Pe aceeași temă
Solicitarea vine în contextul în care Liviu Dragnea a reclamat că sunt televiziuni care, fiind plătite de partide, îi blochează accesul pe post.
„Mie mi se pare că, să laşi asemenea enunţuri să plutească în spaţiul public, este periculos. De aceea, eu cred că ar fi foarte important să solicităm, pe de o parte, partidelor să facă publice sumele pe care le-au cheltuit pentru propagandă politică în mass-media audiovizuale şi să solicităm radiodifuzorilor să ne spună pentru ce produse de tip publicitar politic au avut în transmisie. Şi asta pentru o perioadă de un an de zile”, le-a explicat Mircea Toma membrilor CNA.
În replică, Monica Gubernat, membru CNA şi cea care a condus şedinţa de astăzi, i-a spus că forul nu are o bază legală pentru care ar putea să ceară asemenea informaţii.
„Noi nu avem nici un drept să cerem televiziunilor sau partidelor să ne pună la dispoziţie asemenea date. Noi ne referim strict la analizarea conţinutului audiovizual. Cum se plătesc, cine-i plătesc, nu este treaba instituţiei CNA”, i-a replicat Monica Gubernat.
Răsvan Popescu, cel mai vechi membru din CNA, a explicat că publicitatea electorală e interzisă în afara campaniei electorale şi că nu vede ce date ar putea primi de la televiziuni.
„Suntem pe o gheaţă foarte subţire. Publicitatea politică e interzisă în afara campaniei electorale. În campania electorală aceasta trebuie marcată ca atare. Deci eu nu văd ce date ne-ar trimite nici televiziunile nici partidele, ca să-i prindem noi aşa cu ceva. Vor fi date care pe care noi nu le putem verifica”, a afirmat Popescu.
„Dacă s-ar constata că partidele plătesc publicitate electorală mascată în afara campaniei electorale, noi ar trebui să luăm măsuri prin lege. Nu-i aşa o acţiune ong-istă prin care să fie transparenţă şi să nu facem nimic. Oriunde s-ar constata o asemenea situaţie, noi trebuie să amendăm televiziunea respectivă. De asta nu am cine ştie ce încredere în datele pe care le-am primi”, a mai adăugat Răsvan Popescu.
După aproape jumătate de oră de discuţii, membrii au decis că ar fi mai bine să discute într-o şedinţă informală, şi apoi să prezinte public concluziile. (Citește integral pe paginademedia.ro)
Context
Partidul Național Liberal a plătit către 100.000 de euro lunar către firma care gestionează reclama la Realitatea Plus și 75.000 de euro lunar către B1 TV în primele șapte luni din 2021, când partidul era condus de Ludovic Orban, a dezvăluit recent Europa Liberă. De notat că sumele au fost plătite într-un an fără alegeri și campanii electorale.
Câte 84.000 de euro au mai fost plătiți timp de două luni către Stalex PR & Media Events, firma deținută de Ștefan Nanu, băiatul primarului din Cornu. Europa Liberă susține că aceste fonduri s-au dus către România TV, gandul.info și cancan.ro.
Europa Liberă mai arată că cele două mari partide, PSD și PNL, cheltuiesc sume uriașe pentru contracte cu presa. În timpul crizei politice din lunile octombrie și noiembrie 2021, cele două partide au aruncat în piață aproape 20 de milioane de lei (4 milioane de euro). În primele 11 luni din 2021, PNL și PSD au depășit împreună pragul de 10 milioane de euro – bani cheltuiți în contracte cu presa.
Nu e clar însă ce servicii prestează instituțiile media pentru acești bani de la partide, dat fiind că în afara campaniilor electorale nu există articole sau emisiune marcate ca publicitare.