Grevă la CFR. 109 trenuri sunt afectate, în 54 de gări activitatea este oprită.

Redactia | 20.12.2021

Peste 100 de trenuri sunt afectate de protestul spontan al angajaților din transportul feroviar, anunță CFR Călători.

Pe aceeași temă

În Gara de Nord, niciun tren nu a mai plecat și nici nu a mai sosit luni dimineață, întârzierile ajungând la peste 120 de minute. Situații similare sunt și în alte gări. Alte trenuri au oprit direct pe traseu, unii dintre călători au coborât și au încercat să meargă pe jos. Peste 1.000 de angajați ai CFR au declanșat o grevă spontană, nemulțumiți de faptul că legea statutului personalului feroviar nu se aplică și de faptul că salariile sunt mici.

  Directorul CFR, Ion Simu, a declarat într-o conferință de presă că sunt 109 trenuri afectate luni de greva spontană de la CFR. Acesta a precizat că în 54 de stații activitatea este oprită. „Nu este o grevă, este un protest spontan ilegal”, a spus Simu. „Îmi rog colegii din toate funcțiile să înceapă imediat lucrul pentru că acțiunea lor aduce pierderi economice”, a mai spus directorul CFR S.A. Directorul CFR și directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, au mai precizat că vor sesiza organele de cercetare penală și au spus că banii pe bilete vor fi returnați călătorilor care au fost afectați de greva spontană.

 Studenții nu vor mai putea călători gratuit cu trenul peste tot

Trenurile afectate până la momentul prezent ca urmare a protestului spontan al personalului CFR SA de pe raza regionalelor Iași, București, Craiova, Galați, Cluj, Constanta, Galați: 6002, 6461, 5603, 5401, 1541, 5402, 5461, 5415, 1858, 5411, 1752, 8080, 8202, 8201,1884, 1660 , 1572, 1573, 1541 ,1655, 5014, 5106, 7571, 3085, 4103, 3074, 1734, 1832, 4020, 4451, 4703, 3073, 1831.

 Societatea de Transport București a reintrodus linia spre aeroport

În Gara de Nord sunt anunțate întârzieri ale trenurilor care trebuie să sosească, întârzieri care ajung și la 130 de minute.

 Societatea de Transport București STB SA a reintrodus linia express 780 pentru preluarea fluxurilor de călători între Aeroportul Otopeni și Gara Basarab, ca urmare a grevei spontane a angajaților CFR.

 Autobuzele acestei linii vor circula pe toată durata grevei pe traseul Aeroportul Otopeni, Aeroportul Băneasa, Piața Presei, Gara de Nord, Gara Basarab.

 Călătorii dintr-un tren spre Ploiești și-au continuat drumul pe jos

Din cauza protestului spontan, unii călători care făceau naveta spre serviciu nu au mai ajuns la muncă.

 Călătorii unui tren care ar fi trebuit să ajungă la Ploieşti n-au mai aşteptat ca garnitura să repornească şi au continuat drumul pe jos.

 "Ia uite, frate. Ne-a dat jos la Dâmbu și ne ducem pe jos la Ploiești. De la Dâmbu la Ploiești. Ia, uitați, lume frate. Să nu vă mai duceți cu trenul la Ploiești, vă duceți cu microbuzul acum", a comentat situația un călător, care a și postat un clip video pe  Facebook.

Trenurile nu vin și nu pleacă în gara din Oradea

Protestul angajaţilor CFR e în plină desfăşurare şi în gara din Oradea. Niciun tren nu a ajuns sau nu a plecat în ultimele 120 de minute din gara din Oradea. În grevă au intrat întâi impiegații de mișcare, apoi li s-au alăturat și alți angajați.

 Zece trenuri din această zonă sunt afectate. Sunt trenuri care au oprit pe traseu sau în gară. Unii pasageri au coborât și așteaptă să vadă cum își pot continua drumul spre destinație. Nu e clar cât va mai continua acest protest.

 Motivul pentru care angajații CFR au declanșat protestul spontan

Potrivit CFR Călători, protestul este o acțiune a angajaților de la SCRL Brașov SA și a CFR SA, ca urmare a prorogării până la data de 1 ianuarie 2023, a legii 195/2020, privind Statutul Personalului Feroviar, legiferată prin OUG 130/17.12.2021.

 "Societatea Comercială de Reparații Locomotive CFR – SCRL Brașov SA este filială a CFR Călători SA, fiind la ora actuală în procedură de insolvență care intră sub incidența Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență (dosar nr. 4249/62/2014* – termen 19.11.2019). Pentru CFR Călători SA, SCRL Brașov SA este un furnizor de servicii care pe bază contractuală asigură și realizează mentenanța curentă, reparații planificate și accidentale ale materialului rulant motor al CFR Călători. Pentru prestația efectuată de SCRL către CFR Călători plățile sunt efectuate la zi, nefiind înregistrate restanțe", transmite CFR Călători.

 Potrivit CFR Călători, personalul salariat aparținând SCRL are toate drepturile încasate la zi: salarii, bonuri de masă, etc.

 CFR Călători anunță că pe raza regionalei Iași personalul aparținând CFR SA a oprit trenurile CFR Călători în stațiile Iași, Pașcani, Roman și Bacău cu semnalul pe culoarea roșie, fiind afectate trenurile 6002, 6461, 5603, 5401, 5432, 1541, 5402, 5461, 5415. De asemenea, acțiunea personalului aparținând CFR SA afectează circulația trenurilor și pe raza regionalelor București, Craiova, Galați.

 În intervalul orar 9:00- 9:30 s-a reluat lucrul la SCRL Brașov în condiții normale. Protestul SCRL nu a afecat circulația trenurilor CFR Călători.

 "În situația în care circulația trenurilor va fi afectată de continuarea protestului la CFR SA, pasagerii care au bilete/abonamente la trenurile afectate vor primi, la cerere, contravaloarea biletelor/călătoriilor achiziţionate şi neutilizate (fie pentru întreaga rută, fie pentru distanța neefectuată din ruta respectivă), conform Regulamentului de transport pe calea ferată în vigoare", potrivit CFR Călători.

 Sindicalist: Salariile la calea ferată nu mai sunt atractive

Sindicaliștii sunt nemulțumiți de faptul că legea legii statutului personalului feroviar nu se aplică și de faptul că salariile sunt mici, spune Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

 "Salariile la calea ferată nu mai sunt atractive, nu mai sunt mulți doritori să vină spre calea ferată, fapt care a dus la o lipsă de personal, inclusiv la mecanici sau reparatori de locomotivă... Mulți ajung la salariul minim brut pe economie, odată cu creșterea de la 1 ianuarie. Reparatorii de locomotive deja au oprit lucrul în această dimineață, s-au retras în ateliere și așteaptă împreună cu ceilalți CFR-iști să vadă ce discută liderii de federații sindicale cu conducerea Ministerului Transporturilor", a spus liderul de sindicat.

 Rodrigo spune că este vorba de 1.500 de angajați care au declanșat mișcarea de protest.

 Grindeanu: Dacă mărim cu 10% salariile, impactul ar fi de 1 miliard

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a declarat, luni, despre greva spontană de la CFR, că greviștii trebuie să respecte legea și că a avut și va avea discuții în continuare cu managerii companiilor și cu liderii de sindicat. Grindeanu spune că dacă salariile ar fi majorate cu 10% impactul ar fi de 1 miliarde de lei, bani care nu există.

 Grindeanu le transmite greviștilor să respecte legea și spune că nu sunt bani pentru majorări salariale.

 "Trebuie să se respecte legea. Este o grevă și aș face apel să se respecte cadrul legal. Este o grevă spontană, nu a fost anunțată. Eu sunt dispus cu pixul în mână, cu bugetele în mână, să găsim soluții sustenabile economic. Nu am nici cea mai mică ezitare să aprob măriri de salarii. Îmi doresc să găsesc soluția, dar să știți că CFR a fost privit ca ruda săracă în transporturi în acești ani. Are nevoie de investiții masive. În fiecare zi avem evenimente, întârzieri, ăsta este efectul a 30 de ani de neinvestit în domeniul feroviar.

 Vorbim de companii care sunt într-o situație dificilă din punct de vedere economic. (...) Dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, să spunem cu inflația, impactul este de peste un miliard. Aceste resurse nu există. Pe statutul feroviarilor majorările sunt de 40%", spune ministrul.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22