Pe aceeași temă
Aproape 8,5 miliarde de euro ar urma sa plateasca statul roman in cei 26 de ani de concesiune a autostrazii Comarnic-Brasov. Intr-un document publicat miercuri de CNADNR si Ministerul Transporturilor apare informatia potrivit careia concesionarul autostrazii dintre Comarnic si Brasov ar urma sa primeasca 325,2 milioane de euro anual, potrivit Gandul.
CNADNR şi Ministerul Transporturilor au publicat miercuri date despre proiectul de concesiune Comarnic-Braşov (53 de kilometri), după ce premierul Victor Ponta a solicitat marţi, în conferinţa de presă susţinută în comun cu ministrul Ioan Rus la Ministerul Transporturilor, ca CNADNR „să pună pe site ce e cu Comarnic-Braşov”.
În document, se precizează că valoarea totală netă actualizată a plăţii de disponibilitate este de 2,73 miliarde de euro, aceasta fiind suma pe care statul român ar plăti-o pentru construcţia pe o perioadă de patru ani şi pentru operarea şi întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov pe o perioadă de 26 de ani „sub condiţia ca această sumă să fie disponibilă azi”.
Astfel, un calcul arata ca în cei 26 de ani statul român ar plăti pentru concesionar o sumă de 8,45 de miliarde de euro pentru operarea şi întreţinerea autostrăzii, cu 6 miliarde de euro mai mult decât dacă statul ar dispune azi de toţi cei 2,73 miliarde de euro.
Costurile uriase ale concesiunii
În condiţiile în care autostrada va avea o lungime 53 de kilometri, costul total pentru construcţie, operare şi întreţinere pe perioada concesiunii este cuprins între 51,5 milioane euro pe kilometru, în varianta fără credite, şi 159,5 milioane euro pe kilometru.
Costul total de construcţie al autostrăzii, în baza ofertei câştigătoare a asocierii Vinci - Strabag - Aktor, este de 1,82 miliarde euro fără TVA.
Construcţia propriu-zisă este estimată la 1,66 miliarde euro, la care se adaugă cheltuieli pentru servicii de inginerie şi proiectare de 109,7 milioane euro şi alte costuri (asigurări, inginer independent) evaluate la 54,8 milioane euro.
Ce rol pot avea fondurile europene
Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor, a declarat că autostrada Comarnic-Braşov ar putea fi construită cu fonduri europene, pentru că ruta se află pe reţeaua TEN-T globală (comprehensive), adică de importanţă secundară.
"De ce să dăm 350 de milioane de euro anual pe Comarnic-Braşov când această autostradă se poate finanţa din fonduri europene, pentru că se află pe reţeaua TEN-T globală. Nu înţeleg ce explicaţie au putut găsi. Eu spun încă din toamna anului 2012 că pentru această autostradă sunt disponibili bani europeni", a declarat Alexandru Nazare.
Concesiunea, in alte tari
In documentul citat este inclus şi o prezentare a situatiei autostrazilor în concesiune din câteva ţări. Autostrada Comarnic-Braşov figurează a doua cea mai ieftină autostradă ce ar urma să fie construită în concesiune într-un clasament cu 10 autostrăzi din state precum Slovacia, Marea Britanie, Franţa, Spania şi Australia.
Costul autostrăzii Comarnic-Braşov este estimat la 34,5 milioane de euro per kilometru, mai mare decât în Marea Britanie – cu 32,4 milioane de euro per kilometru, dar mai mic decât în Slovacia, unde costul per kilometru ajunge la 73,17 milioane de euro, sau în Franţa - de 46,3 milioane de euro per kilometru.
Cea mai scumpă autostradă construită în concesiune, potrivit exemplelor furnizate de CNADNR, este în Australia, unde o bucată de 10 kilometri din M5 East Motorway, contractată în 2001, cu un tunel de 3,8 kilometri, are un cost de 79,5 milioane de euro.
Tariful de concesiune care va fi plătit de un autoturism pentru întreaga autostradă este estimat că va fi de 7 lei cu TVA inclus şi va fi supus indexării.
Construcţia autostrăzii este estimată să dureze 36 de luni, iar perioada de operare este de 26 de ani de la data finalizării.
Master Plan, consens politic si zero km de autostrada
Premierul Victor Ponta conditioneaza derularea investitiilor in transporturi de un consens politic pentru o perioada de cel putin zece ani. Lipsa garantiilor pe termen lung impiedica expertii Ministerului Transporturilor sa-si faca treaba. La inceputul lunii octombrie 2014, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a prezentat Master Planul general de transport al Romaniei, documentul concentrand toate investitiile in infrastructura in perioada 2014-2030.
Proiectul pentru Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 – sub care vor fi derulate marile proiecte de infrastructura finantate din fonduri UE in urmatorii opt ani – a intrat in dezbatere publica.
Problema semnalata in acest caz este ca cele 21 de proiecte de autostrazi si drumuri expres din lista ajung la o valoare de aproximativ 22 miliarde euro, in timp ce alocarea financiara pentru intreg sectorul rutier atinge 3,3 miliarde euro.
Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) aferent exercitiului financiar european 2014 - 2020 este programul sub care toate proiectele de autostrazi, drumuri expres si national, cai ferate, navale sau aeriene finantate prin fonduri europene nerambursabile vor fi implementate in Romania in urmatorii opt ani.
In total, POIM dispune de circa 9,42 miliarde de euro fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana si este impartit pe opt axe prioritare; cele mai importante in ceea ce priveste cuantumul de fonduri sunt primele trei axe, iar primele doua - Axa Prioritara 1 (AP1) si Axa Prioritara 2 (AP2) - sunt cele sub care vor fi derulate marile proiectele pe segmentul de transporturi: rutier, feroviar, naval si aerian.
Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu - Braşov (103 km), Ploieşti - Comarnic (49 km), Craiova - Piteşti (115 km), Comarnic - Braşov (54 km), Braşov - Bacău (158 km) şi Gilău - Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,58 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor.
În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.