Esec in privatizarea Postei Romane. Oferta a fost mult sub valoarea companiei

Tudor Despina | 15.09.2015

Procesul de privatizare a Postei Romane s-a incheiat cu un esec. Potrivit Ministerului pentru Societatea Informationala (MSI), ofertantul selectat pentru vanzarea celor 51% din actiunile Companiei Nationale Posta Romana, bpost, nu a venit cu o oferta solida.

Pe aceeași temă

 

Mai mult, arata MSI, date fiind imbunatatirea situatiei economice a Postei Romane si diversificarea portofoliului de servicii oferite, procesul de privatizare necesita o reanalizare a Guvernului, potrivit HotNews. Termenul limita era fixat pentru ziua de marti, 15 septembrie 2015, la ora 12.00.

 

Anuntul Ministerului pentru Societatea Informationala:

 

"Ministerul pentru Societatea Informationala (MSI) informeaza ca ofertantul selectat pentru vanzarea celor 51% din actiunile Companiei Nationale Posta Romana, bpost, nu a avansat o oferta angajanta pana la termenul limita stabilit (15 septembrie 2015, ora 12:00 PM). Avand in vedere imbunatatirea situatiei economice a Postei Romane si diversificarea portofoliului de servicii oferite, MSI considera ca procesul de privatizare aprobat prin HG nr. 761/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar sa fie supus analizei Guvernului Romaniei.



In ultimii ani, Posta Romana a initiat mai multe actiuni in perspectiva unei capitalizari rapide si consistente, metoda aleasa de actionarul majoritar, statul roman, fiind majorarea de capital prin aport de capital privat. De la momentul achizitionarii dosarului de prezentare al Postei Romane de catre bpost, pana in prezent, echipa implicata in proces a sustinut un nivel consistent al discutiilor cu potentialii investitori, pe marginea oportunitatii investitionale. In cadrul discutiilor s-au abordat teme legate de planul de eficientizare a cheltuielilor si a retelei operationale, de situatia financiara, de situatia litigiilor, dar si de cadrul de reglementare.



In perspectiva privatizarii, atat actionarul majoritar, cat si Posta Romana au intreprins toate demersurile care sa clarifice si sa imbunatateasca pozitia companiei ca oportunitate de investitii. Astfel, numirea unui management pe baza standardelor guvernantei corporative, in acord cu principiile OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica), si dezvoltarea unui plan de afaceri care sa imbunatateasca semnificativ calitatea serviciilor universale oferite cetatenilor au fost implementate in ultimul an.



Totodata, Posta Romana, cu sprijinul  Consiliului Concurentei, a pregatit documentatia necesara pentru evaluarea de catre Comisia Europeana a relatiei dintre statul roman si compania publica, din perspectiva ajutorului de stat. Concluziile Executivului de la Bruxelles pe aceasta tema au menirea de a elimina orice suspiciune legata de posibile elemente de natura ajutorului de stat, care sa pericliteze valoarea investitionala a Postei Romane.



In cadrul procesului de privatizare a Postei Romane, MSI este consiliat de consortiul format din KPMG Romania si de Tuca, Zbarcea & Asociatii. Pana acum, cele doua entitati si-au oferit expertiza pe tot parcursul procesului, de la alegerea metodei optime de privatizare, pana la participarea in cadrul discutiilor purtate cu reprezentantii Comisiei Europene.



Posta Romana a abordat, in ultimul an, o strategie de business focusata pe reducerea cheltuielilor si pe concentrarea resurselor financiare in investitii. Un punct esential in aceasta strategie a fost dezvoltarea unor produse si servicii adaptate la nevoile clientilor Postei Romane, dar si inchiderea unor contracte neprofitabile pentru operatorul national de servicii postale. Posta Romana a incheiat anul 2014 cu un profit de 5 milioane de euro, dupa cinci ani de pierderi. Pentru 2015, compania tinteste mentinerea in marja de profit, concomitent cu implementarea unui plan amplu de investitii, in valoare de peste 55 de milioane de lei (12,3 milioane de euro), strategie care va continua si in 2016.



Posta Romana este detinuta de statul roman, prin Ministerul pentru Societatea Informationala, in proportie de 75%, si de Fondul Proprietatea (FP) in proportie de 25%. Compania detine cea mai mare retea de distributie la nivel national, insemnand peste 80% din totalul subunitatilor postale care opereaza, in prezent, in Romania. Peste 19 milioane de locuitori beneficiaza de serviciile Postei Romane si peste 7,5 milioane de adrese sunt acoperite de reteaua postala proprie".

 

  • Intr-o reactie publica, directorul general al Postei Romane, Alexandru Petrescu, a spus ca situatia de fata nu este un esec, iar operatorul postal are la dispozitie alte forme de capitalizare.

 

"Privatizarea Postei nu a esuat. Faptul ca actuala formula de privatizare nu a avut un deznodamant nu inseamna ca Posta nu poate cauta o varianta de capitalizare mai adecvata situatiei economice actuale a companiei. Este evident ca Posta Romana nu se mai afla, in acest moment, in situatia din 2012, cand a fost aprobata HG 761 privind strategia de privatizare.

 

In acest moment, Posta Romana este o companie care a inregistrat un profit de 5 milioane de euro la finalul anului trecut, dupa cinci ani de pierderi. Ne vom mentine in marja de profit si in 2015, in conditiile in care am programat investitii consistente”, a aratat Alexandru Petrescu, subliniind ca un esec ar fi fost vanzarea companiei sub valoarea sa reala.

 

Si ministrul pentru Societatea Informationala, Sorin Grindeanu, a aratat ca oferta bpost “a fost mult sub valoarea celei mai vechi companii nationale din Romania”.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22