Pe aceeași temă
UPDATE - Procurorul general Augustin Lazar a declarat jurnalistilor ca PSD si ALDE folosesc Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania pentru a induce ideea ca sunt consultati magistratii inainte de a fi facute modificarile. Multe dintre cele mai grave modificari sunt propuse de reprezentantii UNJR in Comisie.
"Din pacate, am observat ca se lanseaza idei, ca propunerile vin de la magistrati. Am impresia ca este o manipulare grosolana acest fapt. Vreau sa va spun ca toti magistratii doresc sa cunoasca din timp si sa analizeze astfel de propuneri si apoi, dupa un studiu de impact foarte serios, sa vina cu ele. Ca a venit cineva de undeva, pe motiv ca de la o asociatie de magistrati, sunt sigur ca este o manipulare grosolana si mi se pare ca asa ceva nu trebuie sa existe", le-a spus Lazar jurnalistilor.
Augustin Lazar a calificat drept "regretabile" amendamentele adoptate pana acum in Comisia Iordache, precizand ca ele "forteaza bunul simt juridic".
"Prin raportul MCV s-a precizat ca orice modificare a ordinii de drept este de dorit sa fie discutata cu magistratii. Aceste modificari nu trebuie facute intempestiv, ci numai printr-o analiza temeinica, atenta, cu cei care se ocupa de domeniul Justitiei", a spus Lazar, intrebat despre faptul ca presedintele Romaniei nu mai poate refuza numirea magistratilor simpli.
UPDATE Dupa ce i-au luat presedintelui dreptul de a refuza, chiar si o singura data si motivat, numirea procurorilor si judecatorilor simpli, Comisia lui Iordache a luat aceeasi decizie si in ce priveste dreptul sefului statului de a refuza numirea in magistratura a unor fosti magistrati. Mai exact, au fost abrogate aliniatele 11 si 12 de la articolul 33 din Legea statutului judecatorilor si procurorilor.
UPDATE A fost adoptat un amendament al UNJR prin care presedintele nu mai poate refuza numirea procurorilor si judecatorilor simpli. PSD si ALDE au votat in unanimitate aceasta prevedere. Acest amendament deschide calea spre eliminarea completa a sefului statului din numirea si revocare procurorilor sefi.
UNJR a propus abrogarea alineatului (3) al articolului 31, astfel ca presedintele sa nu poata refuza numirea procurorior si judecatorilor simpli, care au promovat examenul de capacitate.
Episodul 1 s-a produs miercuri sub biciul lui Florin Iordache, care nu a admis niciun amendament sau propunere a Opoziției, motiv pentru care PNL și PMP au părăsit sala, alături de cel al Parchetului General. Iordache a fost dublat de Steluța Cătăniciu (ALDE), care a tras-o de urechi pe reprezentanta CSM.
Miercuri, cu sprijinul UNJR și al AMR (asociații de magistrați pro - putere), a fost reglat raportul magistraților cu serviciile de informații, subordonarea procurorilor șefi față de ministrul de Justiție printr-o reinterpretare a Constituției într-o cheie dragă PSD și raportul uneia dintre puterile statului - cea judecătorească - față de celelalte două (legislativă și executivă): în brânci.
Miercuri, vizată a fost Legea 303, privind statutul judecătorilor și procurorilor. Cele mai "dure" articole, privind numirea si revocarea procurorilor sefi si recuperarea prejudiciului din erorile judiciare au fost amânate și vor fi discutate astăzi. Liberalii au părăsit miercuri dezbaterile, acuzând coaliția PSD-ALDE că nu dorește o dezbatere adevărată. Liberalii l-au acuzat pe Iordache că a ignorat total atât propunerile opoziției cât și pe cele ale reprezentantilor institutiilor din Justitie. La scurt timp, Dragnea i-a convocat de urgență pe juriștii PSD în biroul său de la Camera Deputaților: Florin Iordache, Robert Cazanciuc și senatorul Şerban Nicolae. Senatorul Alina Gorghiu a insistat lsa se amane cu o saptamana dezbaterea pentru ca toata lumea sa aiba timp sa citeasca amendamentele. Deputatul USR Stelian Ion a solicitat sa nu se dezbata de urgenta, ci sa aiba toata lumea ragaz de o saptamana pentru a citi toate amendamentele. Deputatul PNL Ioan Cupsa a cerut sa fie desesizata comisia, existand probleme cu regulamentul acesteia. O decizie similară cu cea a liberalilor a luat și reprezentantul PMP în comisie, care a părăsit și el sala de ședințe. Reprezentantul Parchetului General a parasit și el sedinta. Steluta Cataniciu o cearta pe reprezentanta CSM, care a semnalat ca in tabelul centralizator nu se regasesc propunerile lor concrete: "Pai dvs ati dat un aviz negativ, normal ar fi fost sa nu fie negativ decat daca are conotatii politice." Stelian Ion ii ia apararea, considerand "inadmisibil" si "regretabil" sa se intampla acest lucru. Stelian Ion ridica și problema participarii lui Victor Alistar din partea societatii civile si nu cu mandat din partea CSM, afirmand ca acest lucru inseamna ca pe viitor ar trebui sa poata participa si alti reprezentanti ai societatii civile. Iordache precizeaza ca au fost invitati toti membri CSM. Au rămas de la opoziție doar trei reprezentanți ai USR, care și-au motivat decizia prin intenția de a se opune desantului comisiei împotriva Justiției.
Un ajutor prețios la modificările comise miercuri a fost dat de Cătălin Rădulescu, ”deputatul-mitralieră”, numit astfel după ce iarna trecută i-a amenințat pe protestatarii din fața guvernului cu mitraliera pe care s-a lăudat că a păstrat-o de la revoluție.
Ținta modificărilor de miercuri a fost Legea 303, privind statutul judecătorilor și procurorilor. Vizate au fost acele articole care pun una din puterile statului în raporturi de subordonare față de celelalte două (inițiativa Steluței Cătăniciu) și articolele privitoare la raportul magistraților cu serviciile de informații.
Puterea judecătorească pusă în brânci față de celelalte două puteri ale statului: legislativă și executivă
"Judecatorii si procurorii sunt obligati sa se abtina de la manifestarea sau exprimarea defaimatoare in orice mod la adresa celorlalte puteri ale statului - legislativa si executiva." (Art. 9 alin (3), propunere Steluta Cataniciu)
independenta procurorilor a fost anulata, nu mai exista in lege, orice lucrare a unui procuror va putea fi anulata de procurorul ierarhic superior pe orice motiv, comisiile SRI si SIE capata dreptul sa ii verifice pe magistrati, iar chieia în care trebuie citit amendamentul lui Cătăniciu estecea de extensie a celebrei Hotarari care permite cenzurarea opiniei unui judecator constitutional daca ea nu convine presedintelui CCR.
Este mai mult decat o mutilare, este o anulare a principiilor Legilor Justitiei initiată de PSD în mandatul de premier al lui Adrian Năstase pentru ca Romania sa poata fi primita in UE. Sunt aruncate in aer principii convenite cu UE la aderare, dupa cum ni se atrage atentia in ultimul raport MCV.
Relația magistraților cu serviciile de informații
"(1) Judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi, personalul de specialitate juridică asimilat acestora şi personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informaţii. (13.53: S-a modificat si art. 7, care face referire la serviciile de informatii, la propunerea UNJR)
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) completează anual o declaraţie olografă pe propria răspundere din care să rezulte că nu au fost și nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreo unui serviciu de informaţii. Declarațiile se depun și se arhivează la compartimentul de resurse umane.
(3) Serviciilor de informatii le este interzis sa racoleze persoanele prevazute de aliniatul 1 ca lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori. Incalcarea acestei interdictii este infracţiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu închisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste.
(4) Verificarea veridicitatii datelor din declaratiile prevazute la alin. 2 se face de catre CSAT si Comisiile speciale parlamentare pentru controlul activitatii serviciilor de informatii anual, din oficiu, sau ori de cate ori este sesizata de Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii, judecatorul sau procurorul vizat.
Rezultatul verificarii efective are valoare de informare conforma. Raspunsul eronat se pedepseste conform legii. Incalcarea dispozitiilor alin (1) conduce la eliberarea din functia detinuta.
(5) Serviciile de informatii sunt obligate sa puna la dispozitia comisiilor parlamentare de control toate datele, informatiile sau documentele necesare in acest sens."
(6) Prin derogare de la orice alte legi ori prevederi, informatiile, deciziile, hotararile, protocoalele, ordinele si orice alte acte emise ori co-semnate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii sau de un serviciu de informatii care priveste sau are legatura cu justitia este informatie de interes public."
S-a votat o propunere venita de la AMR (Asociatia Magistratilor din Romania), preluata de PSD. Se adauga la Art. 6, alin 2, alin 2^2: "Apartenenta ca agent sau colaborator al organelor de securitate, ca politie politica, are ca efect eliberarea din functia detinuta."
Subordonare motivată vicios
S-a adoptat modificarea la art. 3 alin 1, amendament PSD-ALDE, motivand ca este "pentru punerea in acord cu Constitutia - alin 1 al art 132, pentru "protejarea procurorului impotriva oricarei imixtiuni in dispunerea solutiilor si pentru corelare cu art. 64 din Legea 304. Practic, in acest text, la propunerea PSD si ALDE, s-a inserat textul art. 132 alin 1 din Constitutie:
"Procurorii isi desfasoara activitatea potrivit principiului legalitatii, al impartialitatii si al controlului ierarhic, sub autoritatea ministrului justitiei."
foto Press One