Pe aceeași temă
Marat Burkhard, un fost angajat al Agentiei de Cercetare a Internetului (Agentstvo Internet Issledovaniya), creata pentru a raspandi propaganda Kremlinului in mediul online, a descris, pentru Radio Europa Libera, in ce consta activitatea pe care o desfasura in perioada in care a fost angajat, relateaza ziare.com
Aproximativ 400 de persoane sunt angajate pentru a intretine aceasta propaganda, ei lucrand in apartamente din St. Petersburg. "Orice ni s-ar comanda, aia vom scrie, fara sa punem intrebari. Nu vrem sa stim" - asta este mentalitatea din interiorul sistemului de propaganda pe Internet sustinut de Kremlin.
Scopul acestor angajati consta in postarea de mesaje pe Twitter, sau de comentarii pe site-urile de stiri, cum ar fi BBC si CNN, si pe forumuri. Unii aveau conturi false pe Facebook, LiveJournal si Vkontakte (versiunea rusa a Facebook), scrie Newsweek citand Radio Europa Libera.
Cei care vor sa lucreze in acest centru sunt supusi unui test: "Trebuie sa scrii texte de proba intai si apoi decid daca esti potrivit pentru munca asta (...) Mai intai, te pun sa scrii ceva neutru. De exemplu, argumente pro si contra vegetarianismului. Dupa aceea, sarcinile incep sa devina mai la obiect. De pilda, ce crezi despre convoaiele umanitare din Donetk", a spus Burkhard.
Burkhard a fost lucrat intr-un departament cu 20 de angajati, care posta comentarii pe site-urile municipale din Rusia. El lucra 12 ore, timp in care trebuia sa scrie 135 de comentarii, fiecare de cel putin 200 de caractere. "Am facut-o prin impartirea in echipe de cate trei. Unul dintre noi era personajul negativ, persoana care nu este de acord cu forumul si critica autoritatile, in scopul de a aduce un sentiment de autenticitate pentru ceea ce faceam", a declarat Burkhard.
"Ceilalti doi membri ai echipei intrau intr-o dezbatere cu el: Nu, tu nu ai dreptate; totul aici este absolut corect. Unul dintre ei ar trebui sa ofere un fel de grafic sau o imagine care se potriveste in context, iar celalalt va posta un link catre un continut care sustine argumentatia sa", a explicat Burkhard pentru sursa citata.
Cei trei trebuiau sa se asigure ca puneau si cuvinte cheie in fiecare postare pentru a se asigura ca va iesi printre primele rezultate in motoarele de cautare.
Printre temele care trebuiau promovate online s-au numarat: "trupele NATO lupta alaturi de fortele armate ucrainene"; "construieste o atitudine pozitiva fata de politicile interne ale Vladimir Putin - presedintele a sarbatorit Craciunul cu rusii de rand." Majoritatea sarcinilor au fost insa orientate spre defaimarea Ucrainei.
CITITI SI: Washington Post: Atitudinea antiamericana a rusilor depaseste nivelul atins in epoca sovietica
Burkhard a avut de asemenea sarcina sa scrie ceva negativ despre presedintele american Barack Obama, care ar fi mestecat si scuipat guma in India. "Exista intotdeauna o concluzie care trebuie indusa, ca Obama nu stie nimic despre cultura. Il duci in India si el mesteca guma acolo. E amuzant, in sensul ca sunt gata sa se agate de orice detaliu. Pe de alta parte, nu e amuzant. Este absurd si depaseste o limita", a declarat Burkhard.
Unii dintre colegii lui Burkhard credeau cu adevarat ceea ce scriau."Am auzit oameni - care scriu toata ziua despre aceste lucruri - in loc sa isi bea linistiti cafeaua si sa vorbeasca despre altceva, ei incep sa faca spume la gura si sa discute despre aceleasi lucruri. Inca ceva dovedit: exista fanatici. Dar majoritatea sunt doar tineri care vor sa faca bani. Sunt atat de analfabeti politic incat Putin, Obama... ei nu fac diferenta", a adaugat Burkhard.