Pe aceeași temă
Procurorii DIICOT afirma intr-un document obtinut de HotNews.ro, ca "Guvernul Romaniei si Fondul Proprietatii Statului, in loc sa actioneze in interesul statului roman, in conformitate cu obligatiile constitutionale si legale, au actionat exclusiv in interesul lui Patriciu Dan Costache". Procurorii cerceteaza doua aspecte ale complexului dosar Rompetrol: privatizarea si stergerea datoriilor catre stat.
In document sunt relatate detaliile multitudinea de firme romanesti si internationale, dintre care unele offshore, implicate in acest scandal din anii 2000, in care mai aflam ca Ministerul Finantelor a apelat anterior anului 2003 la ajutorul SIE pentru a identifica "mari banci de investitii sau institutii financiare internationale, interesate sa achizitioneze creantele bugetare al SC ROMPETROL RAFINARE SA" sau ca doi ministri din Cabinetul Nastase i-ar fi prezentat Rodicai Stanoiu o nota de fundamentare diferita fata de cea care a fost inclusa in final intr-o ordonanta de urgenta.
Procurorii detaliaza modul in care Petromidia a ajuns in posesia firmelor controlate de Dinu Patriciu, la sfarsitul anilor 1990.
Astfel, potrivit ordonantei citate, "grupul infractional organizat" de Dinu Patriciu, Sorin Marin, George Philip Sthephenson si Collin Hart Richard a fost interesat inca din anul 1996 de obtinerea controlului asupra Rafinariei Petromidia SA, sens in care, la nivelul acestui an, "au achizitionat caietul de sarcini prin firma Petromidia Incorporated din SUA, reprezentata de Rosca Sorin Stanescu, care a si fost desemnata castigatoare de catre Comisia de Negociere din cadrul Fondului Proprietatii de Stat".
Procurorii au constatat insa ca "in SUA firma Petromidia Incorporated nu se regasea printre societatile inregistrate pe teritoriul acestui stat iar instiutia care a emis scrisoarea de garantie bancara in favoarea acestui era urmarita in justitie pentru activitati frauduloase".
Din aceste cauze, Fondul Proprietatii de Stat a renuntat la incheierea contractului de vanzare-cumparare cu aceasta firma.
In vederea privatizarii "Petromidia", Guvernul Radu Vasile a adoptat OUG 64/1998 care prevedea vanzarea unui "pachet de actiuni reprezentand 65,323% din capitalul social", cu acordarea unor facilitati la plata pretului actiunilor si la plata unor datorii bugetare.
Potrivit art. 2 al OUG 64/1998, "mandatul Fondului Proprietatii de Stat prevazut la art. 1 va fi aprobat prin hotarare a Guvernului", astfel incat prin HG 985/1998 Guvernul Radu Vasile "a aprobat mandatul Fondului Proprietatii de Stat privind incheierea contractului de vanzare-cumparare a unui pachet de actiuni reprezentand 65,323% din capitalul social al Societatii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanta, in conditiile prevazute in anexa*) la prezenta hotarare".
Procurorii spun ca, ignorand aceste dispozitii legale, Fondul Proprietatii de Stat a reluat procedura de privatizare, de aceasta data pentru un pachet majoritar de actiuni de 69,991%.
Prin Contractul de vanzare- cumparare nr. 29/2000, pachetul majoritar de actiuni de 69,991%, reprezentand 25.258.810 actiuni a fost achizitionat de firma The Rompetrol Group BV Olanda reprezentata de Patriciu Dan Costache, valoarea totala a pachetului fiind de 50.517.620 dolari, pretul unei actiuni fiind de 2 dolari si fara ca FPS sa pastreze actiunea nominativa de control.
"Mai mult decat atat, dupa semnarea Contractului de vanzare- cumparare nr. 29/2000, prin care asa cum aratat in mod nelegal a fost vandut un pachet majoritar de actiuni de 69,991% in loc de un pachet de actiuni de 65,323%, Guvernul Romaniei prin Mugur Isarescu prim ministru si Radu Sarbu presedintele Consiliului de Administratie al Fondului Proprietatii de Stat, au adoptat la data de 30 noiembrie 2000 OUG 248/2000, care a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 647/12.12.2000, prin care, pentru a acoperi nulitatea absoluta a procedurii de privatizare a Societatii Comerciale "Petromidia" - S.A. Constanta si pe cale de consecinta a contractului cu nr. 29/30.10.2000, a fost modificata OUG 64/1998 astfel incat aceasta sa aiba urmatorul continut: "
"1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"ARTICOL UNIC
In vederea finalizarii privatizarii Societatii Comerciale Petromidia - S.A. Constanta si transferului dreptului de proprietate asupra pachetului de actiuni reprezentand 69,991% din capitalul social al acestei societati comerciale catre investitorul cu care Fondul Proprietatii de Stat a negociat si a incheiat contractul de vanzare-cumparare avand ca obiect respectivul pachet de actiuni, se vor acorda prin hotarare a Guvernului facilitati la plata unor obligatii bugetare si a altor obligatii catre Ministerul Finantelor, prin derogare de la prevederile cap. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, ale cap. V din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 72/1997, cu modificarile si completarile ulterioare."
2. Articolul 2 se abroga".
"Se observa astfel ca, practic, instutiile implicate in procesul de privatizare al Societatii Comerciale Petromidia - S.A. Constanta, respectiv Guvernul Romaniei si Fondul Proprietatii Statului, in loc sa actioneze in interesul statului roman, in conformitate cu obligatiile constitutionale si legale, au actionat exclusiv in interesul lui Patriciu Dan Costache, astfel incat dupa ce acesta a esuat in anul 1997 in incercarea de 'a intra in stapanirea' acestei societati comerciale, sa reuseasca in final sa o achizitioneze la un pret de nimic, fiindu-i facuta cadou, atat rafinaria cat si fondul de comert al acesteia", acuza procurorii.
"Din aceasta analiza rezulta ca reprezentantii clasei politice aflati la putere in anii 1999 -2000 au servit interesele economice si infractionale al caror exponent a fost Patriciu Dan Costache", se mai arata in aceasta ordonanta.
Procurorii mai spun ca, din continutul proceselor verbale de negociere dintre reprezentantii The Rompetrol Group si membrii Comisiei de negociere, rezulta ca "aceste modificari legislative s-au facut la solicitarea expresa a unei societati comerciale ceea ridica problema posibilitatii constitutionale pe care Guvernul Romaniei o avea pentru a adopta un act normativ, prin procedura de urgenta, care reglementeaza continutul unui contract" care are ca obiect un contract de vanzare cumparare-actiuni.
Procurorii pun in discutie si celebra ordonata de urgenta 118/2003, cand premier era Adrian Nastase, prin care ROMPETROL RAFINARE SA a fost "iertat" de plata sumei de 21.776.998.718.567 lei, aproximativ 603 milioane de dolari, ce reprezentau obligatii bugetare restante, "suma pe care insa membrii grupului infractional au folosit-o in interesele proprii sau in interesele societatilor din grupul Rompetrol care au inregistrat profituri substantiale care au fost apoi externalizate, datoria fiind transformata in obligatiuni de stat, cu posibilitatea rascumpararii in sapte ani".
"Din probele administrate si din analiza documentelor puse la dispozitie de Secretariatul General al Guvernului, Ministrul Finantelor, Ministerul Economiei si Ministerul Justitiei rezulta ca in realitate OUG 118/2003 si Nota de fundamentare care a stat la baza publicarii actului normativ in Monitorul Oficial au fost redactate in perioada 25-27.10.2003, sub directa coordonarea a membrilor grupului infractional organizat, in principal a inculpatului Patriciu Dan Costache".
Rodica Stanoiu afirma ca a primit o alta nota de fundamentare
In cazul acestei ordonante, o marturie a fostului ministru al Justitiei Rodica Stanoiu arata ca ei i-a fost transmisa o nota de fundamentare diferita fata de cea care a fost inclusa in forma finala a ordonantei.
"Declaratia martorei Rodica Stanoiu releva faptul ca, pentru a ascunde aspectele de nelegalitate ce priveau atat traseul proiectului de act normativ cat si continutul notei de fundamentare, sub coordonarea ministrilor Mihai Tanasescu si Dan Ioan Popescu, la Ministerul Justitie a fost trimisa spre avizare o nota de fundamentare cu un continut diferit de cel pe care il avea nota de fundamentare ce a fost atasata mapei OUG 118/2003 si pe care Mihai Tanasescu a semnat-o de asemenea pe data de 27.10.2003 cand se afla la Washington, facand parte din delegatia presedintelui Romaniei Ion Iliescu ce a efectuat o vizita oficiala in SUA in perioada 25-27.10.2003", potrivit sursei citate.
Procurorii il citeaza si pe fostul ministru delegat pentru relatia cu Parlamentul in Guvernul Nastase, Gaspar Arsinte, care a declarat ca in 24.10.2003 "Proiectul de ordonanta privind reglementarea unor datorii bugetare ale ROMPETROL RAFINARE SA si Nota de fundamentare avand ca initiatori pe ministrii Mihai Tanasescu si Dan Ioan Popescu, care l-a sustinut in cadrul sedintei, nu erau redactate, iar in sedinta de guvern s-a dezbatut doar Raportului Comisiei pentru identificarea modalitatii optime de stingere a obligatiilor bugetare ale S.C. Rompetrol Rafinare S.A. Constanta, fara ca totusi la dispozitia membrilor guvernului sa fie puse la dispozitii copii de pe raport sau de pe ale documente care sa fi stat la baza intocmirii raportului, desi Secretariatul General al Guvernului care aveau obligatia sa puna la dispozitia membrilor Guvernului cate o mapa in care sa se regaseasca copii ale tuturor documentelor avizate in conformitate cu dispozitiile H.G. nr. 555/2001 si Legii nr. 24/2000".
Urgenta aprobarii ordonantei era legata de faptul ca sedinta de guvern 24.10.2003 "era ultima in care se putea aproba o ordonanta de urgenta" in conditiile in care "Legea de Revizuire a Constitutiei care intra in vigoare la data de 29.10.2003, stabilea masuri mai restrictive cu privire la adoptarea de ordonante de urgenta de catre Guvern".
Cautarea de investitori cu ajutorul SIE
Rotaru Constantin, care la data de 24.10.2003 avea functia de secretar de stat fiind si era unul dintre directorii adjuncti ai Serviciului de Informatii Externe, a declarat, potrivit ordonantei procurorilor, "ca dupa alegerile din anul 2000, fostul premier Adrian Nastase a solicitat SRI si SIE sa trimita cate un reprezentant la nivel de secretar de stat la toate sedintele de Guvern, participand astfel la sedintele de guvern din partea SIE, iar anterior datei de 24.10.2003 Ministerul Finantelor Publice a solicitat SIE sa identifice mari banci de investitii sau institutii financiare internationale, interesate sa achizitioneze creantele bugetare al SC ROMPETROL RAFINARE SA, solicitare ce nu a fost rezolvata in timpul scurt de 10 zile avut la dispozitie".
"Martorul precizeaza ca, in pauza sedintei de Guvern din 24.10.2003 a fost abordat de ministrul finantelor Mihai Tanasescu care a sugerat pentru rezolvarea situatiei SC ROMPETROL RAFINARE SA, fie varianta transformarii datoriei de 600 milioane dolari in obligatiuni, fie continuarea cautarii unui eventual cumparator strain pe care le-a si sustinut in sedinta de guvern, precizand insa ca pentru a gasi un eventual cumparator are nevoie de 2-3 saptamani, situatie in care a intervenit Dan Ioan Popescu cu precizarea ca modificarea Constitutiei nu mai permitea Guvernului sa adopte ordonante de urgenta, si ca este ultima zi cand se mai poate aproba Ordonanta pentru a fi trimisa la Parlament", potrivit sursei citate.