Pe aceeași temă
Ministerul Transporturilor a anunțat sâmbătă că s-a terminat o primă etapă a auditului la instituțiile din subordinea ministerului și că au fost descoperite „o serie de deficiențe care vor fi comunicate organelor abilitate ale statului, pentru luarea măsurilor care se impun”. Modul în care au fost cheltuite fondurile publice și respectarea dispozițiilor legale referitoare la procedurile de achiziții publice au fost printre temele controalelor.
Astfel, în cazul Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au fost făcute verificări cu privire la derularea achizițiilor publice în anul 2019. Aici, Corpul de Control al ministerului a descoperit nereguli grave în desfășurarea și atribuirea contractului de achiziție publică de proiectare, asistență tehnică și execuție de lucrări în cazul DN 15 (km 242+200 – km 286+250 -zona Bicaz). DN 15 face legătura între orașele Turda și Bacău.
Raportul Ministerului Transporturilor:
conducerea DRDP Iași cunoștea situația acestui sector de drum, încă din anul 2018, dar nu a întreprins demersurile necesare pentru remedierea problemelor existente, în privința refacerii părții carosabile în urma alunecărilor de teren, asigurarea siguranței participanților la trafic și promovarea documentelor ce stau la baza elaborării și aprobării actelor normative necesare alocării sumelor pentru intervenție;
motivele de extremă urgență în cazul atribuirii contractului de achiziție publică nu au fost determinate de evenimente imprevizibile;
agravarea stării drumului DN 15, din primăvara anului 2019, pe unele sectoare, a fost cauzată, printre altele, de inacțiunea DRDP Iași și a ignorării măsurilor din Programul de măsuri pentru prevenirea alunecărilor de teren anexă la Hotărârea nr. 25/2018 a Comitetului județean Neamț pentru situații de urgență;
aprobarea de către CNAIR, prin directorul general Narcis Neaga, a sumei de peste 387 milioane lei destinată acestor lucrări, fără a avea la bază un studiu geodezic și o expertiză tehnică, ci doar în urma inspecției vizuale a obiectivelor;
în urma încheierii contractului de achiziție publică, din data de 13.05.2019, antreprenorul avea obligația depunerii unei garanții de bună execuție (10% din prețul contractului) fapt care nu s-a întâmplat la momentul semnării, conform obligațiilor contractuale. Scrisoarea de garanție a fost emisă cu o întârziere de 5 luni, în data de 18.10.2019. Acest lucru a fost posibil prin semnarea unui act adițional potrivit căruia antreprenorul putea constitui garanția de bună execuție prin rețineri succesive de sume, în urma lucrărilor efectuate.
Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, afirmă că situația de la DRDP Iași, unde „risipa banilor românilor nu are margini”, nu este una singulară:
"De la începutul mandatului am solicitat, așa cum era normal, declanșarea unor misiuni de audit și control pentru a vedea care este situația reală pe proiectele de infrastructură. Ceea ce am anticipat, s-a și adeverit. Sunt sigur că situația de la DRDP Iași, unde risipa banilor românilor nu are margini, nu este una singulară. (...) Vremea firmelor «de casă» ale baronului de Neamț, Ionel Arsene, a apus și vă spun că de acum înainte orice decizie trebuie luată și asumată, conform legii. Stilul «pompieristic» și «heirupist» de a evalua «la ochi», o lucrare ce presupune proiectare și execuție nu se mai regăsește în acest mandat al meu.
Nu este posibil ca la o astfel de lucrare procedura de achiziție să nu fie derulată pe baza unei analize serioase și profesioniste. Ar fi trebuit să știe foarte bine că banii nu sunt ai lor, aduși de acasă, ci ai tuturor cetățenilor acestei țări. Să dai apropiaților tăi contracte fără licitație, în valoare de 81 milioane euro, este încă o dovadă de tupeu maxim al politrucilor care au guvernat țara, până în noiembrie. Toate documentele aferente acestei «prietenii financiare» vor fi transmise către organele statului, iar cei vinovați cu siguranță vor răspunde” a declarat Lucian Bode.