Curtea Supremă: nu este infracțiune conducerea unui tractor pe drumuri publice fără permis

Dora Vulcan | 12.04.2017

Conducerea pe drumurile publice a unui tractor de către o persoană care nu posedă permis de conducere nu este infracțiune, deoarece un tractor nu este asimilat autovehiculului, a decis miercuri un complet pentru dezlegarea unor chestiuni de drept de la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Pe aceeași temă

 

 

 

 Instanța supremă a fost sesizată de Curtea de Apel Timișoara pentru dezlegarea unei chestiuni de drept, într-un dosar în care un bărbat (Ion Ilie Creinicean) a fost achitat de Judecătoria Deta pentru săvârșirea infracțiunilor de punere în circulație sau conducerea unui vehicul neînmatriculat și conducerea unui vehicul fără permis de conducere, prevăzute de art 334 alin.1 și art.335 alin.1 din Codul penal, scrie Agerpres.

 

 

 

Magistrații de la Curtea de Apel Timișoara au solicitat instanței supreme pronunțarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept cu următorul enunț: "în ce măsură tractorul agricol sau forestier condus pe drumurile publice devine asimilat autovehiculului, iar conducerea pe drumurile publice a unui tractor agricol sau forestier neînregistrat, potrivit legii, sau de către o persoană care nu posedă permis de conducere întrunește condițiile de tipicitate a infracțiunilor prevăzute de art.334 alin. 1 din Codul penal, respectiv art. 335 alin.1 din Codul penal".

 

 

 

ÎCCJ a admis sesizarea și a decis că nu constituie infracțiune conducerea pe drumurile publice a unui tractor agricol sau forestier neînmatriculat/neînregistrat sau de către o persoană care nu posedă permis de conducere.

 

 

 

 

Dezacord cu decizia recentă a Curții Constituționale

 

 

Recent, CCR a decis că simpla conducere pe drumurile publice nu se mai pedepsește cu închisoarea dar nu și pentru tractoriști. Curtea Constituțională a României (CCR) a luat decizia apreciind că textul infracțiunii de conducere fără permis este contrar Constituției, pentru că din acesta lipsesc referi la două categorii importante de vehicule: tractoarele agricole și cele forestiere.

 

 

 

Din cauză că au fost omise de la sancționare aceste categorii, dar și pentru că se poate pedepsi penal cel care conduce un tractor un baza unui alt tip de permis, dar nu și cel care nu are permis deloc, judecătorii CCR au decis să lase fără efecte concrete aceste prevederi, urmând ca Guvernul și Parlamentul să se preocupe de modificările legislative necesare.

 

 

 

Care sunt erorile legislative

 

 

Tractoarele nu sunt considerate autovehicule (prin Codul rutier) și deci cei care conduc tractoare agricole sau forestiere fără permis nu comit o infracțiune. Codul Rutier definește autovehiculul drept: "vehiculul echipat cu motor în scopul deplasării pe drum. Troleibuzele și tractoarele rutiere (capetele de camion – n.red.) sunt considerate autovehicule. Mopedele, vehiculele care se deplasează pe sine, denumite tramvaie, tractoarele folosite în exploatările agricole și forestiere, precum și vehiculele pentru efectuarea de servicii sau lucrări, care se deplasează numai ocazional pe drumul public, nu sunt considerate autovehicule".

 

 

 

 

Codul Penal prevede la art 335, alin.1, închisoare doar pentru cei care conduc fără permis autovehicule: "Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de către o persoană care nu posedă permis de conducere se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani" .

 

 

 

Însă, dacă persoanele în cauză au un permis și conduc un tractor agricol sau forestier, în mod paradoxal situația se schimbă, iar persoanele în cauză devin pasibile de închisoare. Aceasta deoarece li se apliucă alte prevederi. Următorul aliniat al art.335, al doilea, spune: ”Conducerea pe drumurile publice a unui vehicul pentru care legea prevede obligativitatea deţinerii permisului de conducere de către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv ori al cărei permis i-a fost retras sau anulat ori căreia exercitarea dreptului de a conduce i-a fost suspendată sau care nu are dreptul de a conduce autovehicule în România se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă”.

 

 

 

Deci apare situația aberantă în care dacă o persoană nu are deloc un permis și conduce un tractor agricol nu face închisoare, căci acesta nu este considerat autovehicul, însă dacă are permis de altă categorie decât cea necesară conducerii unui tractor agricol devină pasibilă de închisoare, explică Digi 24. 

 

 

 

”Curtea a reținut încălcarea dispozițiilor art. 16 din Constituție, deoarece imprecizia legislativă generează discriminări, fără a exista vreo motivare obiectivă şi rațională care să le justifice. Este în afara oricărui argument juridic rațional şi rezonabil ca o persoană care posedă permis de conducere, acordat pentru altă categorie decât tractoarele agricole sau forestiere, şi care conduce un asemenea vehicul pe drumurile publice, să poată avea calitatea de subiect activ al infracțiunii prevăzute de art. 335 alin. (2) din Codul penal, în timp ce o persoană care nu deține deloc permis de conducere şi care conduce pe drumurile publice un tractor agricol sau forestier, să nu fie sancționată penal”, spune Curtea Constituțională a României.

 

 

 

Pirn urmare CCR declară neconstituțional primul aliniat al art.335 cel care prevedea pedeapsa cu închisoarea. ”Curtea a constatat că soluția legislativă cuprinsă în art. 335 alin. (1) din Codul penal încalcă art. 1 alin. (3) şi (5) privind statul român, art. 16 privind egalitatea în drepturi şi art. 22 privind dreptul la viață, integritate fizică şi psihică din Legea fundamentală.

 

 

 

De asemenea, Curtea a constatat că soluția legislativă cuprinsă în art. 6 art. 6 pct.  6) teza a doua din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, care  exclude tractoarele agricole şi forestiere din categoria autovehiculelor, nu încalcă dispoziţiile din Constituție invocate”, spune CCR.

 

 

 

Potrivit avocatnet.ro, decizia CCR va deveni generală și obligatorie odată cu publicarea sa în Monitorul Oficial, iar primul său efect, după publicare, va fi suspendarea prevederii declarate neconstituțională.

 

 

 

Totuși, dacă în 45 de zile de la publicare, Parlamentul sau Guvernul nu ia nicio măsură de modificare a textului respectiv, atunci prevederea își va pierde efectele juridice complet. Cu alte cuvinte, vom avea de-a face cu o dezincriminare neintenționată a acestei infracțiuni.

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22