G4Media: Trei vapoare care alimentează cu combustibil navele din Portul Constanța sunt rusești

Redactia | 31.05.2022

Trei din cele patru vapoare care asigură alimentarea cu combustibil a navelor în Portul Constanța sunt deținute de firme rusești.

Pe aceeași temă

Una dintre companii face parte din grupul Gazprom Neft, pus sub sancțiuni de Uniunea Europeană și Statele Unite după izbucnirea războiului în Ucraina. Occidentul a stabilit, în 15 martie, că Gazprom Neft intră sub sancțiuni economice, dar a permis în continuare importul de petrol de la gigantul rus, implicit și serviciile navelor de bunkeraj, conform informațiilor furnizate de conducerea portului pentru G4Media și Info Sud-Est.

Luni seară, însă, liderii UE au decis un nou pachet de sancțiuni pentru Kremlin, cea mai importantă fiind embargoul progresiv privind importurile de petrol rusesc pe mare. În acest context, nu se știe cum vor fi alimentate în viitor navele care ajung în Portul Constanța.

În Portul Constanța există nouă firme care dețin licență pentru servicii de bunkeraj (furnizarea și transportul de combustibil pentru alimentarea navelor, n.red.), conform unui răspuns transmis la solicitarea Info Sud-Est de Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC): CMI Oil Consult, Gazpromneft Marine Bunker Balkan, Island Petroleum, Romar Oil, OMV Petrom, Cassol Ro, Bunker Trade Logistics, Oil Terminal, Logitex Constanța.

Aceste nouă societăți prestează servicii de bunkeraj prin intermediul a patru nave care au dreptul să transporte combustibilul către vapoarele din Portul Constanța. Trei dintre cele patru nave sunt deținute de companii rusești:

  • Bellona – deținută de Lukoil – Marine Bunker;

  • Almathia – deținută de Petronav Shipmanagement;

  • Deltaoil – deținută de Balkan Marine Bunker Assets;

  • Unicom 3 – Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A.

În contextul semi-monopolului pe care companiile rusești îl dețin asupra navelor de bunkeraj din Portul Constanța și al noului pachet de sancțiuni anunțat de Uniunea Europeană, care include și embargo asupra importului de petrol rusesc pe mare, Portul Constanța s-ar putea confrunta cu o situație dificilă, greu de gestionat, dacă rușii și-ar întrerupe activitatea.

Practic, ar crește foarte mult timpii de așteptare pentru alimentarea cu combustibil a unei nave, ceea ce ar duce la o blocare a Portului Constanța și la întârzieri semnificative a transporturilor.

Problemele nu ar fi cauzate de lipsa combustibilului, ci de lipsa navelor de bunkeraj, specializate în transportul combustibilului.

Conform legislației în vigoare, Statul român nu ar putea interveni în momentul de față în cazul necesității deblocării situației pentru a asigura bunkerajul, dat fiind că serviciile de alimentare sunt exclusiv private:

  • ”Combustibil avem, dar unde găsești nave? Firmele respective (cele 9 care au licență de alimentare cu combustibil în Portul Constanța, n.red.) fac bunkerajul prin intermediul celor patru nave, din care trei sunt rusești. Dacă navele rusești refuză să mai aprovizioneze vapoarele va fi foarte dificil. Nu s-ar debloca ușor situația, nu ai unde să găsești peste noapte sau în câteva zile nave specializate pe bunkeraj. Nici nu avem protocoale de urgență cu alte porturi. Avem combustibil, da, dar unde găsești navele de care ai nevoie? Poate la turci. Este o piață privată, Statul nu poate interveni în reglementarea acestei situații. Nici Ministerul Transporturilor, nicio instituție nu poate interveni”, au adăugat pentru G4Media și Info Sud-Est surse din Portul Constanța.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22