Pe aceeași temă
Experții ucraineni in mass-media au arata ca țara lor este supusă in continuare unui atac propagandistic fără precedent din partea Rusiei. Potrivit agenției LigaBusinessInform, în campaniile de propagandă pro-Kremlin sunt angajați nu doar postaci ci și diverși comentatori "de elită" (jurnaliști, filologi și chiar scriitori), relateaza Hotnews.
"Această activitate este costisitoare. Structurile ruse, care angajează postaci pentru campaniile de propagandă, cheltuie aproximativ 20.000 de euro pe zi ca să plătească comentatorii pro-Kremlin, care postează pe cele mai diverse site-uri de presă, dar și de socializare din toată lumea", susține Alexandr Olshanski, directorul companiei Imena.UA pentru agenția ucraineană LigaBusinessInform.
"Comentatorii plătiți au diverse sarcini: începând cu tensionarea situației (provocarea stărilor de panică) și terminând cu agitația directă. Spre exemplu, în Ucraina pe cele mai citite site-uri de știri aproximativ 80% din comentarii sunt opera postacilor plătiți de Kremlin", spune Vladimir Degtiariov, șeful agenției de PR Newsfront, cu sediul la Kiev.
Într-o astfel de organizatie ar exista până la câteva sute de "postaci", care monitorizează mass-media, activează în rețelele de socializare, pe forumuri și comentează textele publicate pe Internet. Cheltuielile totale ale unei "firme" de propaganda pro-Kremlin se cifrează la peste un milion de euro lunar.
In Rusia funcționează legal site-uri care recrutează ”postaci”. Unul dintre acestea este forumok.com. Pe acest site sunt înregistrați 177000 de ”trollii”, care câștigă zilnic până la 50 de euro.
Kremlinul foloseste de asemenea multi bloggerii. Organizator al campaniilor de propagandă pe bloguri este Institutul Țărilor CSI, o organizație care propagă interesele Rusiei în spațiul ex-sovietic.
Catherine Fitzpatrick, care analizeaza dezinformarea realizata de Kremlin pe internet pentru site-ul interpretermag.com, declara pentru Radio Europa Liberă ca Moscova foloseşte legislatia vagă pe care o are pentru internet pentru a stimula auto-cenzura, iar "trollii" inhiba dezbaterea serioasa a unor subiecte.
"Daca ne uitam la un articol din Washington Post sau New Republic, care este critic la adresa Rusiei, veti vedea imediat ca apar 200 de comentarii care par sa fi fost scrise de un copil de 12 ani si care nici macar nu sunt comentarii. Sunt trimise expres in scopul de a deturna atentia si de impiedica dezbaterea. Aceste tactici sunt menite sa opreasca dezbaterea democratica şi ele dau rezultate", a mai declarat Catherine Fitzpatrick.