Parlament. Mesajul presedintelui Iohannis privind Strategia Nationala de Aparare: Parteneriatul strategic cu SUA, intarirea profilului in NATO si UE. In Romania puternica, nimeni nu e deasupra legii

T.d. | 22.06.2015

Pe aceeași temă

Presedintele Klaus Iohannis sustine, luni dupa-miaza, incepand cu ora 17.00, un mesaj cu privire la Strategia Nationala de Aparare a Romaniei 2015-2019.

Strategia Nationala de Aparare 2015-2019 va intra la dezbateri si vot in plenul Parlamentului marti, incepand cu ora 13.00. Decizia a fost luata in Birourile reunite ale Camerei Deputatilor si Senatului.

Joia trecuta, documentul Strategiei de Aparare i-a adus pe reprezentantii diplomatici ai statelor membre NATO si UE la Palatul Cotroceni, acolo unde au avut o intrevedere cu reprezentantii Administratiei Prezidentiale.

Strategia Nationala de Aparare 2015-2019 a primit, miercurea trecuta, raport favorabil in unanimitate de la comisiile de aparare din Senat si Camera Deputatilor.

Presedintele Klaus Iohannis a trimis, in 12 iunie, Strategia Nationala de Aparare a Tarii in Parlament.

Din total de 554 de parlamentari, la sedinta plenului reunit de luni sunt prezenti 397, anunta presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea.


Principalele declaratii ale presedintelui Iohannis (preluare HotNews):

  • Dle presedinte al Camerei Deputatilor, dle vicepresedinte al Senatului, doamnelor si domnilor
  • Una dintre primele mele promisiuni a fost ca voi prezenta in fata Parlamentului Strategia Nationala de Aparare
  • Am dorit ca acest lucru sa nu se intimple oricum, ci prin dialog si consens, de aceea procesul elaborarii a inclus consultarea cu specialisti si institutii, reprezentanti ai mediului academic, societatii civile si partidelor
  • Toate sunt o dovada de normalitate. Romania va regasi treptat acea normalitate care pleaca de la lucruri simple: de la a prefera dialogul conflictului
  • Strategia Nationala de Aparare revine presedintelui Romaniei, dar nu trebuie sa fie un act de vointa a unei persoane, nici a catorva institutii. E mult mai mult: e o declaratie pe care Romania o va face
  • Strategia priveste deopotriva statul, societatea si cetateanul
  • Strategia se refera la aparare si securitate nationala in ansablu
  • Pasul urmator necesar ar fi construirea unui cadru legislativ functional care sa introduca mai multa claritate
  • Romania puternica in Europa si in lume - acesta este viitorul pe care il construim si viziunea pe care am intemeiat Strategia
  • Romania puternica e o natiune de cetateni ale caror drepturi si libertati sunt aparate
  • Nu intamplator am inclus printre interesele nationale de securitate protejarea drepturilor si libertatilor tuturor cetatenilor. Romania e puternica daca institutiile democratice sunt puternice si daca cetatenii sunt aparati si serviti
  • Oriunde s-ar afla, cetatenii trebuie sa stie ca autoritatile se ocupa de ei
  • O Romanie puternica stie sa-si protejeze valorile, bunurile nationale si resursele si sa apere acele lucruri care o fac unica
  • Romania puternica inseamna si un stat care contribuie la democratie si libertate, la mentinerea securitatii colective impreuna cu aliatii sai
  • Evolutiile din regiune au readus in atentie indeplinirea misiunii fundamentale a NATO - cea de aparare colectiva
  • Evenimentele recente din regiune, dar si cresterea impactului unor amenintari precum cea cibernetica sau terorismul ne-au demosntrat ca securitatea nu e un dat subinteles
  • Consolidarea parteneriatului strategic cu SUA, intarirea profilului in NATO si UE se numara printre obiectivele nationale de securitate pe care Strategia la afirma
  • Garantul principal al securitatii este NATO
  • Angajamentul tuturor partidelor puternice de a creste bugetul pentru aparare la 2% pana in 2017 arata ca Romania intelege sa fie nu doar beneficiar de securitate, ci si furnizor
  • Pornind de la schimbarile de paradigma la nivel global, de la evaluarea amenintarilor, riscurilor, Strategia aduce cateva noutati
  • Ea opereaza cu un concept de securitate nationala extinsa, in acord cu perceptele europene
  • In afara elementelor care tin de aparare, ordine publica, activitatea de informatii, securitatea nu mai poate fi separata de stabilitatea financiar bugetara, de existenta unor sisteme publice functionale, de capacitatea de a raspunde la problemele de mediu
  • E momentul ca in perioada urmatoare sa construim consens politic in jurul acestor probleme, care sa produca reforma
  • Strategia isi propune o abordare integrata: Dimensiunea de ordine publica, de informatii, contrainformatii, securitate, dimensiunea economica si energetica, cea diplomatica, dimensiunea educationala, sanatate, sociala si demografica
  • Directiile de actiune sint definite pe toate aceste dimensiuni
  • A venit momentul sa lasam deoparte practica documentelor stufoase care ramin in sertare necitite si neaplicate
  • Strategia trebuie urmata de alte documente fundamentale, de la Cartea Alba a Apararii la altele
  • Un rol vital il va avea planificarea integrata
  • Insist asupra acestui accent: Cooperarea interinstitutionala
  • Romania nu-si poate permite ca fiecare institutie sa aiba propria planificare, fara o conceptie unitara la nivel national
  • Revin asupra necesitatii sa revizuim cadrul legislativ al institutiilor din domeniul apararii, securitatii
  • Documentul inaintat vizeaza perioada mandatului meu
  • In fata amenintarilor actuale exista un singur raspuns: continuitate. In angajamentele in plan extern, in procesul de intarire a statului de drept, continuitate pe drumul pe care romanii l-au cerut
  • Strategia acopera perioada in care vom marca centenarul Unirii si preluarea presedintiei UE
  • Romania se prezinta in fata partenerilor ca un partener predictibil si responsabil
  • Peste citeva zile voi participa la Consiliul European, unde voi milita pentru implicarea Romaniei in strategia europeana pentru securitate
  • Astazi se implinesc 6 luni de la preluarea mandatului de presedinte. Am propus Parlamentului un parteneriat care sa redea cetatenilor increderea
  • Sint proiecte care au fost duse la bun sfirsit, fapt ce se cuvine apreciat. Nu sint foarte multumit de toate rezultatele, dar sint constient ca s-a gasit un minim numitor comun
  • Nu acelasi lucru il pot spune despre votul prin corespondenta. In ciuda angajamentului public, nu constat o vointa politica a majoritatii
  • Nici in privinta incuviintarii cererilor justitiei lucrurile nu stau mai bine. Dimpotriva
  • Marele pacat al ultimilor 25 a fost confuzia intre persoane si functii
  • Cind vin in fata dvs. si spun ca Parlamentul trebuie sa lase Justitia sa-si faca treaba, nu o fac in nume propriu. O fac in calitate de Presedinte
  • In Romania puternica, a avea o functie nu e un privilegiu personal, ci o responsabilitate care presupune o conduita
  • Comportamentul fiecaruia dintre noi implica o tara intreaga, imaginea ei in Europa si in lume, iar fiecare gest are consecinte si impact publice
  • Indiferent cit de mult rezista unii acum, sintem pe drumul spre modernizare, pentru ca asta isi doresc oamenii de la noi


Mesajul integral sustinut de presedintele Klaus Iohannis in Plenul Parlamentului:

"Una dintre primele mele promisiuni, făcute chiar de la această tribună, a fost aceea că voi prezenta Parlamentului, în termen de 6 luni de la preluarea mandatului, Strategia Națională de Apărare a Țării. Dincolo de obligația legală, a fost și un angajament personal. Am ținut să avem Strategia Națională de Apărare gata la timp, pentru a respecta legea, pentru a onora o promisiune și pentru a oferi cât mai repede României și românilor o viziune în domeniul securității naționale. Dar mai ales am dorit ca acest lucru să nu se întâmple oricum. Ci prin dialog și consens. De aceea, procesul elaborării și definitivării Strategiei a inclus consultarea cu specialiști și cu reprezentanți ai instituțiilor cu atribuții în domeniu, ai societății civile, mediului academic și partidelor politice. Toate acestea sunt, cred eu, o dovadă de normalitate. România va regăsi treptat acea normalitate care pleacă de la lucruri simple: de la a respecta un termen dat de lege, de la a prefera dialogul conflictului și de la a renunța la mizele mici pe subiecte mari.

Strategia Națională de Apărare revine în obligația legală a Președintelui României. Acest document nu este însă și nu trebuie să fie un act de voință al unei persoane, nici al câtorva instituții. Strategia Națională de Apărare e mult mai mult decât atât. Este o declarație pe care România o face. Ea își propune să răspundă unor nevoi și așteptări și privește deopotrivă statul, societatea și cetățeanul. Prin obiectivele și conținutul său, Strategia Națională de Apărare se referă, de fapt, la apărare și securitate națională în ansamblu, iar cele două concepte merg împreună. Societatea românească are nevoie de o Strategie Națională de Apărare care răspunde unei realități complexe. De aceea, lipsa de claritate terminologică a legislației în domeniu și necorelarea ei nu poate reprezenta un obstacol în calea unui document cuprinzător și adecvat. Pasul următor necesar ar fi construirea unui cadru legislativ coerent și funcțional, pentru a introduce mai multă rigoare și claritate în perspectiva elaborării Strategiilor ulterioare, dar și a strategiilor sectoriale ce decurg de aici.

Doamnelor și domnilor,
România puternică în Europa și în lume - acesta este viitorul pe care îl construim și viziunea pe care am întemeiat Strategia Națională de Apărare. România puternică este o națiune de cetățeni, ale căror drepturi și libertăți sunt apărate. Un stat puternic își respectă și protejează cetățenii. Nu întâmplător am inclus printre interesele naționale de securitate «protejarea drepturilor și libertăților fundamentale ale tuturor cetățenilor și garantarea siguranței lor». România este puternică dacă instituțiile democratice sunt puternice și dacă cetățenii noștri se simt reprezentați și serviți de ele. Oriunde s-ar afla ei, cetățenii României trebuie să aibă experiența că autoritățile au grijă de ei, că sunt capabile să le asigure securitatea în țară sau să le ofere garanții juridice și protecție diplomatică în străinătate.

O Românie puternică știe să-și protejeze valorile, bunurile naționale și resursele și să apere acele lucruri care o fac unică. Prezervarea și valorificarea patrimoniului cultural și natural, precum și încurajarea responsabilă a domeniilor de excelență, ca modalități de promovare a propriei identități, reprezintă obiective naționale de securitate. România puternică înseamnă și un stat care contribuie la democrație și libertate, la menținerea securității colective împreună cu aliații săi. Înseamnă o țară credibilă într-un context delicat, în care au fost puse la îndoială principii de drept internațional ce păreau deja consacrate.

Evoluțiile din regiune au readus în atenție îndeplinirea misiunii fundamentale a NATO, aceea de apărare colectivă. Astăzi securitatea națională nu mai poate fi asigurată individual de niciun stat. Evenimentele recente din regiune, dar și creșterea impactului unor amenințări precum cele cibernetice sau terorismul, ne-au demonstrat că securitatea nu e un dat de la sine înțeles și că trebuie să investim în ea încredere, resurse și credibilitate. Consolidarea parteneriatului strategic cu Statele Unite ale Americii, întărirea profilului României în NATO și UE, aprofundarea cooperării cu statele vecine și cu cele din flancul estic al NATO și intensificarea cooperării regionale se numără printre obiectivele naționale de securitate pe care Strategia le afirmă. Garantul principal al securității României este Alianța Nord-Atlantică.

România este la rândul ei puternică într-o Alianță Nord Atlantică puternică și într-o Uniune Europeană puternică. Angajamentul tuturor partidelor politice de a crește bugetul pentru apărare la 2% până în 2017 este semnalul că România înțelege cerințele momentului și își asumă responsabilitatea de a fi un furnizor de securitate, nu doar un beneficiar, o țară care proiectează securitate și stabilitate în zonă. Pe lângă apartenența noastră la NATO, trebuie să dovedim că avem capabilitățile necesare pentru a participa la apărarea colectivă.

Pornind de la schimbările de paradigmă la nivel global, de la starea de fapt existentă, de la evaluarea amenințărilor, riscurilor și vulnerabilităților, Strategia Națională de Apărare aduce câteva noutăți. Ea operează cu un concept de securitate națională extinsă, în acord cu principiile europene. Există astăzi interese multiple care converg spre asigurarea securității naționale. În afara elementelor care țin de apărare, de ordine publică sau de activitatea de informații și contrainformații, securitatea nu mai poate fi separată de un mediu economic competitiv, de stabilitatea financiar-bugetară, de existența unor sisteme publice – educație, sănătate, pensii - funcționale și adaptate schimbărilor, de protecția infrastructurilor critice sau de capacitatea de a răspunde la problemele de mediu. Este momentul ca în perioada următoare să construim consens politic în jurul acestor teme esențiale, un consens politic care să producă în mod real reformă și legislație durabilă.

Tocmai de aceea, Strategia Națională de Apărare își propune o abordare integratoare și echilibrată, care aduce la un loc dimensiunea de apărare, militară, cu o serie de alte dimensiuni. Mă refer aici la dimensiunea de ordine publică, de informații, contrainformații și de securitate; la dimensiunea economică și energetică; la cea diplomatică; la managementul situațiilor de criză și, nu în ultimul rând, la dimensiunea educațională, de sănătate, socială și demografică. Direcțiile de acțiune și principalele modalități pentru asigurarea securității naționale a României sunt definite pe toate aceste dimensiuni.

Doamnelor și domnilor,
A venit momentul să lăsăm deoparte practica documentelor stufoase, care rămân în sertare, necitite și mai ales neaplicate. Această Strategie Națională de Apărare nu este finalul unui proces, ci începutul lui. Ea va trebui urmată de alte documente fundamentale, de la Carta Albă a Apărării la celelalte strategii sectoriale și urmărită în aplicarea ei pe toate dimensiunile. În acest proces, un rol vital îl va avea planificarea integrată și capacitatea instituțiilor responsabile de a lucra coordonat. Insist asupra acestui accent - cooperarea interinstituțională. România nu își poate permite ca fiecare instituție să aibă o strategie și planificare individuală sau propria alocare de resurse, separat de celelalte instituții și fără o concepție unitară la nivel național.

De asemenea, revin asupra necesității de a reînnoi cât mai curând cadrul legislativ de reglementare, organizare și funcționare a instituțiilor care activează în sferele apărării și securității naționale. În acest sens, o bună colaborare cu Parlamentul în activitățile privind apărarea țării și securitatea națională este fundamentală. Documentul pe care l-am înaintat vizează perioada mandatului meu, dar, în același timp, fixează direcțiile strategice ale României pe termen lung. În fața amenințărilor, riscurilor și vulnerabilităților din contextul actual există un singur răspuns: continuitate – continuitate în angajamentele în plan extern, în raport cu aliații, continuitate în procesul de întărire a statului de drept și de consolidare democratică, continuitate pe drumul pe care românii l-au cerut și îl așteaptă de la noi.

Strategia Națională de Apărare acoperă perioada în care vom marca centenarul Unirii, în 2018 și vom prelua Președinția Consiliului Uniunii Europene, în 2019. Țara noastră se prezintă astfel în fața aliaților săi ca un partener predictibil și responsabil, pe măsura poziției, locului și ambiției sale în organismele la care este parte. Peste câteva zile voi participa la Consiliul European, unde voi promova angajarea fermă a României în procesul de elaborare a noii Strategii Europene de Securitate. Avem oportunitatea de a merge la aceste discuții cu un document propriu, nou și comun asumat de întreagă clasă politică.

Doamnelor și domnilor,
Astăzi se împlinesc 6 luni de la preluarea mandatului de Președinte. La acel moment, dar și la începutul acestei sesiuni, am propus Parlamentului un parteneriat care să redea încrederea cetățenilor în această instituție și să aducă un alt mod de lucru în politică.

În cadrul acestui parteneriat sunt proiecte care au fost duse la bun sfârșit și reprezintă pași înainte în raport cu așteptările cetățenilor, fapt ce se cuvine apreciat. Nu sunt foarte mulțumit de toate rezultatele, dar sunt conștient de faptul că, politic vorbind, s-a găsit un minim numitor comun. Nu același lucru, din păcate, îl pot spune despre soluția pentru asigurarea dreptului de vot al românilor din diaspora, respectiv votul prin corespondență. În ciuda angajamentului public făcut, nu constat o voință politică reală a majorității de a promova un asemenea proiect. Nici în privința încuviințării cererilor justiției lucrurile nu stau mai bine. Dimpotrivă. O Românie puternică este aceea în care nimeni nu e mai presus de lege, iar corupția la vârf nu mai reprezintă o vulnerabilitate la adresa funcționării statului.

Marele păcat al ultimilor 25 de ani a fost confuzia dintre persoane și instituții sau funcții. Atunci când vin în fața dumneavoastră și spun că Parlamentul trebuie să lase justiția să-și facă treaba, nu o fac ca individ, în nume propriu și nu mă adresez unor persoane particulare. O fac în calitate de Președinte, care are o răspundere și vorbesc reprezentanților unei alte instituții. În România puternică a avea o funcție nu este un privilegiu personal, ci o responsabilitate care implică o conduită, iar oamenii politici, mai ales la cel mai înalt nivel, înțeleg că nu se reprezintă pe sine. Comportamentul fiecăruia dintre noi implică o țară întreagă, imaginea ei în Europa și în lume, iar fiecare gest are consecințe politice și impact public.

Am spus la început că România își va găsi treptat acea stare în care e normal să respecți legea, în care e normal să ai un minimum de decență în politică și să faci un pas în spate atunci când afectezi imaginea propriei țări, în care e normal să separi instituțiile de persoane particulare. Indiferent cât de mult îi rezistă unii acum, suntem deja pe acest drum, iar acest moment nu va întârzia să vină. Pentru că asta își doresc oamenii de la noi și asta înseamnă să fim o țară puternică în Europa și în lume. Vă mulțumesc!”

 

Federatia Rusa – principala amenintare

Presedintele Klaus Iohannis a trimis, in 12 iunie, Strategia Nationala de Aparare a Tarii in Parlament. Seful statului a solicitat, de asemenea, sa se adreseze Legislativului, pe aceasta tema, in sedinta reunita din 22 iunie.

CITESTE SI: Moscova-principala amenintare la securitatea tarii, potrivit Strategiei Nationale de Aparare a Romaniei

Potrivit unui comunicat al Administratiei Prezidentiale, “preşedintele României, domnul Klaus Iohannis, a trimis vineri, 12 iunie a.c., Parlamentului României, Strategia Naţională de Apărare a Ţării. Totodată, domnul Președinte Klaus Iohannis a transmis Președintelui Senatului, domnul Călin Popescu-Tăriceanu, și Președintelui Camerei Deputaților, domnul Valeriu Zgonea, în conformitate cu prevederile Art. 88 din Constituţia României, republicată, solicitarea de a adresa Parlamentului un mesaj referitor la Strategia Națională de Apărare a României, în ședința reunită a celor două Camere, luni, 22 iunie a.c., începând cu ora 17.00”.

Strategia nationala de aparare a Romaniei mentioneaza indirect Federatia Rusa inca de la prima pagina: "Schimbarea de paradigma la nivel global se caracterizeaza prin cateva evolutii de care trebuie sa tinem cont in elaborarea unei noi Strategii. Romania se afla intr-o regiune care a fost mult timp caracterizata de prezenta unor conflicte inghetate. Astazi regiunea este marcata de conflicte active si de o deteriorare a relatiilor dintre NATO si Federatia Rusa. Prezenta zonelor de conflict in regiune ridica in mod direct si problema securitatii cetatenilor romani."

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22