Pe aceeași temă
Consiliul Concurentei (CC) a amendat cinci companii petroliere cu o suma totala de 880 de milioane de lei, aproximativ 3% din cifrele de afaceri ale acestora, a anuntat presedintele institutiei, Bogdan Chiritoiu.
Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei, a anuntat, intr-o conferinta de presa, concluziile investigatiei pe piata carburantilor.
"Plenul CC a decis sa sanctioneze principalele companii: OMV Petrom Marketing, OMV Petrom, Rompetrol Downstream, ENI România, MOL Romania Petroleum Products şi Lukoil România . Am acordat amenzi totale de 3% din cifra de afaceri din 2010, adica 800 milioane lei (circa 205 milioane euro), mai mult la Petrom si mai putin la celelalte", a spus Chiritoiu, citat de Hotnews.
Sancţiunea reprezintă un record la nivelul Uniunii Europene.
Mai mult, "este nu numai cea mai mare amenda pe care a dat-o Consiliul Concurentei. Mi-e greu sa cred ca vom avea amenzi similare, pentru ca este cea mai mare industrie. Este doar un singur caz in Cipru, pe dovezi indirecte, care a fost anulat in instanta. Este singura din UE si sunt probe directe: comunicari intre firme, schimburi de mesaje, hartii, nu deductii. Noi incercam sa venim cu dovezi directe. Suntem singurii care am gasit, pana acum, in Europa, dovezi directe pentru companiile petroliere", a mai precizat Bogdan Chiritoiu.
Seful CC a mai spus ca legea romaneasca interzice ca firme concurente sa aibe schimburi de informatii, nu neaga dreptul niciunei companii de a vinde ce vrea cu conditia sa nu comunice cu concurentul lui direct.
"Este foarte posibil sa ajungem in instanta. Intr-o luna vor primi motivarea noastra. Din acel moment vor avea 30 de zile la dispozitie sa decida daca ataca in instanta sau nu", a adaugat Chiritoiu.
Dacă vor contesta în instanţă decizia Consiului Concurenţei, companiile sancţionate trebuie să depună o cauţiune reprezentând 10% din valoarea amenzii.
"Companiile ar fi avut posibilitatea sa recunoasca fapta si sa scada pedeapsa. Daca nu au recurs la acest lucru, inseamna ca vor actiona in instanta. In prima etapa, la Tribunalul Bucuresti, in a doua etapa, la Curtea de Casatie. Din experienta noastra, ar dura vreo 3 ani. Ei ar trebui sa plateasca ei, acum, amenda si la sfarsitul ciclului procedural, fie raman banii la noi, fie se intorc la companii. Exista si posibilitatea suspendarii platii. Am vazut, in ultimii ani, ca instantele au fost mai restrictive cu companiile si nu au acordat suspendarile", a explicat Chiritoiu.
Decizia CC se bazeaza pe probe directe formate din "comunicari intre firme, mesaje, hartii, si nu probe indirecte care inseamna deductii".
Presedintele CC a precizat ca dovezile directe au fost culese in anul 2009, datele fiind procesate pana in vara anului 2011, dupa care au urmat mai multi pasi procedurali, in cadrul Consiliului. Ulterior, fiind vorba si de incalcarea tratatului european, dosarul a fost revizuit si de Comisia Europeana.
Au exista discutii, in 2007 - 2008, in vederea retragerii sortimentului Eco premium de pe piata, deoarece era in interesul comercial al companiilor. "Asigura 20% din vanzarile de benzina si le bloca lantul, pentru ca trebuie sa furnizeze tancuri separate, cisterne separate. Era o logica sa renunte la acest sortiment. Era dreptul lor s-o faca, dar individual. Ca sa nu piarda cota de piata, au discutat si au stabilit impreuna retragerea", a spus Chiritoiu.
Reactiile companiilor
Primele reactii din partea companiilor au aparut de la LukOil, Constantin Tampiza, consilierul presedintelui companiei, declarand, la Money Channel, ca firma va plati 134 de milioane de lei, reprezentand 3 la suta din cifra de afaceri pe 2010.
"Investigatia este din 2005, dovezile sunt din 2007, dovezile adunate in 2009 si procesate in 2011. Inteleg ca este o presiune sociala, dar s-a gasit un argument neconvingator. Noi atacam decizia Consiliului Concurentei", a declarat Tampiza.
De asemenea, acesta a precizat ca LukOil se va retrage din Asociatia Petrolistilor, deoarece acolo se discuta mereu probleme, care pot fi interpretate de Consiliul Concurentei drept o intelegere.
"Noi platim, la o tona de titei importanta in Romania, 520 de dolari. Posibilitatile noastre de a capata profituri in Romania sunt foarte mici", a concluzionat Tampiza.
Rompetrol a anunţat că va contesta în instanţă decizia autorităţii, pe care o consideră nelegală şi neîntemeiată.
"Activităţile comerciale desfăşurate de Rompetrol Downstream au fost efectuate întotdeauna în strictă conformitate cu dispoziţiile legale. Rompetrol nu a fost informată cu privire la existenţa unui plan comun de retragere de la comercializare a sortimentului de benzină Premium E4 şi nici nu a aprobat expres sau tacit un asemenea plan comun", arată un comunicat al companiei, citat de Mediafax.