Pe aceeași temă
Suteu arata ca va exista o dezbatere publica pe tema Legii Cinematografiei si ii invita pe cei care au redactat scrisoarea deschisa in care ii cer demisia sa participe la aceasta intalnire si sa-si spuna parerea despre schimbarile care trebuie facute: "Statutul unui document în lucru al unei autorități publice care ajunge în posesia unor persoane private, înainte ca autoritatea însăși să considere că documentul în cauză îndeplinește condițiile de conformitate și voința (în cazul de față, de legiferare) a autorității respective, este cel al oricărei alte „scurgeri de informații“: nu reflectă nimic altceva decât procesul complex de lucru prealabil unei inițiative legislative. În orice moment al acestui proces există mai multe variante.
Punerea în circulație a unor zvonuri și speculații nu reflecta o formă de transparență decizională, ci de presiune sistemică. Audierea publică, în schimb, pe care Ministerul Culturii o organizează marți, 2 august, de la ora 11, împreună cu Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic, este o consultare (voluntară, nu impusă de lege) nu pe un material finit, nu pe o succesiune de articole și aliniate, ci pornind de la un set de idei și principii ce pot fi supuse modificării în urma audierii. Din aceste motive, Ministerul Culturii nu se va lăsa antrenat în discuții sterile pe presupuneri de intenții legislative, ci va continua să lucreze pentru a-și definitiva propunerea de act normativ în domeniul cinematografiei, în consultare cu cei direct vizați de acesta."
Suteu precizeaza de asemenea ca modificarile pe care urmeaza sa le aduca acestei legi reflecta directiile europene in domeniu: "Intențiile Ministerului Culturii privind modificarea Legii cinematografiei reflectă, de fapt, direcțiile europene în domeniu, iar utilizarea unor termeni precum „etatizare“, „comunism“ sau „Consiliul Culturii și Educației Socialiste“ nu e altceva decât o formă de argumentare ad Stalinum. Nu putem decât să sperăm că autorii scrisorii nu intenționează să extindă aceeași viziune și asupra celorlalte domenii ale culturii care beneficiază de subvenții sau finanțări nerambursabile din fonduri publice.
Principala formă de susținere a filmului românesc – dar și a tuturor celorlalte arii artistice și culturale – o reprezintă tocmai oferirea unui cadru legislativ adecvat, în acord cu cel european și cu nevoile cinematografiei locale, și a unei siguranțe și predictibilități a finanțării. Iar acest cadru nu înseamnă doar Legea cinematografiei, ci și legea privind facilitățile fiscale pentru producția de film (tax incentives), Legea sponsorizării, Legea drepturilor de autor. Dacă asta înseamnă, pentru unii, „etatizare“, în mod cert nu avem aceeași înțelegere a realității din teren. La fel cum se pare că nu avem aceeași înțelegere privind obligațiile internaționale ale României în relație cu statele care oferă producătorilor români, de foarte mulți ani, fonduri pentru coproducții minoritare, ce au permis României să apară pe afișele unor filme apreciate la festivaluri precum cel de la Cannes, fără ca cineva să-și pună problema în ce țară anume sunt cheltuiți banii," arata Corina Suteu, in mesajul transmis celor care ii cer demisia.
Ministrul explica de asemenea modul in care au avut loc numirile in Consiliului de Administrație al CNC, numiri contestate de cei care i-au cerut demisia. Acestea ar fi fost facute, conform ministrului, "în concordanță cu legea actuală (ale cărei prevederi pe acest subiect nu au făcut până acum, timp de zece ani, subiectul vreunor contestări) și cu principiile generale de numire a Consiliilor de Administrație ale instituțiilor publice. Cu excepția reprezentantului Ministerului Culturii, toți ceilalți cinci membri, Alex Trăilă, Andrei Rus, Lucian Pricop, Horia Romanescu, Melinda Boros, au fost propuși de asociații din domeniu – așa cum impune legea. Iar faptul că membrii CA sunt profesioniști în domeniu este dovedit tocmai de colaborările pe care le-au avut – cu asociații, producători și artiști din întregul spectru al cinematografiei românești, mult mai numeroși decât cei enumerați acuzator de autorii scrisorii. Selecția prin activitatea profesională a membrilor CA nu face decât să încerce să sugereze artificial o conspirație a cărei existență ar reduce întregul efort reformator al Ministerului Culturii la o cabală personală. La așa ceva nu se poate răspunde cu argumente logice."
Corina Suteu arata de asemenea ca ministerul pe care in conduce reprezinta domeniul cultural ca intreg si nu este in slujba unor cercuri de interese asa cum acuza cei care au redactat scrisoarea deschisa:"Ministerul este autoritatea publică centrală în domeniul culturii și, în ciuda tentativelor de a fi atras în cercuri de interese sau de a fi prezentat ca fiind în slujba unor interese personalizate, nu reprezintă nici un astfel de cerc, ci domeniul cultural în ansamblul său, pornind de la o viziune și un set de principii pe care ministrul și Ministerul și le asumă la un moment dat. Ministerul Culturii va face tot ceea ce consideră necesar și îi stă în atribuții pentru a transpune în practică această viziune sistemică."