Metroul Otopeni finanțat doar pe jumătate de CE pentru că proiectul Guvernului e scris prost

Redactia | 13.11.2018

Comisia Europeană a decis că magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanțare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate din distanță.

Pe aceeași temă

Informația a fost confirmată marți de directorul general Metrorex, Dumitru Sodolescu.

Asociația Pro Infrastructura anunță că a primit scrisoarea prin care Comisia Europeană, în februarie 2018, critica și cerea explicații de la partea română despre Magistrala M6 de metrou în urma depunerii cererii de finanțare (în decembrie 2017) de către autoritățile române.

În scrisoare, experții de la Bruxelles prezintă șase "aspecte critice", deintre care două grave.

Magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanțare europeană nerambursabilă asigurată DOAR PE JUMĂTATE din distanță, adică doar până la Stația Tokyo (zona Mall Băneasa). Informația a fost confirmată marți de directorul general Metrorex, Dumitru Sodolescu, care a precizat că restul din fonduri vor veni de la bugetul de stat și de la Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională.

”Decizia vine în urma eșecului autorităților române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE) prin scrisoarea ("Request for Clarifications") trimisă la București în 16.februarie.2018. Pentru accesul la document, Asociația Pro Infrastructură a trebuit să dea în judecată Ministerul Fondurilor Europene (MFE) și instanța ne-a dat dreptate pe 13 septembrie 2018”, spun cei de la Pro Infrastructura.

În scrisoare, experții de la Bruxelles prezintă șase "aspecte critice" (alături de altele secundare) în vederea obținerii finanțării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absența unei analize de opțiuni veritabile și estimarea costurilor la un nivel prea scăzut.

De exemplu CE spune că estimarea de cost este nerealistă, la 52,5 milioane euro/km, în timp ce la alte proiecte recente din București costurile sunt de 69-83 milioane euro/km.

În plus, Comisia critica faptul că Magistrala M6 nu ține cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de încredere. La fel de important este deranjul creat pe DN1 în timpul execuției stațiilor în galerie deschisă, iar autoritățile române sunt prea optimiste cu privire la implementarea proiectului în 4,5 ani (unul aferent licitației și alți 3,5 de lucrări în teren).

Din februarie și până în septembrie, au fost mai multe runde de dialog între partea română și specialiștii europeni. Deznodământul? Marți, 06.11.2018, ministrul Fondurilor Europene Rovana Plumb a confirmat public că vom primi bani doar pentru sectorul 1 Mai-Tokyo (Mall Băneasa), adică 6 stații din totalul de 12.

Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei). Vinerea trecută cererea de finanțare a fost retrimisă la Bruxelles pe noile coordonate.

”În stilul caracteristic, responsabilii din minister sunt complet nerealiști, precizând termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investiției, lucrările urmând să fie demarate în 2019. În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste, mai ales dacă ne uităm la întârzierile de pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor (începută la sfârșitul lui 2011 și încă nefinalizată)”, spun cei de la asociație.

API Solicită oficialilor din Ministerul Transporturilor România și Metrorex să înțeleagă semnificația reală a deciziei Comisiei Europene și să se concentreze pe accelerarea proiectelor pe Magistralele 5 (Eroilor-Iancului), 4 (Gara de Nord-Progresul) și 7 (Rahova-Colentina), linii care deservesc cartiere dense, cu trafic semnificativ, prioritare în fața secțiunii Tokyo-Otopeni a M6.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22