Management profesionist la conducerea spitalelor: fara titluri, grade si protectie de partid

Dora Vulcan | 16.11.2016

Managerii de spital nu vor mai avea nevoie de titluri universitare si de gradul de medic primar pentru a avea acces la postul de conducere, vor fi selectati prin concurs si vor avea un program fix cu atributii strict manageriale carora vor trebui sa li se consacre integral.

Pe aceeași temă

 

 

 

Doar in afara acestui program vor putea presta activitati didactice sau vor putea opera si, nu in ultimul rand, nu vor mai avea voie sa se afle in conducerea vreunui partid - sunt doar cateva dintre prevederile Ordonantei adoptate miercuri de guvernul Ciolos prin care va fi sparta casta de baroni care stapaneste la ora actuala sistemul de sanatate din Romania.

 

Premierul Dacian Cioloş a anunţat miercuri că guvernul discuta in sedinta sa saptamanala OUG pentru modificarea şi completarea Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, informeaza News.ro. Prin ordonanta anuntata, managementul din spitale va putea fi profesionalizat, debirocratizat si, mai ales, depolitizat si eliberat de nepotisme.

 

Potrivit textului ordonantei:

 

  • managerii de spitale vor avea program în unităţile medicale de la orele 8.00 la 16.00
  • pot fi implicaţi în alte activităţi medicale sau ştiinţifice doar după acest program,  
  • rudele managerilor până la gradul IV nu pot avea funcţii de conducere în aceeaşi instituţie,
  • managerul nu poate face parte din structurile de conducere ale unui partid
  • funcţia de manager poate fi ocupată şi de persoane fără grade didactice universitare 

 

 

Eliminate, restrictiile care consolidau baroniada din Sanatate

 

Potrivit proiectului de Ordonanţă de Urgenţă, vor fi eliminate restricţiile nejustificate pentru participarea la concursul pentru funcţia de manager de spital: 

 

  • restricţia conform căreia managerul unui spital clinic trebuie să fie cadru universitar
  • restrictia conforma careia managerul unui spital clinic trebuie sa fie medic primar 

 

 

Conflictul de interese, mai bine definit

 

Proiectul defineşte mai clar şi situaţiile în care managerii de spitale sunt în conflict de interese. Astfel, rudele până la gradul IV ale managerului nu pot deţine părţi sociale la societăţi comerciale sau alte organizaţii care au legături patrimoniale cu spitalul sau cu serviciile de ambulanţă. În acest sens, este interzisă desfăşurarea activităţii didactice sau de cercetare ştiintifică finanţate de furnizori ai spitalului. De asemenea, este interzisă exercitarea funcţiei de membru în organele de conducere, administrare şi control în societăţi comerciale.

 

 

Până la ocuparea prin concurs a funcţiilor de conducere care fac parte din comitetul director, conducerea interimară a serviciilor de ambulanţă judeţene şi a Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov se numeşte prin ordin al ministrului Sănătăţii, cu avizul consultativ al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. Pot fi numite în aceste funcţii persoane angajate în cadrul serviciilor de ambulanţă care îndeplinesc condiţiile legale pentru participarea la concursul de selecţie pentru ocuparea respectivei funcţii. Numirea într-o funcţie de conducere interimară la nivelul serviciilor de ambulanţă judeţene şi a Serviciului de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov este pentru o perioadă de maximum 6 luni, fără posibilitate de prelungire.

 

 

Depolitizare maxima. Interzis, nepotismul

 

  • O altă modificare vizează depolitizarea managementului spitalelor, iar în acest sens este interzisă exercitarea funcţiei de membru în organele de conducere, administrare şi control ale unui partid politic.
  • O altă modificare vizează, potrivit conducerii Ministerului Sănătăţii, combaterea nepotismului. Astfel, rudele până la gradul IV ale managerului de spital sau managerului serviciului de ambulanţă nu vor putea deţine funcţii de conducere în aceeaşi unitate.

 

De asemenea, managerul va avea un program fix, în care nu îşi poate părăsi postul. Astfel, programul managerului se desfăşoară între orele 8.00 şi 16.00, iar "orice activitate medicală, didactică, de cercetare ştiinţifică şi de creaţie literar-artistică poate fi exercitată doar în afara acestui interval". 

 

Potrivit documentului, orice funcţie de conducere în sectorul public se ocupă prin concurs, inclusiv cele de şef de secţie, şef de laborator şi şef de serviciu medical.

 

În clinicile universitare, managerii trebuie să fie cadre didactice universitare, pentru a asigura o bună înţelegere şi colaborare cu universitatea, mai prevede proiectul.

 

 

 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22