Pe aceeași temă
”Curtea Constitutionala si-a depasit atributiile: judeca conflicte politice in loc sa solutioneze conflicte juridice de natura constitutionala. Spre deosebire de Curtea Constitutionala din Romania, Tribunalul Constitutional din Germania nu se amesteca in politica si nu solutioneaza conflicte politice”, spune Emil Boc, pe pagina sa de Facebook.
Boc face un inventar al atribuțiilor CCR care nu au nicio legătură cu cele politice.
n”Potrivit Constitutiei, Curtea Constitutionala solutioneaza conflicte juridice de natura constitutionala. In exercitarea acestei prerogative, potrivit jurisprudentei sale, Curtea Constitutionala are urmatoarele obligatii:
a. să verifice dacă există o situație conflictuală între două autorități publice, de natură a crea blocaje instituționale, care nu pot fi înlăturate în alt mod;
b. în ipoteza constatării existenței unei situații conflictuale între două autorități publice, să verifice dacă aceasta rezidă, în mod direct, din textul Constituției
c. să constate că aceste conditii au caracter cumulativ și nicidecum alternativ, neîndeplinirea vreuneia dintre ele fiind, ab initio, o cauză de respingere a sesizării.”
Prin nominalizarea domnului Ludovic Orban de catre Presedintele Romaniei ca premier desemnat nu s-a creat un conflict juridic de natura constitutionala, spune Emil Boc, pentru că nu exista un conflict juridic intre Parlament si Presedinte.
Postarea integrală a lui Emil Boc:
Curtea Constitutionala si-a depasit atributiile: judeca conflicte politice in loc sa solutioneze conflicte juridice de natura constitutionala. Spre deosebire de Curtea Constitutionala din Romania, Tribunalul Constitutional din Germania nu se amesteca in politica si nu solutioneaza conflicte politice
Potrivit Constitutiei, Curtea Constitutionala solutioneaza conflicte juridice de natura constitutionala. In exercitarea acestei prerogative, potrivit jurisprudentei sale, Curtea Constitutionala are urmatoarele obligatii:
a. să verifice dacă există o situație conflictuală între două autorități publice, de natură a crea blocaje instituționale, care nu pot fi înlăturate în alt mod;
b. în ipoteza constatării existenței unei situații conflictuale între două autorități publice, să verifice dacă aceasta rezidă, în mod direct, din textul Constituției
c. să constate că aceste conditii au caracter cumulativ și nicidecum alternativ, neîndeplinirea vreuneia dintre ele fiind, ab initio, o cauză de respingere a sesizării.
Prin nominalizarea domnului Ludovic Orban de catre Presedintele Romaniei ca si premier desemnat nu s-a creat un conflict juridic de natura constitutionala. Nu exista un conflict juridic intre Parlament si Presedinte. Presedintele Romaniei, potrivit prerogativelor constitutionale expres mentionate in art 103 alin 1 din Constitutie, a desemnat un CANDIDAT la functia de prim- ministru. MAJORITATILE politice se verifica si se realizeaza prin vot in Parlament, nu prin declaratii politice. Pe de allta parte, nu ne aflam intr-un blocaj constitutional : Parlamentul este obligat sa dea un vot pozitiv sau negativ Programului si listei guvernului. Suntem intr-un conflict politic determinat de boicotarea de catre PSD a votului in Parlament cu privire la Guvern. Situatia conflictuala poate fi inlaturata imediat prin derularea in Parlament a sedintei comune a Camerei Deputatilor si Senatului cu privire la votul de incredere asupra Guvernului. Curtea si aici greseste fundamental: Parlamentul acorda sau nu votul de incredere Programului de guvernare si listei membrilor guvernului, nu premierului desemnat ( art. 103 alin 2 si 3).
- In concluzie, nu ne aflam in prezenta unui conflict juridic de natura constitutionala. Prin decizia de azi, Curtea Constitutionala isi depaseste atributiile constitutionale si solutioneaza conflicte politice!! Este un precedent extrem de periculos atunci cand “ gardianul Constitutiei” intr-un stat de drept (Curtea Constitutionala) isi depaseste atributiile, incalca Legea fundamentala si se amesteca partinitor in jocul politic. Conflictele politice, in orice democratie, se solutioneaza prin mijloace politice . Pana la urma, actorii politici raspund in fata electoratului pentru actiunile sau inactiunile lor, nu persoanele numite de catre actorii politici.
Spre deosebire de Curtea Constitutionala din Romania, Tribunalul Constitutional din Germania nu se amesteca in politica si nu solutioneaza conflicte politice
Potrivit Constitutiei Germaniei (art. 68 alin 1), se poate ajunge la alegeri anticipate in Germania daca o motiune de incredere solicitata de catre Cancelarul Federal este respinsa de catre majoritatea membrilor din Bundestag (Camera inferioara a parlamentului Germaniei). In aceste conditii, Presedintele Germaniei, la propunerea Cancelarului, poate dizolva Bundestagul si provoca alegeri anticipate.
In anul 2005, Cancelarul Schroder, care a dorit in mod explicit organizarea de alegeri anticipate in Germania, a solicitat un vot de incredere Bundestagului (conform art. 68 din Constitutie) si a cerut in mod expres parlamentarilor din propriul partid sa nu sustina motiunea de incredere pentru ca aceasta sa fie respinsa si, in consecinta, sa se intruneasca acea conditie constitutionala pentru a se putea ajunge la alegeri anticipate. In consecinta, motiunea de incredere solicitata de Cancelar a fost respinsa, cu sprijinul parlamentarilor din partidul Cancelarului. Membrii Opozitiei din Bundestag au atacat la Tribunalul Constitutional decizia Bundestagului de respingere a motiunii de incredere spunand ca, in mod deliberat, Cancelarul a utilizat prevederea constitutionala pentru a se ajunge la alegeri anticipate, contrar spiritului si textului Constitutiei Germaniei. Tribunalul Constitutional din Germania a respins sesizarea Opozitiei si a considerat ca nu este de competenta ei sa judece conflictele politice . Textul Constitutiei, spune Tribunalul Constitutional din Germania, a fost respectat.
In Romania, intr-o situatie politica asemanatoare ca problematica cu cea din Germania anului 2005, Curtea Contitutionala sfideaza textul Constitutiei noastre, isi abandoneaza rolul de “gardian al Constitutiei” si se amesteca in jocul politic intern, fapt absolut inacceptabil intr-o democratie. In Germania, Tribunalul Constitutional si-a castigat respectul societatii germane prin profesionalism si echidistanta fata de jocurile din spatiul politic.