Curtea de Conturi: Jaful de la Economat, rețeaua de magazine înființată de Vanghelie pentru săraci

Redactia | 16.02.2022

Raportul Curții de Conturi arată batjocura făcută cu bani publici: achiziții de sute de milioane de lei fără facturi, plăți de jumătate de milion de lei pentru agende, calendare și pungi care au dispărut.

Pe aceeași temă

Rețeaua de magazine Economat a fost înființată de fostul primar al Sectorului 5 Marian Vanghelie pentru a oferi nevoiașilor alimente la un preț mai mic.

În timpul mandatului primarului Daniel Florea, societatea a fost însă folosită și pentru achiziția mai multor produse pentru primărie și subordonate, cum ar fi achiziția patinoarelor de 130 de milioane lei, vândute apoi altei firme ale Primăriei, dar și a unor tablete pentru școli, scrie HotNews.ro

Raportul Curții de Conturi a vizat perioada 1 ianuarie 2018 - 31 decembrie 2020 și a mai scos la iveală că stocurile de marfă nu au fost inventariate anual, astfel că nu se poate spune ce a dispărut și ce nu, marfa a fost depozitată necorespunzător, fiind afectată de igrasie sau a fost lăsată să expire și au fost făcute achiziții de sute de milioane de lei fără facturi conforme.

În perioada verificată de Curtea de Conturi, directorul Economat a fost Petre Marian Leonard.

Primele magazine Economat au fost înființate începând cu anul 2002, având în prezent 3 puncte de lucru aflate în sectorul 5, în zonele Rahova, Cotroceni și Ferentari. Acestea au fost înființate de fostul primar Marian Vanghelie cu scopul declarat de a oferi celor nevoiași un preț mai bun la alimente și produse de bază.

Inițial, societatea s-a ocupat doar de magazinele Economat, dar prin Hotărârea 252/2019 a primit acordul de la Consiliul Local Sector 5 de a face achiziții pentru primărie și subordonate:

Societatea se află în insolvenţă începând cu 23 martie 2021, conform deciziei Tribunalului Bucuresti.

Ce a descoperit Curtea de Conturi:

”S-a constatat că entitatea a înregistrat în contabilitatate suma totală de 438.264.495 lei reprezentând capital social subscris şi vărsat, în condiţiile în care, potrivit Actului Constitutiv din data de 30.12.2020 şi certificatului constatator nr. 635620/06.09.2021 eliberat de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, capitalul social subscris şi vărsat înregistrat la Registrul Comerţului este în sumă de 408.067.500 lei, mai puţin cu 30.196.999 lei. (...)

În sedinţa din data de 27.12.2018, Consiliul Local al Sectorului 5 a aprobat majorarea capitalului social cu 30.196.995 lei, de la 408.067.500 lei la 438.264.495 lei. Conform extraselor de cont din perioada 01.12 2018 - 31.12.2020, Consiliul Local Sector 5 a virat în contul societăţii suma de 30.196.999 lei. (...) Rezultă că suma de 30.196.995 lei virată de asociatul unic, Consiliul Local Sector 5, cu titlu de majorare capital social, nu a fost comunicată la ONRC ”.

Nedeclarând majorarea de capital la Registrul Comerțului, legislația a fost încălcată și au fost furnizate informaţii eronate partenerilor publici şi civili, arată Curtea de Conturi.

Potrivit datelor din Raportul Curții de Conturi, Economat a înregistrat în propriul patrimoniu mai multe imobile, cu o valoare de peste 53 de milioane de lei, primite în folosință gratuită de la Primărie, dar care sunt proprietatea Sectorului 5.

Este vorba despre piețele din sector, date în folosință în baza unor contracte de asociere între Administrația Piețelor și Economat, care aveau ca scop modernizarea acestora.

  • Contractul de asociere în participaţiune nr. 1 din 24.01.2002 având ca obiect reconstrucţia, extinderea şi modernizarea complexului alimentar Piața George Cosbuc în suprafaţă de 8.254.mp, durata asocierii 50 ani.

  • Contractul de asociere în participaţiune nr.408/19.04.2002 având ca obiect reconstrucţia, extinderea şi modernizarea complexului alimentar Piața Cotroceni în suprafaţă. de 710.mp, durata asocierii 50 ani.

  • Contractul de asociere în participaţiune 743/ 01.08.2002 având ca obiect reconstrucţia, extinderea şi modemizarea complexului alimentar Piața Rahova în suprafaţă. de 3.500.mp, durata asocierii 50 ani.

  • Contractul de asociere în participaţiune nr.1368/ 04.08.2003 având ca obiect reconstrucţia, extinderea şi modemizarea complexului alimentar Piața Rahova în suprafaţă de 2.648,7.mp, durata asocierii 50 ani.

  • Contractul de asociere în participaţiune nr.790/05.04.2006 având ca obiect reconstrucţia, extinderea şi modernizarea complexului agro -alimentar Piața Ferentari în suprafaţă de 2.880.mp, durata asocierii 50 ani.

  • Contractul de asociere în participaţiune nr.1978/31.07.2017 având ca obiect reconstrucţia, extinderea şi modernizarea complexului alimentar Piața 13 Septembrie (Complex agro-alimentar) în suprafaţă de 11.054.mp, durata asocierii 50 ani.

În perioada 2018-2020 societatea nu a făcut inventarul bunurilor, astfel că nu se mai știe ce alimente avea pe stoc la momentul respectiv și ce a dispărut:

”Deşi în anul 2018 şi anul 2019 conducerea entităţii a emis decizii de inventariere, activitatea de inventariere nu s-a concretizat în întocmirea unui proces-verbal privind rezultatele inventarierii patrimoniului”.

După intrarea în insolvență a companiei s-a făcut o comisie care a inventariat toate bunurile societății, însă inventarierea s-a făcut doar faptic, în depozite, deoarece evidența contabilă nu a fost de găsit, iar acolo unde s-a găsit, produsele nu erau trecute cu numele complet:

”În baza deciziei de inventariere nr. 2905/18.06.2021, s-a constituit comisia centrală de inventariere, care începând cu data de 22.06.2021, a avut obligaţia de a proceda la inventarierea tuturor elementelor patrimoniale ale debitoarei ECONOMAT SECTOR 5 SRL, existente în cadrul societătii.

Dat fiind faptul că a existat un număr foarte mare de repere de inventariat, comisia a procedat la verificarea prin sondaj a bunurilor aflate în cutii pentru a verifica existența și integritatea lor”.

Potrivit documentului Curții de Conturi, serviciile de contabilitate ale ECONOMAT SECTOR 5 SRL au fost externalizate către societatea ASCONTA AUDIT MANAGEMENT SRL, iar administratorul judiciar a cerut acces la baza de date, dar nu a primit răspuns. Contractul a fost reziliat în 6 aprilie 2021 și s-a apelat la serviciile altei firme de contabilitate după această dată.

Neregulile descoperite de comisia care a inventariat bunurile societății, la intrarea în insolvență sunt:

  • Au fost identificate mai multe bunuri mobile (calculatoare, imprimante, monitoare, tastaturi, aparate aer condiționat, case marcat) nefunctionale si incomplete, pentru care comisia face propunerea de casare.

  • Stocurile aflate în Jilava, Str. Ana Ipatescu nr. 44, sunt depozitate în încăperi securizate prin lanțuri, lacăte, sunt pe paleti din lemn. Unele articole au fost viciate de infiltratii (igrasie), astfel că anumite bunuri nu mai pot fi utilizate din cauza stării de degradare în care se află.

  • Stocurile aflate în depozitul din Bd. George Cosbuc, Nr. 122 — 124, Bucuresti, sector 5 sunt depozitate în încăperi securizate (usi, lacăte), pe rafturi, respectiv paleți din lemn. O parte din aceste bunuri au fost afectate de igrasie.

  • Bunuri expirate (detergenți, săpunuri, soluții curățat).

  • În cazul autovehiculelor, comisia a constatat faptul că unele nu sunt funcționale sau sunt incomplete.

Achiziție de patinoare de 130 de milioane de lei

Curtea de Conturi a mai descoperit cheltuieli mai mari decât gradul de realizare a veniturilor prevăzute în bugetul de venituri şi cheltuieli, cu 10.224.304 de lei în anul 2018, cu 3.947.795 lei în anul 2019 și cu 27.456.898 lei în anul 2020. În total, 41.629.087 de lei.

Raportul arată și achiziția patinoarelor de peste 130 milioane lei, fără proces de predare-primire datat, astfel că nu se știe dacă produsul a fost livrat la timp, deși banii s-au plătit.

Curtea de Conturi a descoperit lipsa unor documente justificative întocmite în concordanță cu prevederile legale, pentru derularea în perioada 2017-2018 a mai multor contracte. Unul dintre acestea vizează achiziția patinoarelor de peste 130 milioane de lei. uri chiar şi de 31 de ori faţă de preţul practicat de furnizorul iniţial.

articolul integral, pe Hotnews.ro

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22