Drulă contraatac la Cîțu: Execuția bugetară e de 90%. Teama premierului e că vom cheltui banii?

Laurentiu Gheorghe | 05.08.2021

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, i-a răspuns pe Facebook premierului Florin Cîțu care îl acuzase că nu cheltuit banii alocați. Nealocarea sumelor cerute frânează modernizarea infrastructurii.

Pe aceeași temă

După ședința de guvern de joi, premierul Florin Cîțu l-a criticat pe ministrul Transporturilor care a cerut la rectificarea bugetară 2,9 miliarde lei pe motiv că execuția bugetară arată că nu s-au încă banii alocați la începutul anului, și că în realitatea ar fi trebuit să mai taie din bugetul Transporturilor sumele pe care nu sunt în stare să le cheltuie.

„La ministerul Transporturilor ar fi trebuit să iau bani, nu să dau, dacă e după execuția bugetară”, i-a transmis premierul.

În replică, Cătălin Drulă spune că execuția în minister din fonduri de la bugetul de stat este de 90%, iar nealocarea sumelor cerute va duce la „frânarea programului de asfaltări, marcaje, reparații ale drumurilor, precum și a celor de înlocuire la rând (reînnoire) la calea ferată”. Potrivit primei variante a rectificării, premierul a prevăzut 320 de milioane pentru ministerul Transporturilor.

„Avem recorduri istorice la Transporturi și pe fonduri europene, și pe naționale. Până la urmă, varianta de rectificare, sub solicitarea Ministerului Transporturilor, vine din teama că nu am cheltui acești bani? Sau tocmai, că i-am cheltui? Eu garantez că vom cheltui banii solicitați”, scrie ministrul.

Cătălin Drulă susține că ministerul are o execuție de 90% din fonduri naționale, însă nu precizeză care este execuția pe componenta de fonduri europene, despre care spune doar că a crescut față de anul trecut.

„Componenta fonduri europene: +21,5% față de 2020 la 7 luni. Ne menținem ținta de a absorbi toate cele 8 mld. lei alocate. Componenta fonduri naționale: peste 90% execuție - față de 70% în 2020 (3 mld lei față de 2,45 mld lei)”, scrie ministrul.

Totodată, ministrul Transporturilor spune că a discutat cu premierul la alcătuirea bugetului în februarie și a primit asigurări că deficitul pe fonduri naționale va fi acoperit la rectificarea bugetară.

Acesta prezintă și alocarea bugetară, despre care spune că este insuficientă.

Alocarea bugetară din bugetul de stat pe 2021:

Pe fonduri europene: 8 mld lei - creștere de la 6,2 mld lei în 2020; o alocare suficientă și o vom folosi.

Pe fonduri naționale: 6,3 mld lei - SCĂDERE DE 10% de la 7,1 mld lei în 2020 - INSUFICIENT; ar trebui MAI MULTE fonduri ca în 2020, în condițiile în care datoriile făcute în 2020 au fost rostogolite în 2021, avem plăți one-time din trecut (sentințe judecătorești) și efectul pandemiei asupra veniturilor în Transporturi a continuat.”

Cătălin Drulă spune că în lipsa alocării sumelor cerute vor fi probleme cu asfaltările, reparațiile drumurilor și ale căilor ferate.

„Sumele solicitate la rectificarea bugetară acoperă, printre altele:

  • Creșterea alocărilor pentru întreținerea infrastructurii rutiere și feroviare. Am făcut record de absorbție anul acesta și pe întreținere. Consecința eventualei nealocări: frânarea programului de asfaltări, marcaje, reparații ale drumurilor, precum și a celor de înlocuire la rând (reînnoire) la calea ferată.

  • Plata reducerilor legale la transportul cu trenul și metrou pentru elevi, pensionari, veterani. Suma alocată la începutul anului de 350 de mil de lei este insuficientă. În 2019 s-au plătit 685 mil lei, iar în 2020 s-au plătit 450 mil lei (an de pandemie cu lockdown). Consecința eventualei nealocări: pagubă de sute de milioane în bugetul CFR Călători și al celorlalți operatori privați, care au acordat conform legii aceste reduceri. Poate duce inclusiv la intrarea în incapacitate de plată.

  • Plata sentințelor judecătorești pentru proiecte de acum 5-10 ani, titluri defintive, executorii (“claim-uri”). Consecința eventualei nealocări: poprire pe conturile CNAIR, blocarea programelor de întreținere, blocarea proiectului Lugoj-Deva lot 2 (sector Margina-Holdea/Coșevița, tunelurile “urșilor”).

  • Plata ajutoarelor de stat “COVID” cu aprobarea Comisiei Europene pentru pierderile de venituri ale companiilor de transport cauzate de pandemie (astfel de ajutoare a fost acordate în celelalte state membre pentru a compensa pierderile). Consecința eventualei nealocări: incapacitate de plată în sistemul feroviar, riscuri la plata salariilor, neplata furnizorilor etc.

Am încredere că vom găsi o variantă de rectificare prin care să putem continua reforma și investițiile în Transporturile din România, obiectiv prioritar în programul de guvernare.” mai scrie ministrul Transporturilor.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2022 Revista 22