Pe aceeași temă
”„Vreau din nou să fac o precizare: la conferința de presă la Ministerul Mediului - așa se nasc fake news-urile - am fost întrebat de taxa de mediu. Și am zis sigur, studiem, analizăm, vedem în ce măsură. Dar am spus un lucru: ne vom consulta cu Comisia Europeană și decât să introducem o taxă care să nu fie în conformitate cu legislația europeană, să-i punem pe români să plătească taxa respectivă și după aceea să trebuiască să le dăm banii înapoi, eventual să-i mai punem și pe drumuri, mai bine nu băgăm nicio taxă. Această afirmație nu a fost luată. Oricum, în cursul anului viitor în mod evident nu va apărea o taxă nouă. Vă repet: politica fiscală a Guvernului este prevăzută în programul de guvernare și vom detalia care sunt măsurile fiscale pe care le avem în vedere”, a declarat vineri premierul Ludovic Orban, citat de Digi 24.
Ce spunea Orban joi despre taxa de mediu
Premierul Ludovic Orban a spus că susține introducerea taxei de primă înmatriculare, văzută, însă, ca o taxă de poluare, al cărei cuantum va fi stabilit în raport de cât de poluant este autovehiculul.
„Cred că ea trebuie să fie concepută ca taxă de poluare şi cuantumul taxei să depindă de cantitatea de noxe eliberate în atmosferă.
Formulele care au fost încercate au intrat în contradicţie cu reglementările la nivel european.
Se ştie că taxele indirecte trebuie să respecte reglementările europene.
Această taxă poate fi gândită şi ca un impozit pe proprietate variabil, dar şi aici există riscul să contravenim principiului că o taxă depinde de valoarea unui bun.
Când vom ajunge la o formulă care să fie acceptabilă la nivelul Comisiei Europene o vom anunţa public, dar decât să mai venim iarăşi cu o taxă ca să mai luăm bani de la proprietarii de maşini şi după aia să trebuiască să-i dăm înapoi, mai bine măsurăm de şapte ori şi stabilim ceea ce suntem siguri că va fi acceptat la nivelul instituţiilor europene”, a spus premierul Ludovic Orban, joi, la preluarea mandatului de noul ministru al Mediului, Apelor şi Pădurilor, Costel Alexe.
De asemenea, ministrul Mediului a atras atenția că trebuie schimbată abordarea, pentru că nu taxele și nici restituirea lor, așa cum a făcut PSD, nu reprezintă soluția, ci schimbarea politicii de mediu, cu o îmbunătățire a calității aerului.
Acesta a spus că din bugetul de 2,4 miliarde de lei al Ministerul Mediului 1,8 miliarde s-au cheltuit numai pentru restituirea acestei taxe, fără a găsi și soluții pentru îmbunătățirea calității aerului.
Acesta e motivul pentru care, în mandatul său de ministru, se va axa în special pe conceperea de programe care să aducă îmbunătățiri în privința calității aerului, a mai spus Alexe.
Piaţa mașinilor second-hand a crescut în 2017 cu 74% faţă de 2016, până la jumătate de million de unităţi, potrivit unei analize realizate de Autovit.ro pe baza datelor oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
Motivul acestei creșteri fără precedent este eliminarea timbrului de mediu de la începutul anului 2017.
Eliminarea acestei taxe a fost realizată de Liviu Dragnea, inițiatorul unui proiect de lege votat de PSD-ALDE în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare.
Datele DPRCIV, publicate la jumătatea lunii martie 2019, arătau că parcul auto naţional din România ajunsese, la finele anului 2018, la aproape 8,20 de milioane de unităţi, în creştere cu 7,30% faţă de anul anterior, când erau consemnate peste 7,635 milioane de unităţi, informează News.ro.
Taxa auto a fost introdusă la 1 ianuarie 2007, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană. Acesta se numea taxă de primă înmatriculare și era achitată de cei care înmatriculau în România autovehicule second-hand importate.
Ulterior, a suferit numeroase modificări până la finalul lui 2012, când a fost suspendată o perioadă.
Taxa auto din 2012 a fost declarată ilegală de către Curtea Europeană de Justiție.
Începând cu 2013, taxa auto a fost înlocuită cu timbrul de mediu.
În 2016, Curtea Europeană de Justiție emite o decizie prin care statul român a fost obligat să restituie timbrul de mediu, în vigoare pentru mașinile second-hand, după ce si celelalte trei forme ale taxei au fost declarate ilegale.
Timbrul de mediu a fost în vigoare patru ani, până când a fost eliminat de guvern, în 2017.