DIICOT: Un tabloul semnat Picasso, furat din Olanda în 2012, a fost găsit în România

Redactia | 18.11.2018

Un tablou semnat Picasso, de 800.000 de euro, care face parte din lotul de şapte opere de artă furate în 2012 de o grupare de hoţi români dintr-un muzeu din Olanda, a fost găsit sâmbătă în Tulcea.

Pe aceeași temă

"DIICOT investighează împrejurările în care un tablou semnat Picasso, valorând aproximativ 800.000 de euro, a fost găsit sâmbătă seara, pe raza judeţului Tulcea. Tabloul, care face parte dintr-un lot de 7 opere sustrase în anul 2012 dintr-un muzeu olandez, se află în custodia autorităţilor române şi urmează să fie expertizat", se arată într-un comunicat al DIICOT.

Potrivit DIICOT, două persoane, de cetăţenie olandeză, s-au prezentat sâmbătă seara la Ambasada Olandei din Bucureşti, cu un tablou.

Acestea au precizat faptul că au găsit tabloul, pe teritoriul României, anunţând despre acest fapt autorităţile olandeze.

Ataşatul de afaceri interne din cadrul Ambasadei Olandei a anunţat autorităţile române, iar o echipă formată din procurori DIICOT şi poliţişti ai Direcţiei de Investigaţii Criminale - IGPR efectuează cercetări, pentru lămurirea tuturor aspectelor: audierea persoanelor, cercetarea locului în care au afirmat cele două persoane că au găsit tabloul, expertize criminalistice.

O scriitoare de origine română e cea care a primit indiciile

Mira Feticu, autoarea best-seller-ului „Tascha”, care are ca subiect furtul tablourilor renumite de către doi români, în 2012, este cea care a descoperit, opera lui Picasso. „Am primit indiciile pe o foaie albă, opt rânduri ca o poezie sinucigașă”, a povestit duminică Mira Feticu, pentru Mediafax.

Scriitoarea Mira Feticu a povestit cum a primit indiciile privind locul unde se află ascuns tabloul lui Pablo Picasso, dispărut din 2012, din Muzeul Kunsthal din Rotterdam.

„Am primit o scrisoare acum 14 zile pe adresa mea de serviciu din Haga. Scrisoarea era o foaie albă de hârtie pe care erau scrise opt rânduri în românește. Suna ca o poezie a cuiva care parcă dorea să se sinucidă. Spunea că nu mai vrea să păzească tabloul lui Picasso și eu nu am înțeles la început. Părea un fel de scrisoare sinucigașă. Am uitat-o în geantă, seara am găsit-o și am citit-o și atunci mi-a picat fisa. Am înțeles că e unul dintre tablourile furate acum câțiva ani. L-am sunat pe polițistul din Rotterdam, care s-a ocupat de caz atunci și el mi-a spus că o să mă sune înapoi, dar nu m-a sunat. Atunci eu m-am simțit datoare să fac ceva. Am vorbit cu colegul meu, care e scriitor ca și mine. Am venit în București, am luat o mașină și ne-am dus acolo, am urmat indiciile din scrisoare”, a spus Mira Feticu.

Indiciile din scrisoare erau exacte și după ce a găsit primul copac, a săpat printre zăpadă și frunze uscate și a găsit tabloul, potrivit scriitoarei.

„Indicațiile erau extrem de exacte. Nu a fost deloc complicat. După ce am găsit primul copac de care scria în scrisoare, l-am găsit pe al doilea și am răscolit zăpada și stratul de frunze moarte , apoi cu un băț, nu am avut răbdare să mă duc după hârleț, am tras plasticul la suprafață și în plastic era înfășurat tabloul. Dacă e autentic sau fals, asta nu mai e treaba mea”, a povestit Mira Feticu.

Întrebată cum a reacționat când a avut în mână opera despre care se credea că e pierdută, Mira Feticu a spus că a plâns.

„Am plâns, a fost emoționant. A fost ca și cum am redat ceva oamenilor, ceva ce s-a pierdut, a fost un moment intens, am descoperit ceva minunat, ce pot da înapoi omenirii. E intens și e și obositor. Vă dați seama, nu e ca și cum ai sta într-un restaurant la un pahar de vin. De la ora 2 noaptea vorbesc cu cei care fac ancheta, mergem acolo unde am găsit, refacem scenarii”, a mai spus scriitoarea.

Mira Feticu este de părere că a fost aleasă de cel care a trimis pontul tocmai pentru că a scris o carte despre jaful de la muzeu, carte ce a fost tradusă și în limba română.

„Eu am scris o carte despre jaf acum patru ani, cu date despre jaf. Am refăcut povestea, am avut informații despre cum a fost. În mai anul acesta am dat un interviu, cartea a fost tradusă în limba română. Cred că persoana care mi-a dat pontul a căpătat încredere în mine. Cred că este cineva care e implicat, cu sigurnață, cineva care are o conștiință, care s-a săturat să țină un secret”, a mai spus Mira Feticu.

Pe pagina sa de Facebook, sciitoarea de origine română, stabilită în Olanda, a postat imagini din momentul în care a descoperit tabloul îngropat la rădăcina unui copac din județul Tulcea.

Ea apare în imagini plângând la locul unde a găsit tabloul, apoi uitându-se la schița cu ceea ce pare a fi opera „Tete D 'Arlequin“, pictat de Picasso.

Background


Patru români au fost acuzaţi că, în noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, au sustras 7 tablouri semnate, printre alţii, de Pablo Picasso, Henri Matisse şi Claude Monet de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam. Este vorba de Radu Dogaru, Adrian Procop, Eugen Darie şi Alexandru Mihai Bitu. Ajunşi în ţară, hoţii au fost ajutaţi de Olga Dogaru (mama lui Radu Dogaru) şi Petre Condrat, transmite Hotnews.ro.

Aceştia au fost inculpaţi de autorităţile române şi condamnaţi definitiv în anul 2014.

În timpul audierilor din instanţă, hoţii au declarat că tablourile au fost aduse în România, însă au fost arse într-o sobă.

Potrivit datelor din ancheta desfăşurată în acest caz de DIICOT, hoţii români au ajuns cu totul întâmplător la Muzeul Kunsthal din Rotterdam, iar operele de artă au fost transportate în România ascunse în perne.

În octombrie 2012, ei s-au hotărât să caute bunuri de valoare mai mare, vizitând mai multe muzee.

Anchetatorii susţineau că, în prima decadă a lunii octombrie 2012, Eugen Darie şi Radu Dogaru s-au deplasat la Muzeul de Istorie a Naturii din Rotterdam situat pe strada Westzeedijk. Aici au constatat că sunt prezentate exponate naturale (păsări, animale) şi că nu sunt obiecte ce pot fi comercializate.

Ieşind din acest muzeu, cei doi au văzut că în apropiere se află o sală de expoziţii, cunoscută sub numele de Muzeul Kunsthal.

Pe 6 octombrie 2012, Eugen Darie şi Radu Dogaru s-au deplasat la Muzeul Kunsthal pentru a viziona tablourile expuse, dar şi pentru a "studia" topografia locului.

La intrare, cei doi au observat panourile publicitare din care rezulta faptul că începând cu data de 6 octombrie 2012 urma să fie deschisă o expoziţie cu mai mult de 150 de tablouri semnate de 50 de pictori.

După mai multe vizite de "documentare", au hotărât să dea spargerea în noaptea de 15/16 octombrie 2012, beneficiind şi de o vreme "favorabilă", cu cer înnorat şi ploaie.

Radu Dogaru şi Adrian Procop au pătruns în muzeu printr-o uşă de urgenţă, s-au deplasat în Sala 1 unde se aflau tablourile expuse şi prin smulgere au desprins din sistemul de prindere şapte tablouri semnate Picasso, Matisse, Paul Gauguin, Meijer de Haan, Monet şi Lucian Freud, operele de artă fiind transportate în două genţi de rafie, cumpărate anterior de la comercianţi chinezi.

Autorităţile olandeze au stabilit că hoţii au stat în interiorul muzeului aproximativ 2 minute şi 48 secunde.

Cei doi hoţi au fost aşteptaţi de Eugen Darie cu o maşină, în timp ce Alexandru Biţu "supraveghea" operaţiunea dintr-o cafenea din apropiere. Sacoşele cu tablouri au fost transportate în portbagajul maşinii, hoţii fiind aproape să fie opriţi cu totul întâmplător de o patrulă a poliţiei.

Pentru a nu fi prinşi, maşina a fost parcată pe una din străzile centrale din Rotterdam, iar hoţii s-au deplasat pe jos la locuinţa lui Radu Dogaru.

Procurorii mai susţineau că maşina a fost recuperată în dimineaţa zilei de 16 octombrie 2012, iar tablourile au fost depozitate într-o debara din apartamentul lui Radu Dogaru.

Iniţial, hoţii au vrut să vândă tablourile în Belgia şi au luat legătura cu un cunoscut, Moise George alias "George Hoţu".

Astfel, Radu Dogaru şi Eugen Darie s-au deplasat la Bruxelles cu un autoturism, unde s-au întâlnit cu "George Hoţu" şi i-au spus acestuia că au de vânzare tablouri valoroase furate de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam. Maşina i-au lăsat-o acestuia, după care au revenit la Rotterdam.

Aflând de la televizor de impactul acţiunii lor, hoţii au decis să aducă tablourile în România. Operele de artă au fost scoase din ramă şi introduse în perne, golite de conţinut.

Au revenit în România pe rute separate, cu maşina sau avionul, iar tablourile au fost aduse în ţară cu un autoturism condus de Eugen Darie, care a intrat fără probleme pe la vama Nădlac, în seara zilei de 19 octombrie 2012.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

CELE MAI CITITE

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2018 Revista 22