Pe aceeași temă
Arafat a propus și 14 soluții - care vor fi puse în dezbatere publică începând de vineri - în calitatea sa de șef al comitetului de criză înființat de premierul Viorica Dăncilă după tragedia de la Caracal.
Implementarea sistemului ar costa 600.000 de euro iar măsurile sunt împărțite pe termene:
scurt, până în 12 luni,
termen mediu (12-36 luni)
termen lung (până la 60 de luni).
Arafat spune că nu garantează cu funcția pentru că aplicarea măsurilor propuse nu depinde de el.
Printre cele 14 soluții se află și cea care privește achiziționarea cartelelor prepay doar cu buletinul, deși nu acesta e motivul pentru care nu a fost localizată Alexandra Măceșanu, fata de 15 ani care a cerut ajutorul la 112 după ce a fost sechestrată și abuzată de Gheorghe Dincă din Caracal, care a recunoscut ulterior că a și ucis-o. De fapt, miza e alta și ține de sancționarea celor care sună abuziv la 112 sau despre care Arafat susține astfel, inclusiv apelul Alexandrei fiind tratat astfel, fără a fi considerat o uregnță.
Arafat își duce propria bătălie, care nu pare să aibă prea mult de-a face cu cazul Alexandra și spune că din cele 47% din apeluri non-urgente efectuate în cele 6 luni ale anului 2019, 52% au fost abuzive și 81% dintre acestea au fost făcute de pe cartele pre-pay unde nu s-a putut identifica proprietarul cartelei. Numai când se va apela 112, furnizorul de telefonie va da datele proprietarului.
Măsurile propuse de Arafat:
1. Urgentarea implementării sistemului de localizare AML, inclusiv prin îmbunătățirea cadrului legislativ
2. Încheierea unui Protocol de colaborare cu Google, testarea şi ulterior operaţionalizarea soluţiei finale de localizare de tip AML în SNUAU.
3. Reconfigurarea infrastructurii de către operatorii de telefonie mobilă împreună cu STS.
4. Promovarea aplicației ”Apel 112” dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, precum și a celorlalte aplicații/sisteme/platforme care vin în sprijinul populației în situații de urgență.
5. Continuarea implementării conceptului de dispecerate integrate și formare continuă a dispecerilor prin adaptarea spațiilor existente, care permit funcționarea dispeceratelor tuturor agențiilor specializate în aceeași locație, și asigurarea infrastructurii de comunicații șitehnologia informației, la nivelul județelor Argeș, Botoșani, Brăila, Călărași, Cluj, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iași, Mureș, Sibiu, Suceava și al municipiului București.
6. Constituirea și încadrarea a două centre de formare (București și Mureș), în care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor și a dispecerilor, în profesia dedicată de ”dispecer unic” (dispecer de urgență).
7. Finalizarea implementării proiectului de modernizare a sistemului 112.
8. Se vor îmbunătății și armoniza procedurile de cooperare și gestionare a apelurilor pentru situații deosebite (precum cea a răpirii de persoane) și se vor iniția alte demersuri legislative în funcție de dificultățile apărute în procesul de dispecerizare, după caz.
9. Implementarea și a altor tehnologii complementare precum parametrii de timp și de semnal radio, ca si posibilitate de preluare și interpretare la nivelul SNUAU și al agențiilor de intervenție, manual, pe parcursul apelului de urgență, cu scopul îmbunătățirii localizării terminalelor care nu suportă facilități moderne precum AML.
10. Pe plan național, după finalizarea implementării AML/ELS și a noilor sisteme la nivelul STS, este necesară instituirea unui mecanism de verificare periodică a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare obținută la nivelul sistemului SNUAU, astfel încât să se poată identifica zone și/sau cazuri în care informația de localizare este insuficentă/inadecvată pe parametrii menționați pentru o intervenție eficace, și în continuare să se identifice soluții pentru ameliorarea acesteia. Astfel, propunem identificarea și adoptarea unui set de indicatori, calitativi și cantitativi, de evaluare a acurateței și a gradului de încredere a informației de localizare, care să fie urmăriți și analizați la nivelul CNC al SNUAU și care să permită identificarea și evaluarea unor astfel de cazuri precum și luarea măsurilor adecvate.
11. Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, prin relocarea dispeceratelor județene în 20 dispecerate regionale, amplasate în construcții noi, conectate si dotate corespunzător pe linia comunicațiilor și tehnologia informației, eventual edificate prin proiecte cu finanțare externă, din exercițiul bugetar european 2021 - 2027.
12. Pregătirea/formarea continuă a dispecerilor pentru integrarea agențiilor specializate de intervenție, concomitent cu adaptarea curriculum-ului de formare și implementarea formării dispecerilor în concept integrat. .
13. Derularea procesului de integrare a tuturor agențiilor specializate în dispecerate unice
14. Cadrul legislativ incident sistemului 112 va fi permanent ajustat în vederea implementării măsurilor ce urmează a fi adoptate la nivelul Uniunii Europene și în acord cu necesitățile de la nivel național.