Pe aceeași temă
De altfel, Parchetul General subliniazăcă actualul proiect de lege este identic cu cel de anul trecut, care a fost respins în Senat. Și SIIJ a transmis punctul de vedere asupra proiectului, susținând că „înfiinţarea Secţiei nu afectează lupta împotriva corupției şi nu este un motiv de îngrijorare, cum, în mod neîntemeiat, susţin iniţiatorii proiectului”.
Parchetul General a făcut public vineri punctul de vedere cu propunerile şi observaţiile la proiectul de lege pentru desfiinţarea SIIJ, publicând și opinia Secției speciale asupra proiectului. Este vorba despre proiectul privind desființarea Secției speciale depus la Camera Deputaților la începutul lunii mai și semnat de 40 de deputaţi şi senatori de la USR, dar şi de deputatul neafiliat Ana Birchall, fost ministru al Justiţiei. USR motiva că a depus acest nou proiect de lege pentru desființarea Secției speciale, în condițiile în care proiectul anterior depus a fost respins în Parlament de majoritatea controlată de PSD, iar "Guvernul PNL nu pare să se grăbească în demersul de desființare a acestei structuri create la comanda lui Liviu Dragnea pentru a-i intimida și șantaja pe procurori și judecători".
Parchetul General arată că proiectul este identic ("mot-a-mot") cu propunerea legislativă pentru desfiinţarea SIIJ respinsă de Senat, în calitate de cameră decizională, în şedinţa din 11 decembrie 2019.
Parchetul susține că proiectul "nu întruneşte normele de tehnică legislativă cerute de lege, fiind deficitar atât sub aspectul conţinutului, cât şi al fundamentării soluţiei legislative propuse" și "se desprinde necesitatea modificării şi completării unor prevederi ale proiectului, întrucât există arii nereglementate, cum ar fi resursele umane şi cele materiale, sau care lasă loc de ambiguităţi interpretative".
De asemenea, Parchetul General susține că proiectul este deficitar şi sub aspectul dispoziţiilor tranzitorii, impunându-se, în special, reglementarea unor ipoteze menite, pe de o parte, să asigure trecerea în mod procedural a dosarelor la unităţile de parchet care îşi vor redobândi competenţa, iar, pe de altă parte, să evite apariţia unor probleme similare celor întâmpinate cu ocazia înfiinţării secţiei.
Cu privire la situaţia cauzelor în curs de soluţionare, sursa menţionată susţine că învestirea unui parchet cu soluţionarea unei cauze nu este, nu poate fi o măsură administrativă epuizată în operaţiunea materială de predare/preluare fizică a unui dosar, ci trebuie să constea într-o măsură procedurală.
"Au existat în trecut dispoziţii legale care prevedeau trecerea administrativă a cauzelor de la parchete sau instanţe desfiinţate la cele devenite competente (cea mai recentă reglementare în acest sens, aceea cuprinsă în art. 21 din Legea nr. 255/2013 de punerea în aplicare a N Cpp). Soluţia legislativă propusă, discutabilă de altfel, nu a creat probleme în transpunerea ei în practică întrucât legea prevedea în mod expres care sunt parchetul, respectiv instanţa competente (un singur parchet, respectiv o singură instanţă). În cazul SIIJ însă, stabilirea parchetului competent are în vedere mai multe criterii legale, noua competenţă putând varia atât după materie, cât şi după calitatea persoanei, precum şi după teritoriu. Decizia trebuie luată în fiecare caz în parte, acestea fiind motivele pentru care ea trebuie să fie rezultatul unei dispoziţii a magistratului, dispoziţie cu caracter procesual, de aplicare a normelor în materie de competenţă. În situaţia noastră, singura soluţie legală care se întrevede, din punctul nostru de vedere, este emiterea unei ordonanţe de declinare a competenţei", se mai arată în document.
SIIJ: Înfiinţarea Secţiei nu afectează lupta împotriva corupției
Și SIIJ a transmis punctul de vedere asupra proiectului, susținând că "înfiinţarea Secţiei nu afectează lupta împotriva corupției şi nu este un motiv de îngrijorare, cum, în mod neîntemeiat, susţin iniţiatorii proiectului":
Apreciem că înfiinţarea Secţiei pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie nu afectează lupta împotriva corupției şi nu este un motiv de îngrijorare, cum, în mod neîntemeiat, susţin iniţiatorii proiectului.
Încă o dată, subliniem faptul că Secţia pentru Investigarea Infracţiunilor din Justiţie a fost înfiinţată prin Lege adoptată de Parlament, spre deosebire de Serviciul de Combatere a Infracţiunilor din Justiţie din cadrul D.N.A., înfiinţat printr-un ordin al Procurorului-şef (act infralegal).
De asemenea, precizăm că, de la înființarea secției, nu au existat imixtiuni a Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție în activitatea Direcției Naționale Anticorupție şi nu au fost utilizate instrumente suplimentare de intimidare a magistraților din cadrul structurii anterior amintite, aşa cum, în mod neîntemeiat, susţin iniţiatorii proiectului.
Este adevărat că în cadrul Secției pentru investigarea infracțiunilor din justiție se desfăşoară activităţi de urmărire penală cu privire la foşti procurori din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie, dar cercetările au fost demarate ca urmare a plângerilor formulate de victime ale abuzurilor săvârșite de către aceştia, când activau în cadrul structurii anterior menţionate.
Surprinzător este faptul că iniţiatorii proiectului nu fac niciun fel de referire cu privire la numărul mare de magistraţi trimişi în judecată şi achitaţi de instanţele de judecată, unii dintre aceştia fiind arestaţi în cauzele în care au fost cercetaţi.
De asemenea, tot la fel de surprinzător este faptul că iniţiatorii proiectului nu fac referire la magistraţi înlăturaţi din funcţii importante, în cadrul Ministerului Public, urmare a constituirii de dosare penale la D.N.A., în care, ulterior, s-au dispus soluţii de clasare".
Observațiile au fost transmise pentru ultimul proiect de lege depus de USR pentru desființarea SIIJ, ci nu pentru proiectul de lege inițiat de MInisterul Justiției, așa cum apărea în varianta inițiala a textului.