Guvernul vrea să interzică accesul trotinetelor pe trotuar și le limitează viteza maximă la 25 km/h

Laurentiu Gheorghe | 15.01.2020

Un proiect pus în dezbatere publică de MAI urmărește reglementarea utilizării trotinetelor electrice după ce în ultimii 3 ani s-au înregistrat 192 de accidente soldate cu 37 de răniți grav și un deces.

Pe aceeași temă

În proiectul elaborat de MAI se impune vârsta minimă de 14 ani conducătorului unei trotinete pe drumurile publice. Aceste mijloace de transport se pot deplasa doar pe pistele special amenajate, iar în cazurile în care acestea nu există, circulația lor este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de 50 km/h. Circulația pe trotuar este interzisă.

Trotineta electrică este definită ca „vehiculul utilizat pentru transportul unei singure persoane, cu două sau trei roți, articulat cu o bară în partea din față folosită ca dispozitiv de direcție, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 6 km/h, dar nu depășește 25 km/h și care este echipat cu un motor electric”.

Conform proiectului „sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcție specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum și cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcție nu depășește 6 km/h și sunt echipate cu un motor electric”.

Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele și trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h.

De asemenea, ca și în cazul bicicletelor și mopedelor, trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente.

În nota de fundamentare a actului normativ se arată că din cercetarea legislației rutiere a altor state europene cu privire la circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice s-a relevat:

  • este interzisă în state precum: Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord;

  • este permisă în state precum: Germania, Austria, Belgia, Danemarca, Italia, Franța și Olanda;

  • nu este reglementată încă în Bulgaria, Grecia, Polonia, Spania, Ungaria și Croația.

  • în Germania, cei care conduc trotinete electrice trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani, nu au voie să meargă cu o viteză mai mare de 20 km/h și nu le este permis accesul pe trotuar sau în zonele pietonale.

  • în Austria, trotinetele electrice sunt încadrate la categoria biciclete și biciclete electrice și pot circula pe piste de biciclete, cu excepția cazului când nu este amenajată o asemenea pistă, viteza maximă admisă fiind de 25 km/h.

  • în Belgia, regulile aplicabile sunt diferențiate în funcție de viteza cu care se deplasează utilizatorul. Viteza maximă permisă este de 18 km/h.

  • în Danemarca, circulația se desfășoară exclusiv pe piste de biciclete cu viteza maximă de 20 km/h. Este interzisă circulația trotinetelor pe timpul nopții.

  • în Italia, viteza de deplasare a trotinetelor electrice este permisă până la 20 km/h.

  • în Olanda, trotinetele electrice se pot deplasa pe pistele de biciclete și intră în categoria mopedelor speciale, cu viteză constructivă maximă de 45 km/h, însă, pentru a fi utilizate pe drumurile publice, altele decât pistele de biciclete, fiecare model trebuie supus unui proces de avizare, la cererea producătorului, importatorului, comerciantului, derulat de către Ministerul Infrastructurii cu sprijinul tehnic al RDV (echivalentul Registrului Auto Român).

  • în Franța, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe pistele pentru biciclete, iar în lipsa acestora, numai pe drumurile publice unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h. Este interzisă circulația trotinetelor electrice în afara localităților, cu excepția pistelor pentru biciclete.

La nivel național, în perioada 2016 – 2019, au fost înregistrate 192 de accidente rutiere cu implicarea conducătorilor de trotinete electrice. În urma acestor evenimente, un conducător de trotinetă electrică a decedat, 37 au fost răniți grav, iar 156 răniți ușor, se mai arată în document.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22