Pe aceeași temă
Din analiza datelor care cuprindeau locul și momentul plecărilor si ale sosirilor coloanei oficiale a rezultat ca Oprea realiza in medie aproximativ 5 deplasari zilnic pe parcursul carora era insotit de echipaje ale Politiei Rutiere. Spre exemplu, in intervalul 2 ianuarie - 21 octombrie 2015, s-au realizat 1.602 misiuni de insotire a deplasarilor efectuate de Oprea in Bucuresti, scrie Ziare.com
Numarul total al acestor misiuni este de aproximativ trei ori mai mare decat cele realizate in aceeasi perioada pentru insotirea presedintelui Romaniei (care in aceeasi perioada a fost insotit de Politie Rutiera intr-un numar de 580 de deplasari- n.red.) si de aproximativ doua ori mai mare decat cel corespunzator prim-ministrului (care in aceeasi perioada a fost insotit de Politie Rutiera intr-un numar de 814 deplasari - n.red.), demnitari indreptatiti la insotire permanenta conform prevederilor legale.
Registrul Evidenta Delegatii este una dintre probele-cheie din dosarul in care Gabriel Oprea este judecat pentru ucidere din culpa privind moartea politistului Bogdan Gigina. Cazul a ajuns din luna iunie pe masa magistratilor de la Judecatoria Sectorului 1. Marturiile martorilor sunt in mai multe volume din dosarele ajunse in arhiva instantei.
Mai multi ofiteri de politie avand functii de conducere in cadrul Directiei de Politie a Municipiului Bucuresti si Brigazii de Politie Rutiera au confirmat la DNA ceea ce era in registru.
"Dupa timpii mentionati in registrul de evidenta a delegatiilor cred ca se poate afirma ca viteza de deplasare a coloanelor oficiale din care facea parte viceprim-ministrul era mai mare decat cea a altor coloane", a explicat seful Serviciului Operativ Special din cadrul Brigazii Rutiere.
Acesta a mai precizat ca, din 2005-2006, ministrii de Interne beneficiau de un echipaj de Politie Rutiera, format dintr-un agent de politie si autoturism, din cadrul Serviciului Operativ Special.
Asta pana in 2014, atunci cand ministru a fost numit Oprea. In acel moment, aghiotantul care se ocupa de protectia ministrului a solicitat ca in echipaj sa se gaseasca si un ofiter de politie. Din iunie-iulie 2014, aghiotantul a mai cerut in echipaj si un motociclist.
Una dintre marturile cheie din dosar este cea data de unul dintre politistii- motociclisti care mergeau ca antemergator al coloanei lui Oprea. "Eu mi-am desfasurat activitatea pana pe 21 septembrie, cred, data la care am fost implicat intr-un accident la intrarea in Piata Victoriei, fiind accidentat si intrand in concediu medical.
Am fost inlocuit de Bogdan Gigina", isi incepe marturia agentul de politie.
Cu privire la viteza de deplasare in timpul insotirii lui Oprea, martorul a aratat ca aceasta era deosebit de ridicata, in sensul ca trebuia sa ajunga la anumite destinatii in intervale de timp din ce in ce mai scurte.
"Pentru a putea ajunge la destinatie la ora fixata, am circulat prin Bucuresti si cu viteze de 150 km/ora. Pe DN1, intre Aeroportul Otopeni si strada Jandarmeriei, am circulat si cu 220 km/ora. Nu cunosc motivul pentru care ne grabeam asa tare, dar am inteles ca domnul Oprea Gabriel aterizase la o baza aeriana cu elicopterul si trebuia sa ajunga repede la unitatea SRI din Baneasa. Chiar cand aveam 220 km/ora, masina de politie de insotire imi facea flash-uri sa maresc viteza, lucru pe care ofiterul, cred ca XXX XXX (numele ofiterului de politie-n.red), mi l-a transmis si verbal prin statie", a povestit politistul motociclist.
Politistul a aratat ca a efectuat activitate de insotire si pentru alte coloane oficiale, cum ar fi delegatii venite din strainatate, dar ca vitezele de deplasare erau mai mici decat in cazul insotirii lui Oprea. El a dat detalii si despre ce trebuia sa faca motociclistul din fata coloanei si cat de primejdioasa era misiunea sa.
"Arat ca eu imi adaptam viteza si in functie de viteza masinii de politie din spatele meu, in sensul ca imi dadeam seama cand aceasta accelereaza, acesta fiind pentru mine un semn ca trebuie sa maresc viteza. De regula, intersectiile de pe traseu erau asigurate cu agenti de politie care opreau traficul de pe strazile adiacente.
In cazul in care intersectia nu era asigurata, eu mergeam mai repede pentru a ajunge in intersectie in timp suficient pentru a dirija traficul, in asa fel incat coloana sa circule in mod fluent. Arat ca, si in situatiile in care intersectiile erau asigurate cu agenti din teren, noi, motociclistii, mergeam mai repede, pentru a ajunge in intersectie inaintea coloanei, pentru a ne asigura ca aceasta poate trece nestingherita.
Arat ca, in majoritatea cazurilor, cand circulam pe strazi cu sens dublu, noi circulam pe contrasens, astfel putand avea o viteza superioara, in cazul in care circulatia pe sensul nostru de mers ar fi fost ingreunata de autoturisme.
Agentii din intersectii incercau sa fluidizeze traficul in sensul nostru de mers, insa acest fapt de obicei nu ne ajuta intrucat noi, mergand cu viteza mare, ajungeam oricum in spatele autoturismelor de pe acest sens si trebuia sa le devansam, chiar daca acestea mergeau cu o viteza de 50 km/h.
In schimb, circuland pe contrasens, practic obligam vehiculele care circulau din sens opus sa devieze in lateral si sa ne faca loc, in acest fel viteza nefiindu-ne limitata", a declarat agentul de politie.
Masina de insotire impunea viteza
Un alt motociclist, care era rezerva in coloana lui Oprea, a fost cateva saptamani antemergator pentru ministru. "Eu, ca motociclist, am circulat si cu viteze de 120 sau 130 km/ora, viteza mea era determinata de situatii precum faptul ca masina de insotire se apropia de mine, iar eu, pentru a pastra o distanta de siguranta, eram nevoit sa accelerez pentru a ma indeparta de ea ori, uneori, trebuia sa ma grabesc catre intersectiile neasigurate de agenti pentru a dirija traficul in asa fel incat sa asigur trecerea fluenta a coloanei.
Nu retin ca ofiterul sa imi fi comunicat prin statie aspecte cu privire la viteza de deplasare. In schimb, au fost situatii in care echipajul de politie a venit cu viteza in urma mea, ceea ce pentru mine era un semnal ca trebuie sa maresc la randul meu viteza", a relatat acesta.
Un alt agent de politie care conducea motocicleta din coloana a aratat ca aghiotantul le transmitea atat locatia, cat si ora la care trebuia sa ajunga. "In functie de aceste date si de momentul la care ne puneam in miscare, care depindea de momentul in care ministrul cobora la masina, noi ne adaptam viteza de deplasare, sa ajungem la momentul care ni se comunica.
„Noi circulam in asa fel incat sa respectam dispozitiile primite. Nu retin sa nu fi reusit acest lucru", a declarat martorul.
El a dat detalii si despre ce viteza prindeau uneori. "Pe DN1, insotind coloana ministrului de Interne, eu ca motociclist am atins si 150 km/h, in Bucuresti eu am atins si viteza de 100 km/h. Arat ca eu ca motociclist acceleram cand era nevoie, pentru a ajunge in urmatoarea intersectie in timp util, pentru a ma asigura ca circulatia este oprita si ca masina ministrului poate circula fluent.
In intersectie incetineam, asteptand apropierea masinii de insotire si a masinii ministrului, dupa care acceleram din nou catre urmatoarea intersectie", a explicat omul legii.
Gabriel Oprea era veșnic grăbit
Despre viteze similare a declarat si un alt motociclist care era antemergetor pentru Oprea, viteze de 80-90 km/ora in Bucuresti, iar pe DN1 - de 120 sau 130 km/ora.
"Arat ca in activitatile mele de insotire am circulat si pe timp de ploaie, inclusiv cu viteze de 90-100 km/ora pe DN1, insa, spre deosebire de insotirea domnului Oprea Gabriel, in restul activitatilor de insotire nu se circula sub presiune. Cand spun ca la domnul Oprea Gabriel se circula sub presiune, ma refer la faptul ca ofiterul de politie comunica prin statie fraze de genul Urgent, ne grabim!, verifica prin statie daca toti agentii din teren sunt in posturi si transmitea ca in nicio intersectie sa nu lipseasca agentii din posturi.
Aceste indicatii ale ofiterilor le auzeam prin statie si cand eu executam alte misiuni", a prtecizat martorul, la DNA.
Unul dintre adjunctii sefului Brigazii Rutiere a povestit la DNA ca in 2014 s-a intocmit un plan cadru, plan cadru care prevedea ca, la solicitare, se va folosi si un motociclist pentru insotirea ministrului de Interne.
"Cu privire la circulatia cu motocicleta pe timp de ploaie, arat ca doar in conditii de ploaie torentiala, aceasta trebuie intrerupta. Altfel, in conditii de ploaie usoara sau ploaie mocaneasca, nu exista vreun impediment pentru a circula cu motocicleta, cu atat mai putin pe cele noi, care au dispozitive tehnice mai avansate si care sunt mai grele si mai stabile", a explicat ofiterul.
Oprea se consideră nevinovat
Gabriel Oprea a aratat in momentul trimiterii in judecata ca nu a beneficiat de nimic in plus fata de alti ministri de Interne, ca intotdeauna a respectat si a iubit haina militara, ca a respectat legea si ca, in toata activitatea sa de vicepremier, de ministru al Apararii si al Internelor, a fost preocupat de asigurarea unor conditii de munca mai bune pentru militari si politisti.
Mesajul a fost postat pe Facebook la scurt timp de la anuntul DNA. Gabriel Oprea mai spune ca in seara de 20 octombrie 2015 venea de la o activitate de serviciu, de la o institutie a statului, si ca nu a fost o coloana oficiala, ci un dispozitiv de insotire.
De asemenea, el neaga ca ar fi cerut ca deplasarile sa fie facute cu o anumita viteza