniul public al statului, din patrimoniul Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești”, peste 2.000 de hectare pentru a le transmite în domeniul privat al comunei Balotești este neconstituțională, în ansamblul său.
Curtea a reținut că transferul unor terenuri din domeniul public al statului în domeniul privat al unității administrativ-teritoriale, cu schimbarea titularului dreptului de proprietate, nu se poate realiza în mod implicit prin anexele la lege, fără a exista un temei-cadru pentru acesta. Totodată, nu există acordul valid al unității administrativ- teritoriale pentru realizarea acestui transfer. În consecință, legea criticată creează confuzii cu privire la regimul juridic al terenurilor din domeniul public al statului, potrivit unui comunicat al Curții.
Proiectul de lege a fost semnat în 2021 de 67 de parlamentari PSD și doi parlamentari AUR și a trecut de Parlament în 233 martie. Inițiatorii proiectului sunt fostul ministru al Agriculturii, Adrian Chesnoiu, și Paul Stănescu, secretarul general al PSD.
Comuna Balotești este condusă de primarul Cristian Ştefan Pretorian (PSD). Comuna Balotești se află în județul Ilfov, în nordul Bucureștiului.
Tot miercuri, CCR a admis sesizarea de neconstituționalitate formulată de Avocatul Poporului și a constatat că Legea privind transmiterea unor bunuri imobile destinate activităților de asistență sanitar-veterinară, aflate în proprietatea privată a statului, din administrarea Agenției Domeniilor Statului în administrarea consiliilor locale, precum și pentru abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89/2004 privind vânzarea bunurilor imobile în care se desfășoară activități de asistență sanitar-veterinară este neconstituțională, în ansamblul său.
Curtea a reținut că, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.89/2004, s-au născut raporturi juridice care se află în curs de derulare, iar abrogarea acestei ordonanțe de urgență, deși reprezintă opțiunea legiuitorului, trebuie însoțită de norme tranzitorii. Or, legiuitorul nu a reglementat astfel de norme. Totodată, legea criticată transferă administrarea unor bunuri imobile destinate activităților de asistență sanitar-veterinară de la Agenția Domeniilor Statului la consiliile locale, fără a exista un acord al unităților administrativ-teritoriale. Curtea a constatat că un asemenea transfer se poate realiza prin hotărâre a Guvernului și doar cu acordul unităților administrativ-teritoriale vizate.