Pe aceeași temă
Conform inițiatorilor, elevii care nu au luat bacalaureatul, dar au media de absolvire peste șapte, ar putea să studieze un an pregătitor la universități. Pe parcursul acestuia, statul este obligat să-i susțină financiar pe cei aflați într-o astfel de situație, "cel puțin la nivelul ajutorului de șomaj", prevede proiectul. Anul pregătitor va fi organizat de universități în așa fel încât să țină cont de programa de licență a facultății în cauză, dar și de cea de bacalaureat. Dacă între timp iau bacalaureatul, elevii care au urmat un asemenea "an pregătitor" vor putea să și-l echivaleze "total sau parțial" cu primul an universitar și să continuie studiile la facultatea respectivă.
Statul sustine financiar absolventii de liceu care se incadreaza in prevederile aliniatului 1 - adica "Absolventii invatamantului liceal cu diploma de absolvire si media de absolvire cel putin nota 7 care nu au promovat examenul de Bacalaureat au dreptul sa urmeze in universitati, in conditiile aprobate de Senatele universitare, un an pregatitor, potrivit programelor de studii de licenta, organizate legal in universitate, si programei de bacalaureat - cu o finantare corespunzatoare, cel putin la nivelul ajutorului de somaj".
Absolvenții de liceu care nu au luat examenul de bacalaureat ar trebui, conform proietului, să beneficieze de finanțare pentru a-și completa pregătirea în școlile postliceale.
Aergumente: Lipsa pregatirii cadrului general al examinarii
În expunerea de motive, inițiatorii își argumentează demersul spunând că elevii care nu au promovat examenul de bacalaureat, în număr de 10.000, au fost aduși "într-o situație de debusolare". De vină pentru aceasta ar fi "lipsa pregătirii corespunzătoare a cadrului general al examinării" precum și "modul în care au fost abordate subiectele", aspecte care au dus la "nepromovarea examenului de bacalaureat de mulți dintre elevii cotați cu rezultate profesionale bune pe parcursul anilor de liceu".
"Modul in care au fost abordate subiectele, lipsa pregatirii corespunzatoare a cadrului general al examinarii au condus la nepromovarea examenului de bacalaureat de multi dintre elevii cotati cu rezultate profesionale bune pe parcursul anilor de liceu. In absenta unor masuri de insertie pe piata muncii va creste ingrijorator de mult riscul unor derapaje de la o evolutie personala si in cariera profesionala normala. Ca urmare, initiatorii acestui act normativ considera de datoria Parlamentului sa intervina cu masuri care sa-i sprijine pe cei capabili si interesati de formarea lor profesionala".
Proiectul a fost depus la Camera Deputatilor marti, 27 septembrie, iar camera decizionala este Senatul. Data la care se implineste termenul constitutional pentru dezbatere si vot final pe acest proiect de lege este 10 noiembrie 2011.