Proiect comun al asociațiilor civice, MRI și USR: Modificarea legislației electorale

Redactia | 26.06.2018

Reprezentanții ai 24 de ONG-uri sau mișcări civice și ai partidelor Mișcarea România Împreună, Partidul Oamenilor Liberi și Uniunea Salvați România anunță o inițiativă de modificare a legislației electorale, principalele propuneri fiind revenirea la două tururi de scrutin pentru alegerea primarilor și eliminarea pragurilor electorale.

Pe aceeași temă

 

 

 

24 de asociații civice și partidele MRI, USR au anunțat o inițiativă pentru modificarea legislatiei electorale care își propune revenirea la două tururi de scrutin pentru alegerea primarilor, eliminarea pragurilor electorale și reducerea pragurilor electorale.

 

 

Modificările concrete propuse la legislația electorală:

 

Reintroducerea alegerilor în două tururi pentru primari.

 

Scăderea numărului de semnături necesare pentru înscrierea în alegeri:

 

  • Regula generală este că vor fi necesare 0,1% din numărul de voturi valabil exprimate pentru funcția respectivă la alegerile precedente;
  • Pentru alegerile locale (primari, consilieri), numărul minim de semnături necesare într-o circumscripție este de 20, iar numărul maxim este de 500;
  • Pentru alegerile parlamentare, numărul maxim de semnături necesare într-o circumscripție este de 500.
  • Eliminarea pragului electoral pentru alegerile locale
  • pentru alegerile locale (consilieri locali și județeni), pragul electoral de 5% este înlocuit cu un coeficient local calculat prin împărțirea numărului total de voturi valabil exprimate la numărul de mandate puse în joc;
  • pentru alegerile parlamentare și pentru Parlamentul European, pragul electoral rămâne neschimbat.

 

Votul pe listă deschisă:

 

  • Se introduce votul pe listă deschisă pentru toate alegerile cu listă (locale, parlamentare, PE);
  • Alegătorul va avea posibilitatea să indice atât partidul, cât și candidatul preferat. Nu este obligatoriu să indice și candidatul;
  • Distribuirea mandatelor între partide rămâne neschimbată, proporțional cu numărul de voturi și ținând cont de pragul sau coeficientul electoral;
  • Atribuirea mandatelor în interiorul listei de partid ține cont și de preferințele exprimate de alegători. Exemplu: Partidul A primește 4 mandate, care, potrivit legislației actuale vor fi repartizate candidaților propuși pe listă la pozițiile 1-4. Totuși, în cazul în care candidatul de pe poziția 20 primește mai multe voturi „personale” decât coeficientul electoral (numărul de voturi necesar pentru obținerea unui mandate), el va primi mandatul în locul candidatului de pe poziția 4.

 

Calcularea numărului de mandate de parlamentar:

 

  • Numărul de mandate de deputați și senatori nu mai este fix (la momentul actual el este stabilit printr-o anexă la lege), ci se actualizează înainte de fiecare alegeri, în funcție de variația numărului de locuitori și norma de reprezentare;
  • Se introduce înscrierea automată a cetățenilor cu domiciliul în străinătate în Registrul Electoral, în baza datelor de la direcția pașapoarte;
  • Este eliminat pragul de minim 2 senatori, respectiv 4 deputați;
  • Astfel, în unele județe poate să scadă sau să crească numărul de reprezentanți, în funcție de evoluția populației. Numărul de parlamentari din Diaspora crește semnificativ. Numărul total de parlamentari scade, evitând o încălcare a referendumului din 2009.

 

Facilități pentru votul în străinătate:

 

  • Cetățenii cu domiciliul sau reședința în străinătate vor putea vota pentru Circumscripția 43 (Diaspora), iar numarul de parlamentari pentru aceasta circumscriptie crește proporțional cu numărul de persoane cu domiciliul în Circumscripția 43 (la momentul actual este blocat la 4 deputați și 2 senatori);
  • Cetățenii care doar locuiesc în străinătate, dar au domiciliul în țară, vor vota în secțiile din străinătate, pe un buletin de vot special. Voturile lor se vor număra în străinătate și vor fi transmise în țară către circumscripțiile în care au domiciliul, urmând să fie luate în calcul la distribuirea mandatelor în acele circumscripții. Altfel spus, cetățeanul cu domiciliul în Galati, dar care locuiește la Paris, va stabili deputații și senatorii din Galați.

 

Evitarea fraudelor:

 

  • Este prevăzut expres mecansimul informatic de monitorizare a prezenței la vot și prevenire a votului ilegal – aspect preluat din HG-urile adoptate în 2016 pentru a evita modificarea lor prin HG în viitor;
  • Operatorul de calculator înregistrează numărarea voturilor – aspect preluat din HG-urile adoptate în 2016 pentru a evita modificarea lor prin HG în viitor.

 

ONG-urile și asociațiile civice care s-au alăturat proiectului:

 

Acțiunea Civică Galați

 

#activAG Pitești

 

Aradul Civic

 

Asociația VeDem Just

 

Brașovul Civic

 

Centrul pentru Studiul Democrației

 

Corupția Ucide

 

Curățăm Galațiul

 

Eu Ro Aleg

 

Evident Deva

 

Geeks 4 Democracy

 

Inițiativa Craiova

 

Inițiativa România

 

Inițiativa Timișoara

 

Mureșul Civic

 

Oradea Civică

 

Platforma România 100

 

Rădăuțiul Civic

 

Reactiv Brașov

 

Rezist Milano

 

#REZISTENȚA

 

Umbrela Anticorupție Cluj

 

Ștafeta Steagului Uniunii Europene

 

Vă Vedem din Sibiu

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22