Pe aceeași temă
Desi reprezentanţii CFR Marfă şi oficialii Ministerului Transporturilor declarau că operatorul a fost adus pe profit, compania a încheiat anul 2014 cu pierderi de peste 6 milioane de euro. Procesul privatizarii companiei a esuat in 2013, urmand sa fie reluat in acest an, printr-un angajament al Guvernului luat in urma discutiilor cu expertii FMI, CE si ai Bancii Mondiale, relateaza Gandul.
CFR Marfă a avut în 2014 pierderi de 27,1 milioane de lei, echivalentul a 6,1 milioane de euro, la un curs mediu de 4,4446 lei/euro, reiese din datele Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
In februarie 2015, ministru demisionar al Transporturilor Ioan Rus declara că ”CFR Marfă, în acest moment, este o companie adusă pe profit, deci nu mai este o companie pe pierdere - ca şi CFR Călători, ca şi CFR Infrastructură (CFR SA, n.r.). Toate trei sunt în acest moment pe profit. Îi vom reduce şi mai mult costurile şi îi vom creşte veniturile astfel încât până la momentul privatizării să aibă preţ la vânzare. Deci nu este importantă viteza cu care vindem ceva ce ne aparţine, ci preţul la care vindem. E ca şi la domnişoare. Nu e când şi-a propus să se mărite, ci când vrea unu să o ia de soţie. Nu vreau să vând CFR Marfă mâine dimineaţă”. Declaraţiile au fost făcute în urma discuţiilor cu FMI, CE şi BM.
Ioan Rus a precizat acum că se referea la profitul operaţional, nu la cel net. ”Toate au pierderi mari din urmă, dar dacă activitatea curentă este profitabilă le poţi reduce, iar într-un număr de ani ajung complet pe plus”, a spus Rus.
În ianuarie 2015, CFR Marfă estima că va încheia 2014 cu un profit de 23,6 milioane de lei, după realizarea unor venituri de 1,11 miliarde de lei şi efectuarea unor cheltuieli de 1,09 miliarde de lei, potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2014.
Din datele Finanţelor reiese însă că în 2014 compania a avut venituri de 972 de milioane de lei şi cheltuieli de 999,2 milioane de lei.
Evoluţia CFR Marfă între 2009 si 2014
Redresarea situaţiei financiare a companiei a fost prezentată de autorităţi drept o condiţie esenţială pentru privatizare. Vinderea pachetului majoritar al CFR Marfă este unul dintre angajamentele pe care România şi le-a asumat în faţa creditorilor săi internaţionali.
După discuţiile din februarie cu FMI, CE şi BM, premierul Victor Ponta a anunţat reluarea procesului de privatizare a transportatorului de marfă care ar urma să se încheie anul viitor.
Săptămâna trecută, secretarul de stat Iulian Matache, din cadrul Ministerului Transporturilor, anunţa că instituţia vrea să schimbe strategia de privatizare a CFR Marfă, astfel încât să vândă pe bursă 51% din acţiuni.
Eşecul privatizării CFR Marfă
În iunie 2013, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, fusese declarată câştigătoare în procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.
Tranzacţia nu a fost finalizată însă până la termenul limită, 14 octombrie 2013. Explicaţiile oficiale au fost că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra operaţiunii.
CITITI SI: Victor PONTA: CFR Marfa ar putea ajunge in situatia de a DISPONIBILIZA 2.500 angajati
După eşecul privatizării, Guvernul s-a angajat faţă de FMI la o restructurare agresivă a companiei CFR Marfă, fiind decisă şi pusă în aplicare disponibilizarea a 2.500 de angajaţi, reprezentând circa 30% din numărul total de angajaţi.
La începutul lunii martie, Gruia Stoica a fost condamnat de magistraţii Curţii de Apel Ploieşti la patru ani de închisoare cu executare. Sentinţa nu este definitivă. Stoica a fost trimis în judecată pentru săvârşirea infracţiunii de cumpărare de influenţă, alături de avocatul Doru Boştină, acuzat de trafic de influenţă.
Datoriile CFR Marfă
Finanţele ”şubrede” ale companiilor feroviare de stat din România, respectiv CFR SA (compania care deţine şi administrează infrastructura de cale ferată din România), CFR Marfă şi CFR Călători, au fost ajustate de-a lungul anilor de guvernanţi prin ştergerea ”din pix” a unor datorii.
În 2004, Guvernul a hotărât anularea datoriilor acumulate de CFR Marfă până la 31 decembrie 2003, decizia urmând să fie aplicată la 31 decembrie 2006, doar în situaţia în care compania ar fi fost la acea dată la zi cu impozitele, taxele şi contribuţiile datorate statului. Ştergerea datoriilor CFR Marfă, companie aflată pe lista societăţilor monitorizate de FMI, viza reducerea arieratelor companiilor de stat, a explicat la acea vreme Mihai Tănăsescu, ministrul de Finanţe în cabinetul Adrian Năstase, care a ocupat ulterior funcţia de reprezentant al României la FMI.
CFR Marfă a mai fost iertată de datorii şi în 2013. Guvernul a decis atunci stingerea restanţelor către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) prin conversia în acţiuni. Totodată, CFR Marfă CFR Marfă a preluat o datorie în cuantum de 127,4 milioane lei pe care CFR SA o avea de achitat către ANAF. Ca urmare a preluării datoriei, ANAF a descărcat CFR SA de această plată, iar datoria CFR Marfă faţă de CFR SA a fost astfel stinsă parţial.