Pe aceeași temă
Dintre acestea, au fost finalizate 75 de studii de fezabilitate, in valoare de 39,2 milioane de lei, din care au fost efectuate plati de 23,9 milioane de lei, se arata intr-o nota a Corpului de Control al prim-ministrului.
"Având în vedere aspectele constatate, propunem efectuarea unor acțiuni de verificare de către organismele abilitate din cadrul ministerelor (corp de control al ministrului, direcții de control), cu informarea Corpului de control al primului-ministru, la entitățile care au înregistrat un grad foarte ridicat al ineficienței utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici, pentru analizarea modului în care au fost contractate aceste studii de fezabilitate și a cauzelor care au dus la o asemenea ineficiență în utilizarea fondurilor publice, respectiv la: Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri din România- C.N.A.D.N.R.; Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. S.A.; Ministerul Energiei", se arata in nota de informare a Corpului de Control.
Cele maimulte se afla la Compania Nationala a Uraniului, din subordinea Ministerului Energiei. Desi, CNU a contractat trei studii de fezabilitate, in perioada 1 ianuarie 2011- 30 iunie 2016, suma platita de la stat a fost cea mai mare (10,2 milioane de lei). Niciunul dintre aceste studii de fezabilitate nu a fost utilizat. Valoarea celor 3 studii a fost de 11,3 milioane de lei, din care 90% s-au suportat de la bugetul statului. Motivul invocat de CNU este ca "din data de 05.12.2012 până în prezent nu au fost aprobati indicatorii tehnico-economici ai obiectivelor de investiții", iar "conform reglementărilor în vigoare nu s-a putut trece la fazele ulterioare de proiectare respectiv PT și DDE".
Situația celor 75 studii de fezabilitate finalizate și plătite, la data de 30.06.2016 se prezintă astfel:
- 46 studii de fezabilitate au fost plătite și utilizate, valoarea totală a acestora fiind de 5.796.225,85 RON (cu TVA), și reprezentând 6,24% din totalul angajamentelor legale, respectiv 14,78% din valoarea contractată a studiilor de fezabilitate finalizate și plătite, din care:
- 83,62% dintre studii, în valoare de 4.847.084,97 RON (cu TVA), nu au necesitat refacere și/sau actualizare fiind utilizate din prima etapă;
- 16,38% dintre studii, în valoare de 949.140,88 RON (cu TVA), au necesitat refacere sau actualizare.
- 29 studii de fezabilitate au fost plătite și neutilizate, în valoare totală de 18.128.775,83 RON (cu TVA), reprezentând 19,51% din totalul angajamentelor legale (92.915.732,15 RON), respectiv 46,22% din valoarea contractată a studiilor de fezabilitate finalizate și plătite (39.224.895,73 RON).
Procedurile utilizate pentru contractarea celor 29 de studii de fezabilitate plătite și neutilizate au fost:
- licitatie deschisă în procent de 17.24%
- negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în procent de 10,34%;
- negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare în procent de 3.45%
- achiziție directă în procent de 24,14%;
- proceduri interne în procent de 44,83%.
Cauzele care au condus la plata si neutilizarea celor 29 de studii de fezabilitate
Cele 29 de studii au fost contractate de catre Ministerul Energiei, Ministerul Economiei si Ministerul Transporturilor, in perioada 01.01.2011- 30.06.2016, asa cum rezulta din documentele transmise de catre aceste ministere Corpului de control al primului-ministru
- lipsa sursei de finantare pentru etapele urmatoare;
- neintocmirea documentatiei pentru avizarea investitiei in Consiliul tehnicoeconomic al Ministerului Transporturilor, aceasta fiind la momentul actiunii de documentare in curs de intocmire;
- necesitatea completarii studiilor de fezabilitate "conform solicitarilor CE a Studiului de Trafic, Analiza Cost Beneficiu, Memoriu de Sinteza si Actualizarea Devizului General";
- studiu de fezabilitate dat spre consultare "expertilor in proiectul USTDA";
- neeligibilitatea beneficiarilor.