Pe aceeași temă
România trebuie să îmbunătăţească eficienţa sistemului de promovare a integrităţii şi de prevenire a corupţiei în cadrul administraţiei centrale, se arată în raportul de evaluare publicat joi de Grupul de state împotriva corupţiei (GRECO) al Consiliului Europei.
Raportul evaluează eficienţa măsurilor instituite pentru prevenirea şi combaterea corupţiei în funcţiile executive de vârf, cum ar fi preşedintele, prim-ministrul, viceprim-miniştrii, miniştrii, secretarii şi subsecretarii de stat, consilierii prezidenţiali, consilierii de stat ai preşedintelui, consilierii de stat ai guvernului şi consilierii ministeriali, precum şi în rândul personalului din cadrul Poliţiei şi Jandarmeriei.
Concluzia generală a documentului, referitoare la această problematică este că România a dezvoltat un cadru instituţional şi juridic de integritate pentru a promova integritatea şi a preveni corupţia în funcţiile executive de vârf ale guvernului central şi în cadrul agenţiilor de aplicare a legii, dar sunt încă necesare îmbunătăţiri în mai multe domenii.
Folosirea excesivă a OUG-urilor, printre problemele identificate
Raportul identifică o serie de domenii în care sunt necesare îmbunătăţiri şi conţine 26 de recomandări pentru a le aborda:
Utilizarea frecventă de către guvern a ordonanţelor de urgenţă pentru a legifera în cazuri excepţionale este un aspect foarte îngrijorător pe care autorităţile ar trebui să îl abordeze cu prioritate.
În plus, ar trebui instituit un mecanism independent care să supravegheze refuzul autorităţilor de a divulga informaţiile de interes public care nu sunt publicate sau actualizate online în mod regulat.
Cadrul juridic existent în materie de integritate, care este dispersat în diverse legi voluminoase, necesită mai multă claritate, coerenţă şi stabilitate.
În acelaşi timp, fenomenul „uşilor rotative” pentru persoanele cu funcţii executive de vârf trebuie să fie încă reglementat.
Fără numiri prin împuternicire în Poliție și Jandarmerie
Autorităţile ar trebui să ia măsuri pentru a reglementa numirea pe scară largă a ofiţerilor din Poliție și jandarmerie, în funcţii de conducere, în special în virtutea fenomenului de „împuternicire”, care este lăsat în principal la discreţia superiorului ierarhic direct.
Raportul recomandă, de asemenea, ca verificarea periodică a integrităţii să fie consolidată şi să se desfăşoare pe tot parcursul carierei celor care lucrează în domeniul de aplicare a legii.
Exercitarea de activităţi secundare nu face obiectul unor mecanisme de supraveghere eficiente şi este necesar să se stabilească norme care să reglementeze divulgarea şi gestionarea conflictelor de interese în cadrul Jandarmeriei, arată evaluarea GRECO.
GRECO apreciază că România a dezvoltat un cadru instituţional în domeniul integrităţii reprezentat de Agenţia Naţională de Integritate (ANI), Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) şi Direcţia Generală Anticorupţie (DGA) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Există, de asemenea, o strategie naţională anticorupţie (SNA).
Cadrul juridic legat de integritate cuprinde mai multe legi care conţin dispoziţii ce reglementează conflictele de interese, incompatibilităţile, depunerea declaraţiilor de avere şi de interese, acceptarea şi divulgarea cadourilor. O nouă lege privind protecţia avertizorilor de integritate a intrat în vigoare în decembrie 2022, remarcă raportul de joi al GRECO.
Autorităţile române trebuie să prezinte un raport către GRECO cu privire la punerea în aplicare a recomandărilor sale până la 31 decembrie 2024, astfel încât acesta să poată evalua nivelul de conformitate al ţării în următorul său raport.