MAE român vs cel ungar: Nu poate fi vorba de surse de gaze sau infrastructuri cu dedicație

Dora Vulcan | 08.02.2018

"Conform reglementarilor europene nu poate fi vorba despre surse de gaze sau infrastructuri cu dedicatie exclusiva pentru o anume destinatie sau o anume tara", transmite MAE român într-un comunicat remis presei joi.

Pe aceeași temă

 

 

 

Ministerul roman de Externe atrage atenția că in cadrul vizitei ministrului ungar de externe Peter Szijjarto la Bucuresti "nu s-a semnat niciun acord sau vreun alt document bilateral care sa faca referire la export de gaze din Romania in Ungaria sau la alte noi proiecte in domeniul energetic. In cursul convorbirilor au fost reluate exclusiv elementele deja cunoscute public si stadiul proiectelor aflate in curs de derulare, fara alte elemente de noutate, intre care si asigurarea interconectarii bidirectionale a infrastructurii de gaze in conformitate cu Planul de Dezvoltare a Sistemului National de Transport Gaze Naturale al companiei TRANSGAZ. Dupa cum se poate observa, conform acestui plan, asigurarea interconectarii se va face in corelatie cu dezvoltarea proiectului BRUA, a carui finantare partiala este asigurata din fonduri europene.  Dezvoltarea in timp, pe etape, a capacitatii interconectarilor si a infrastructurii BRUA constituie proiecte omologate in formatele initiate la nivel UE si incluse pe lista Proiectelor de Interes Comun ce primesc finantare europeana prin programul CEF. Calendarul de dezvoltare a proiectelor constituie o conditie de finantare, iar nerespectarea lui poate atrage pierderea acesteia".

 

 

 

Ministrul ungar de Externe Peter Szijjarto a făcut luni o vizită la București, unde s-a întâlnit cu Teodor Melescanu, apoi cu Liviu Dragnea si Calin Popescu Tariceanu. Initial, Melescanu refuzase intalnirea cu omologul sau maghiar.

 

 

 

Proiectul BRUA este dezvoltat in contextul diversificarii surselor de alimentare cu gaze naturale a tarilor europene, cresterii securitatii alimentarii cu gaze naturale a Romaniei prin acces la noi surse, facilitarii accesului pietei din Centrul si Sud-Estul Europei la resursele de gaze naturale din regiunea Caspica. Proiectul va asigura: pe directia Bulgaria - o capacitate de transport in ambele sensuri de curgere de 1,5 mld.mc/an si, pe directia Ungaria - o capacitate de transport de 1,75 mld.mc/an in faza I si 4,4 mld.mc/an in faza II. In prezent Transgaz se afla in plin proces de implementare a fazei I a proiectului, beneficiind si de suportul financiar din partea Uniunii Europene, care a alocat pentru proiect 180 de milioane de euro.  Faza II a proiectului este pusa sub semnul intrebarii in conditiile in care Ungaria a surprins, in iulie, Comisia Europeana si piata europeana a energiei printr-un anunt al operatorului national de transport de gaze, conforma caruia conducta BRUA, sustinut si finantat de Bruxelles, nu fi extinsa pana in Austria. Conform acestei decizii suprinzatoare, conducta se va opri in Ungaria, gazele urmand sa fie redirectionate pe alte rute, catre Slovacia, Ucraina, Serbia si Croatia, scrie Hotnews.ro.

 

 

  

Background

 

Agentia maghiara de presa MTI a relatat luni, dupa intalnirea de la Bucuresti dintre Teodor Melescanu si omologul sau maghiar, ca ministrul Peter Szijjarto declarat ca "partile au convenit ca pana in 2020, Romania sa creeze conditiile tehnice necesare pentru exportul de gaze catre Ungaria, iar de la 2022, sa devina posibil transportul catre Ungaria a unei cantitati semnificative de gaze produse in Marea Neagra, dupa ce companiile maghiare vor contracta intreaga capacitate de transport, de 4,4 miliarde de metri cub, a acestui traseu".

 

 

Cooperarea româno-maghiară poate aduce un progres istoric în domeniul securităţii energetice a Ungariei, a declarat Péter Szijjártó, ministrul afacerilor externe şi comerţului exterior al Ungariei, luni, la Bucureşti, după întrevederea cu Teodor Meleşcanu, şeful diplomaţiei române.

 

 

“Este prima dată în ultimele decenii, când Ungaria poate cumpăra cantităţi mari de gaze dintr-o sursă nouă, fără legătură cu Rusia”, a spus ministrul ungar de externe.

 

 

“Guvernul Ungariei a luat decizia de a construi secţiunea de conductă care lipseşte între punctul de distribuire a gazelor din Budapesta şi localitatea Vecsés din apropierea capitalei. Întrucât legătura maghiaro-slovacă va sosi la Vecsés, Ungaria construieşte astfel, practic, porţiunea care mai lipseşte din coridorul de gaze Nord-Sud, aducându-şi aportul pentru ca transportul de gaze să aibă loc, în Europa Centrală, nu doar în direcţie Est-Vest, ci şi în direcţie Nord-Sud, un aspect extrem de important din punct de vedere al securităţii naţionale”, a explicat ministrul ungar de externe.

 

 

Potrivit lui Szijjártó, între Ungaria şi România există consens şi pentru ca prima conexiune de tren de mare viteză tip TGV, să se construiască între Budapesta şi Cluj-Napoca. Acesta a mai anunţat că guvernul ungar a aprobat un buget de un miliard de forinţi pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru linia de cale ferată dintre Budapesta şi Cluj-Napoca. Partea română doreşte să extindă această linie până la Bucureşti. “Nu avem nimic împotriva”, a spus Péter Szijjártó.

 

 

Există un acord şi în privinţa celor zece puncte mici şi temporare de trecere ale frontierei, construite pe graniţa dintre Ungaria şi România, două să devină în curând deschise permanent, pregătirile juridice şi tehnice necesare în acest sens fiind deja iniţiate de cele două guverne, a anunţat ministrul ungar de externe, citat de agenția ungară de știri. 

 

 

foto Agerpres

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22