Pe aceeași temă
Modificarile de accize sunt incluse intr-un proiect de ordonanta pentru modificarea Codului Fiscal.
Conform proiectului, noul nivel al accizei la benzina fara plumb va fi de 2.035,4 lei/1.000 de litri, ceea ce inseamna un plus de 379,04 lei fata de nivelul actual. Exact aceeasi majorare de 379,04 lei/1.000 litri va fi aplicata si la motorina.
Acest lucru se traduce printr-o scumpire de minimum 40 de bani pe litru la pompa la benzina si motorina. Modificarile vor intra in vigoare de la 1 septembrie, potrivit proiectului citat, conform HotNews.
Potrivit prevederilor actuale, la pretul cu accize se adauga si TVA, ceea ce inseamna ca scumpirea va fi de minimum 50 de bani, adica circa 10% fata de pretul actual al carburantilor.
Mentionam ca, potrivit ultimei variante a Codului Fiscal in vigoare nivelul accizelor trebuia sa ramana neschimbat pana in 2022.
In acest moment, accizele la produse energetice sunt: la motorina 1.518,04 lei/1.000 litri, la benzina fara plumb 1.656,36 lei/1.000 litri si la benzina cu plumb 1.948,23 lei/1.000 litri.
In acest moment, accizele la produse energetice sunt: la motorina 1.518,04 lei/1.000 litri, la benzina fara plumb 1.656,36 lei/1.000 litri si la benzina cu plumb 1.948,23 lei/1.000 litri.
Potrivit modificarilor ce vor intra in vigoare in toamna, la motorina nivelul accizei va fi de 1.897,08 lei/1.000 de litri, la benzina fara plumb de 2.035,40 lei/1.000 de litri si la benzina cu plumb de 2.327,27 lei/1.000 de litri.
Ce scrie Guvernul în nota de fundamentare a proiectului de act normativ, conform economica.net:
Dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria.
Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polnia, Bulgaria. În urma diminuării fiscalității la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în prețul carburanților, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.
Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din prețul benzinei, respectiv 50% din prețul motorinei (în România), în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei.
De asemenea, ponderea taxelor în prețurile de piața ale carburanților este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte țări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină și 51% pentru motorină).
Astfel, deși diminuarea fiscalității a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri, astfel încât în prezent poderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.