Pe aceeași temă
Conform Platformei România 100, proiectul de lege distruge echilibrul între puterile statului, afectează grav independența justiției și sporește nemăsurat și nejustificat puterea Ministrului Justiției, care, conform propunerii de modificare:
va putea face practic numirile în funcțiile de conducere din Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţia Naţională Anticorupţie şi Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, până la nivelul ierarhic al șefilor de birou inclusiv – Consiliul Superior al Magistraturii neavând posibilitatea de a respinge decât o singură dată propunerile avansate de ministrul numit politic;
își va putea exercita autoritatea asupra procurorilor la nivel operațional, în sfera funcțiilor și atribuțiilor acestora, dincolo de autoritatea generală cu care este învestit prin art. 132 (1) din Constituția României cu privire la statutul procurorilor;
va putea exercita presiuni și influențe de natură politică prin extinderea posibilității de control pe cale ierarhică a soluțiilor adoptate de procurorul de caz;
va controla în totalitate Inspecția Judiciara (IJ) - de la normele pentru efectuarea inspecției - stabilite prin ordin de ministru, până la buget și numirea șefului Inspecției Judiciare, putând totodată să ceară refacerea rapoartelor IJ. Trecerea Inspecției Judiciare de la Consiliul Superior al Magistraturii la Ministerul Justiției este de natură să afecteze grav independența justiției ca putere separată în stat;
va putea exercita o presiune suplimentară asupra judecătorilor și procurorilor prin intermediul Inspecției Judiciare și prin modificările propuse în domeniul răspunderii materiale a magistraților.
Crearea în cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a unei direcţii dedicate combaterii infracționalității în rândul magistraților, pe lângă faptul că generează o inutilă fragmentare instituțională, se constituie într-un factor suplimentar de presiune asupra corpului profesional al magistraților.
Eliminarea Președintelui României din procedurile de numire a funcțiilor de conducere la vârful sistemului judiciar este de natură să afecteze grav sistemul de echilibru și control reciproc al puterilor în stat, esențial pentru arhitectura constituțională a României.
Având în vedere cele de mai sus, Platforma România 100:
se opune ferm oricărei modificări legislative care slăbește justiția și lupta împotriva corupției în România și se alătură organizațiilor civice și cetățenilor care protestează pașnic împotriva propunerilor legislative publicate de Ministerul Justiției
cere retragerea imediată a proiectelor de legi si angajarea într-un dialog transparent, constructiv și inclusiv cu Președintele României, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public, organizațiile reprezentative ale magistraților, organizațiile societății civile, care să conducă la rescrierea pachetului legislativ în acord cu principiile statului de drept
solicită Coaliției de Guvernare PSD-ALDE asumarea explicită a paternității acestui pachet legislativ și demiterea imediată a Ministrului Justiției
Platforma România 100 consideră că drumul democratic și european al României este nenegociabil și ireversibil.
Orice încercare de modificare a legilor justiției trebuie făcută numai pentru întărirea statului de drept și a luptei împotriva corupției în România, pentru protejarea cetățenilor onești, care respectă legile, pentru consolidarea unei societăți democratice, bazată pe morală și valori.
Orice modificare a legilor justiției trebuie însoțită de argumente clare, de un proces decizional transparent și participativ, izvorât din dezbateri publice reale. Tema justiției este una centrală în tranziția românească și în statutul european al României. De aceea, Platforma România 100 cere Coaliției PSD-ALDE și partidelor parlamentare să trateze această temă cu maximă transparență și responsabilitate.