Consilier al premierului Ciolos: Guvernul Ponta, cel mai mare dezastru in materie de autostrăzi

Vlad Toma | 28.07.2016

Cătălin Drulă, consilierul premierului Dacian Ciolos pe probleme de infrastructura, a criticat afirmatiile lui Victor Ponta legate de realizarile guvernelor pe care le-a condus in materie de autostrazi.

Pe aceeași temă

 

Drula arata ca nu apăra performanța niciunui guvern din ultimii 25 de ani în ceea ce privește autostrăzile insa "guvernele conduse de domnul Ponta au fost cel mai mare dezastru în materie de infrastructură de transport și de investiții publice în general."

 

Consilierul critica punctual afirmatiile fostului premier Ponta, incepand cu cele despre autostrada Orăștie-Sibiu:  "Despre autostrada Orăștie-Sibiu lotul 3 - cel închis la 1 an de la inaugurarea făcută de dumnealui cu 2 zile înainte de turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2014 - ne spune că a fost semnat înainte de mandatul său și "nu aveam nicio altă vină decât aceea că a fost finalizată în 2014”. Adevărul este că derularea acestui contract s-a făcut aproape în totalitate în mandatul domniei sale - anii 2012-2014. Erorile de management al contractului și deciziile proaste s-au luat la CNADNR sub conducerea domnului Neaga, directorul general susținut de domnul Ponta la CNADNR. Mai mult, în 2014, presiunea pusă și hei-rup-ul făcut pentru inaugurarea în prag de alegeri au dus la problemele de calitate care au făcut ca autostrada să se închidă la un an după inaugurare. Chestiunea este, de altfel, investigată de DNA în prezent. După inaugurare, deși au apărut fisuri în carosabil la cîteva săptămîni, sub guvernul domnului Ponta s-a încercat timp de aproape un an minimizarea problemelor de calitate."

 

Drula respinge de asemenea afirmatiile fostului premier Ponta legate de Master Planul de Transport: "Spune dl. Ponta că de Master Planul de Transport și-a bătut joc guvernul anterior domniei sale și că “am realizat și finalizat noi [n.m. guvernul Ponta] Master Planul de Transport”. Contractul pentru Master Plan a fost licitat și semnat de cei dinaintea domnului Ponta, în aprilie 2012, deci cu cîteva zile înainte de începerea mandatului său. Așadar derularea contractului s-a desfășurat aproape în întregime în mandatul dumnealui. Termenul de realizare era de 24 de luni, cu alte cuvinte, ar fi trebuit finalizat în primăvara lui 2014.

 

Ce s-a întâmplat în derularea acestui contract este un scandal. E de notorietate că sub domnii Șova și Ponta s-au făcut presiuni politice inacceptabile pentru că doreau să tragem tot traficul rutier al României dinspre Transilvania și Moldova spre București prin Valea Prahovei și să modificăm coridoarele stabilite la nivel european. Totul pentru a justifica pariul domniei sale cu concesiunea autostrăzii Comarnic-Brașov (aspect asupra căruia detaliez mai jos). Un document care trebuia să fie eminamente fundamentat tehnic - “științific” cum îi plăcea domnului Rus să spună - a devenit obiectul unor interferențe inacceptabile. Autostrada Sibiu-Pitești a fost întârziată cu cel puțin 2 ani și Master Planul a fost blocat tocmai de factorul politic."

 

Consilierul premierul Ciolos respinge de asemenea afirmatiile lui Ponta despre autostrazile pe care acesta pretinde ca le-ar fi finalizat si dat in exploatare: "A3 București-Ploiești: e vorba de porțiunea de la Centura București la Ploiești (Bărcănești) care era 95% gata și a fost terminată la 1 lună după preluarea mandatului. Adică a inaugurat domnul Ponta munca celor dinainte (începînd din 2006-2007). Lipseau din această autostradă cei 6km de la Centură până în București, nodul Moara Vlăsiei și spațiile de servicii și parcările. N-ar fi crezut nimeni că 3 ani mai târziu, în 2015, acestea tot nu vor fi realizate. Să repetăm. 3 ani de zile. 6 kilometri de autostradă la cîmpie. Un nod. Câteva parcări. Nimic terminat. Asta este performanța domnului Neaga la CNADNR și a guvernelor Ponta.


A2 București-Constanța: domnul Ponta trece aici, din nou, la realizări, toată autostrada uitînd să menționeze că cea mai mare parte, de la București la Cernavodă, a fost construită cu mult înainte de mandatul domniei sale. Iar sectorul de la Cernavodă la Constanța a fost contractat și în mare parte executat înaintea mandatului dumnealui, revenindu-i doar sarcina de a face inaugurarea în 2012 (la cîteva luni după preluarea mandatului)."

 

In plus, conform consilierului pe probleme de infrastructura, exista multiple neadevaruri in afirmatiile premierului despre contractele pe care pretinde ca le-a licitat sau semnat, toate proiectele guvernelor Ponta fiind gasite "într-un stadiu jalnic": "Autostrada Lugoj-Deva: trecând peste întârzierea nepermisă în evaluarea ofertelor - 8 luni între august 2012 și martie 2013 , e vorba de un proiect în care s-a pus căruța înaintea boilor. Adică, în loc să fie obținut acordul de mediu - care impune anumite soluții precum tunele, viaducte lungi, ecoducte, etc. - și apoi să fie făcută licitația, s-a procedat invers. Fără să intru în prea multe detalii tehnice, deși contractele au fost semnate la sfîrșitul lui 2013, nici astăzi nu avem un acord de mediu complet și, din acest motiv, se lucrează doar pe sectoare ale autostrăzii - sperăm ca în septembrie să se deblocheze complet și aici.


Autostrada Cîmpia Turzii-Tg. Mureș, despre care dl. Ponta spune că are “contracte semnate în iulie 2014”. Un mic neadevăr și aici, contractele au fost semnate în februarie 2015. Patru dintre ele. Încă unul a fost semnat în martie 2016. Guvernul Ponta n-a mișcat nimic pe aceste contracte pe parcursul anului 2015. Nu au fost efectuate exproprierile. Avansurile nu au fost acordate constructorilor. Ordinele de începere a construcției nu a fost emise. Avizele nu au fost obținute, autorizațiile de construire lipsă. Nimic, zero. Pur și simplu guvernul Ponta a abandonat aceste contracte după semnare.


Autostrada Transilvania, lotul Suplacu de Barcău-Borș. Este vorba de lotul executat în proporție de 50% de Bechtel la momentul rezilierii contractului. Trecem peste modul în care a reziliat acest contract domnul Șova în 2013, cu despăgubiri de zeci de milioane de euro către Bechtel. S-a întîrziat apoi un an de zile licitația pentru reluarea lucrărilor (lansată în 2014) și pentru reluarea lucrărilor s-a semnat un contract abia în mai 2015. Pe acest contract, până în noiembrie 2015, nu se mișcase nimic. Doar certuri între firmele care au cîștigat. Nu mai vorbim aici de înțelepciunea deciziei de a rezilia acest lot, deși sumele cerute de Bechtel erau comparabile cu cele pe care le vom plăti noului constructor. În concluzie, avem o întârziere de cel puțin 3 ani și degradări survenite între timp la un șantier abandonat.


Autostrada Sebeș-Turda. Dezastru e puțin spus pentru ce-am găsit pe acest lot. Lucrări efectuate fără autorizație de construire - lucrări începute la presiunile și promisiunile guvernului Ponta. Exproprieri neefectuate, proiectare nefinalizată și dispute cu constructorii care duseseră contractele aproape de reziliere. Un management de contract complet defectuos. Încet-încet le-am rezolvat pe toate și acum, în sfârșit, se ajunge la mobilizare maximă și se vede lumina de la capătul tunelului pentru acest proiect."

 

Drula descrie pe larg proiectul autostrăzii Comarnic-Brașov "unde sare complet calul domnul Ponta": "Zice domnul Ponta că a fost sabotat și că era un proiect minunat pentru România. La un cost de 8,5 miliarde de euro! Timp de 26 de ani, 300 de milioane de euro de plată anual - adică întreg bugetul alocat de România pentru construcție de autostrăzi noi - s-ar fi dus într-un singur drum de 55km.

 

De trei ori a încercat Narcis Neaga să concesioneze acest proiect și de fiecare dată a eșuat. De ce? Sunt două motive principale. (Dacă nu punem la socoteală acuzațiile de corupție despre care s-a vorbit insistent și despre care se zîmbește cu subînțeles și acum prin instituțiile implicate). Aceleași două motive care au împiedicat și mega-proiectul Bechtel să aibă succes. Primul este că și guvernul domnului Năstase și cel al domnului Ponta au făcut eroarea strategică (dar probabil intenționată) de a promova aceste proiecte care sunt _concurente_ cu coridorul european principal București-Nădlac. Al doilea motiv este că ambii au încercat să semneze contracte cu partenerii privați înainte de a face studii detaliate (de teren, geotehnice, de mediu) asupra autostrăzilor. Atunci cînd nu elimini, pe cît posibil, riscurile înainte să semnezi cu privatul și îi ceri acestuia un preț pentru proiect, vei primi un preț FOARTE MARE. Atît de mare că România nu-l poate duce."

 

Consilierul premierul Ciolos considera ca guvernul Ponta nu a avut nicio contributie serioasa in materie de proiecte pe partea de infrastructura: "Cît despre moștenirea guvernelor Ponta în materie de pregătire de proiecte: într-un singur cuvînt, zero. Zero studii de fezabilitate la zi. Zero proiecte pregătite. Prietenul domnului Ponta, dl. Șova, a reușit contraperformanța să lanseze 18 licitații de studii de fezabilitate în 2014 din care s-au anulat 15 (sub același guvern Ponta)! De ce? Pentru că sub dl. Șova s-au făcut foarte prost acele licitații, pentru că a intrat cu picioarele peste specialiștii care-i spuneau ca așa nu se poate."

 

Drula isi incheie mesajul concluzionand ca "Proiectele de infrastructură se pregătesc în timp, au un ciclu care necesită cîțiva ani de pregătire și apoi încă cîțiva ani pentru execuția lucrărilor. Necesită prin urmare gîndire strategică, planificare, profesionalism. Nu pariuri ratate, amatorism și politicianism ieftin."

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22