Pe aceeași temă
"Asa cum este corect, pana acum nu le-am facut publice. Am considerat ca ele trebuie discutate in partid si, de un an de zile, am facut eforturi sa-mi conving colegii de necesitatea lor. Il consider un succes de parcurs, insa, repet, criteriile de integritate si mecanismele de aplicare trebuie implementate".
Va prezentam in continuare modificări Statut PDL propuse de Monica Macovei
Capitolul I: Intrarea în partid. Sanctionarea. Proceduri si organisme de sancționare
1. Cresc exigențele pentru intrarea în partid (filtru de integritate operațional)
* Am formulat 8 condiții pentru înscrierea în partid, în locul celor 3 condiții generale actuale. 7 dintre acestea sunt usor cuantificabile, privesc integritatea posibililor membri și asigură un filtru necesar pentru înscrierea în partid:
a) are varsta de cel putin 18 ani;
b) recunoaste si respecta Statutul, Programul si toate celelalte documente sau regulamente ale partidului (existent; modificat);
c) este apreciat si cunoscut ca un cetatean onest si competent, cu o buna reputatie, inregistrarea sa ca membru nefiind de natura sa dauneze activitatii sau imaginii partidului (existent);
d) nu este trimis in judecată in Romania sau in orice alta tara democratică pentru fapte savarsite cu intentie;
e) nu a fost condamnat pentru infractiuni savarsite cu intentie in Romania sau in orice alta tara democratica;
f) nu a fost angajat al Securitatii sau colaborator al acesteia;
g) nu promoveaza si nu a promovat idei sau actiuni de rasism, xenofobie, antisemitism si intoleranta;
h) nu ii este interzisa, prin hotarare judecatoreasca definitiva, exercitarea drepturilor politice sau cetatenesti;
* Crește rigurozitatea procesului de înscriere în partid: calitatea de membru PDL se dobândește pe baza unei adeziuni formulate în scris de către candidat, a unui CV și a unei declarații pe propria răspundere că îndeplinește condițiile de înscriere enumerate mai sus. Crește responsabilitatea șefului BPL prin propria semnătură privind îndeplinirea condițiilor.
2. Motivele de sancționare cresc ca număr, sunt definite clar și sunt grupate în trei categorii: foarte grave, grave și mai putin grave (cu sancțiunile corespunzatoare) – Modelul pentru cele trei categorii de fapte si sanctiuni este, în principal, statutul Partidului Popular din Spania, dar si cel al CDU din Germania, precum si altele, de la partide populare, de dreapta. Desigur, le-am adaptat problemelor din societatea romaneasca.
* Fapte foarte grave (selecție):
a) falsul in CV-ul si declaratia pe propria raspundere privind indeplinirea conditiilor de inscriere in partid;
b) incompatibilitatile constatate definitiv de instantele judecatoresti pe baza sesizarilor Agentiei Nationale de Integritate;
c) constatarea calitatii de lucrator sau colaborator al Securitatii de catre Consiliul National de Studiere a Arhivelor Securitatii;
d) arestarea preventivă, trimiterea in judecata sau condamnarea pentru fapte de natura penala comise in Romania sau in orice alta tara democratica;
e) tentativa de a cumpara voturi sau de a influenta intentia de vot, in cadrul si in afara partidului, prin promisiunea de bunuri sau castiguri de orice alta natura;
f) incalcarea prevederilor Legii privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale in finantarea partidului si a campaniilor electorale;
g) actiunile impotriva intereselor financiare ale partidului prin folosirea banilor sau resurselor partidului in alte scopuri decat cele prevazute;
h) promovarea de idei sau actiuni de rasism, xenofobie, antisemitism si intoleranta.
* Fapte grave (selecție):
a) incalcarea grava si repetata a prevederilor Statutului, aducand atingere valorilor si principiilor stabilite prin Programul politic al partidului;
b) abandonarea nemotivata a responsabilitatilor delegate de partid;
c) arogarea mincinoasa de functii, drepturi sau responsabilitati in cadrul partidului;
d) abuzul in functia publica sau incalcarea grava a normelor de morala publice de catre membri de partid aflati in exercitarea unor functii in institutiile publice.
* Fapte mai puțin grave (selecție):
a) actiunea neglijenta in exercitarea responsabilitatilor atribuite de partid;
b) refuzul fara motiv de a coopera in munca de partid;
c) exprimarea ofensatoare la adresa altor membri;
d) refuzul nemotivat de a plati cotizatia de partid dupa notificarea in scris privind intarzierea platii.
3. Sancțiunile cresc ca număr, sunt definite clar și sunt corelate cu gravitatea faptei.
* Faptele foarte grave se sanctioneaza (cumulativ sau nu) cu:
a) limitarea a dreptului de a fi ales sau numit in functii in cadrul partidului sau in institutiile publice cu sprijinul partidului pentru o perioada de 1 – 3 ani;
b) suspendarea din partid si din functiile detinute in partid pentru o perioada de 1-3 ani; in cazul 2d, suspendarea poate fi dispusa pina la solutionarea cauzei penale.
c) demiterea din functii ocupate in structura partidului;
d) retragerea sprijinului politic pentru functii dobandite prin sustinerea partidului;
e) excluderea din partid.
* Faptele grave se sanctioneaza (cumulativ sau nu) cu:
a) suspendarea unor drepturi sau prerogative in interiorul partidului pentru o perioada de 6 luni – 2 ani;
b) limitarea, pentru o perioada limitata, a dreptului de a fi ales sau numit in functii in cadrul partidului sau in institutiile publice cu sprijinul partidului pentru o perioada de 6 luni – 2 ani;
c) suspendarea din partid si din functiile detinute in partid pentru o perioada de 6 luni – 2 ani;
d) demiterea din functii ocupate in structura partidului;
e) retragerea sprijinului politic pentru functii dobandite prin sustinerea partidului.
* Faptele mai putin grave se sanctioneaza (cumulativ sau nu) cu:
a) avertisment.
b) suspendarea unor drepturi sau prerogative in interiorul partidului pentru o perioada de 1-12 luni;
c) limitarea dreptului de a fi ales sau numit in functii in cadrul partidului si/sau in institutiile publice cu sprijinul partidului pentru o perioada de 1-6 luni.
4. Proceduri de sancționare
In prezent, procedurile de sanctionare sunt declansate exclusiv de structurile “politice” ale partidului, respectiv de BPL, CCL, BPJ, CCJ, CNC sau CN. Tot acestea decid sanctionarea in prima instanta. Comisia de statut, litigii si etică are numai rol de a doua instanță (și nu in toate cazurile). În cazul liderilor locali, judeteni sau nationali, decizia de sanctionare apartine structurilor din care acestia fac parte sau/si pe care le conduc. Membrii alesi de Conventia Nationala pot fi sanctionati doar de acest for (CN).
Sanctionarea unui membru de partid de catre o structura politica a partidului este fireasca si asta se intampla in toate partidele. Dar trebuie sa existe o alternativa pentru situatia in care membrii acelei structuri nu declanseaza nicio verificare sau nu sanctioneaza din motive legate de prietenie, relatii de subordonare politica sau orice alte motive nestatutare. In plus, consider ca pe masura ce functia in partid este mai mare, probabilitatea sanctionarii este mai mica.
De aceea, am propus o procedura speciala de sanctionare, pentru faptele foarte grave si grave: Comisia de etica (CNICS, respectiv CJICS) poate declansa verificari, din proprie intiativa sau pe baza unei sesizari, si poate sanctiona ca prima instanta (indiferent de functia detinuta in partid de persoana in cauza). Aceasta va permite o reactie rapida si neechivoca care este fundamentala pentru imaginea partidului si respectarea principiilor politice si etice ale acestuia.
Capitolul II: Promovarea in partid, sustinerea în funcții publice
Am definit o procedură clară în gestionarea carierei, obligatorie atat la promovare in functiile de conducere in partid, cat si la susținerea pentru functii publice. Astfel, Comisia Nationala pentru Integritate, Cariera si Statut (CNICS) – actuala Comisie Națională pentru Statut, Etică și Litigii (CNSEL) -care s-ar transforma prin acest propuneri- primeste atribuții in gestionarea carierei:
a) CNICS adopta o declaratie de interese a carei completare este obligatorie in cazul candidaturii pentru orice functie in interiorul partidului si pentru functiile publice sustinute de partidul;
b) CNICS elaboreaza un regulament de criterii privind cariera politica;
c) in cazul candidaturii/numirii, CNICS, / CJICS, analizeaza activitatea si profilul public al candidatului si emite avize obligatorii in privinta candidaturii/numirii respective, inclusicv cu privire la indeplonirea cerintelor de integritate
Capitolul III: Reorganizarea actualei Comisii Nationale pentru Statut, Etica si Litigii
In prezent, atributiile Comisia Nationala pentru Statut, Etica si Litigii (CNSEL) sunt foarte limitate iar conditiile de alegere a membrilor acestei comisii nu garanteaza independenta acestora. CNSEL este compusa dintr-un presedinte ales de Conventia Nationala si 8 membri alesi de CNC. Doar presedintele acestei comisii are interdictie de a avea o functie la nivel national, restul putand ocupa, simultan, orice alta functie aleasa sau numita in cadrul partidului. CNSEL are atributii privind litigiile statutare intre organismele partidului, respectarea drepturilor membrilor recunoscute prin Statut, rezolvarea contestatiilor la sanctiuni (nu la toate).
Propunerile mele vizeaza cresterea competentei si independentei aceste comisii: alegerea celor 9 membri exclusiv de Convenția Națională; interdictia pentru membrii Comisiei de a avea altă funcție la nivel national în partid (în afara de membru CNC); compensarea financiară a activității membrilor Comisiei; sancțiuni pentru cei care absentează la lucrările Comisiei – pierderea locului din Comisie; dizolvarea comisiilor care nu se intrunesc in mod repetat.
De asemenea, cresc puterile acestei comisii, in principal prin: 1) posibilitatea de a iniția cercetari și de a aplica sanctiuni (vezi Capitolul I.4.) si Capitolul 2) emite avize obligatorii cu privire la respectarea criteriilor privind cariera politica; orice numire în funcții de partid sau instituții publice se face doar cu avizul obligatoriu al Comisiei.
Numele comisiei se schimbă: Comisia Nationala pentru Statut, Etica si Litigii (CNSEL) devine Comisia Națională pentru Integritate, Carieră și Statut (CNICS).
Capitolul IV: Alte modificări
1. Am introdus o modalitate noua de constatare a pierderii calității de membru de partid în caz de deces, demisie, înscrierea într-un alt partid sau condamnarea definitivă într-o cazua penala. Persoanele în cauză sunt scoase automat din evidență iar pierderea calității de membru prin înscriere în alt partid sau condamnare nu poate fi contestată;
2. A fost înlăturată neplata cotizației timp de 1 an ca motiv de pierdere a calității de membru și am trecut-o ca motiv de sancțiune (la cap. Sancțiuni), cu notificarea din timp a membrului în cauză asupra neplății;
3. Secretariatul pentru Resurse Umane, Militanți și Gestiunea Carierei (SRUMGC) devine Secretariatul pentru Resurse Umane (SRU) prin eliminarea noțiunii de militant și prin preluarea de către CNICS (CJICS) a unor atribuții în gestiunea carierei.