Pe aceeași temă
Fondul Proprietatea invocă, într-un comunicat, „considerente de constituționalitate, cât și de natură economică”, ca și „impactul economic negativ și privilegiile nedrepte generate în favoarea operatorilor portuari”.
„Nu este dificil să ne dăm seama că această lege este dedicată oligarhilor din porturi, pentru a menține în buzunarele lor bani ce altfel ar ajunge la statul român, dacă nivelul chiriilor ar fi setat de mecanismele de piață liberă”, a declarat Greg Konieczny, CEO și manager de portofoliu al Fondului Proprietatea (FP).
Principalele reproşuri aduse noii legi a porturilor, care modifică Ordonanța Guvernului nr 22/1999, sunt:
„îngheață chiriile la tarifele minime din prezent pentru următorii 10 ani și favorizează un număr limitat de operatori portuari care vor beneficia de aceste tarife;
creează premisa unui uriaș transfer de avuție de la companiile cu capital de stat, care administrează porturile, către operatori portuari privați.
restrânge concurența și oportunitatea egală atât pentru operatorii existenți, cât și pentru investitorii noi, astfel limitând potențialul de dezvoltare a Portului Constanța, precum și a tuturor porturilor românești aflate la Marea Neagră, dar și cu ieșire la Dunăre”.
Mai mult, în viziunea FP, legea porturilor ar încălca:
• Principiile „care protejează libertatea economică, economia de piață liberă, libertatea comerțului, concurența loială, precum și nediscriminarea, întrucât legea îngheață chiriile la tarifele minime din prezent pentru următorii 10 ani și favorizează un număr limitat de operatori portuari care vor beneficia de aceste tarife”.
• „Dispozițiile constituționale referitoare la realizarea justiției prin instanțele judecătorești. Legea impune înființarea unui Consiliu de Supraveghere, care va avea puterea să decidă în cazul unor potențiale conflicte între operatorii portuari și administrațiile porturilor, creând astfel un substitut pentru instanțele de judecată, ceea ce este neconstituțional. Mai mult, deciziile Consiliului vor fi puse în aplicare imediat, conferind acestei noi entități puteri discreționare.
„Nivelul chiriilor și structura acestora ar trebui stabilite în funcție de cerere și ofertă, nu prin lege, acest lucru reprezentând un precedent extrem de periculos”, spune comunicatul FP.
Estimările FP spun că, numai în cazul Portului Constanța, pierderile din încasarea chiriilor la nivelele derizorii stabilite pentru primii cei mai mari cinci operatori portuari ar ajunge la circa 26 milioane euro pentru următorii zece ani.
„Acești 5 operatori ocupă 37% din suprafața portului și au obținut contractele de închiriere în urmă cu mulți ani prin negocieri directe. Doar circa 10% din suprafața închiriată din Portul Constanța a fost atribuită în circumstanțe transparente prin licitații publice”, remarcă FP.
Pe de altă parte, cinci mari operatori portuari – Constanţa South Container Terminal (DP World), Oil Terminal, North Star Shipping şi Minmental (controlate de traderul american ADM) și Socep au avut anul trecut afaceri totale de 600 mil. lei (135 mil. euro) în 2016, în creştere cu 13% faţă de 2015, arată calculele ZF.ro.
Fondul Proprietatea solicită Președintelui Klaus Iohannis să ia în considerare argumentația Fondului „cu privire la impactul extrem de dăunător al acestei legi asupra statului român și să ia decizia de a trimite legea la Curtea Constituțională sau de a fi reexaminată de Parlament.”
FP deţine 20 % din acţiunile CN Administrația Porturilor Maritime SA, care este evaluată independent la 1,08 miliarde de lei. De asemeni, FP mai are o cincime din acțiunile companiilor naționale Administraţia Porturilor Dunării Fluviale SA și Administraţia Porturilor Dunării Maritime, care împreună sunt evaluate la 20 de milioane de lei.