Pe aceeași temă
În cererea adresată oficial Avocatului Poporului, cei trei lideri, Marcel Ciolacu, Victor Ponta și Călin Popescu Tăriceanu consideră că urgența reglementării – respectiv probabilitatea adoptării moțiunii de cenzură – nu se susțin, fiind „simple supoziții”.
De asemenea, cei trei reclamă că Guvernul și-a „arogat efectiv puterea legislativă”, încălcând principiul separației puterilor în stat, prin adoptarea celor 25 de ordonanțe într-o singură ședință.
„Considerăm că prin conduita adoptată de Guvernul României s-a încălcat în mod flagrant și principiul cooperării loiale între instituțiile statului român, dar s-a creat și un precedent periculos în democrație, precedent care nu poate rămâne nesancționat”, se arată în document.
Cei trei lideri politici reclamă, totodată, că sunt încălcate recomandări ale Comisiei de la Veneția și decizii ale CCR privind modificarea legislației electorale cu mai puțin de un an înainte de alegeri.
De asemenea, Ciolacu, Ponta și Tăriceanu contestă prevederea privind posibilitatea alegătorilor de a vota oriunde în țară dacă nu se află în localitatea de domiciliu.
Comisia Juridică a Senatului a respins ordonanța de urgență privind alegerile anticipate
Senatorii PSD au propus marți, în Comisia Juridică de la Senat respingerea ordonanța de urgență emisă de Guvernul Orban care reglementează alegerile anticipate. Cu 8 voturi pentru și 3 împotrivă (PNL,USR) a fost adoptat raportul de respingere al ordonanței. Amendamenul de respingere a aparținut UDMR și a fost votat de PSD, UDMR și ALDE.
Reprezentantul Guvernului și președintele AEP au declarat în cadrul Comisiei Juridice că susțin ordonanța privind organizarea alegerilor anticipate. În replică, președintele Comisiei Juridice, pesedistul Șerban Nicolae a cerut nota de fundamentare a ordonaței.
„Există un document semnat de ministerul de Interne privind această inițiativă legislativă? Avizul Consilului Legislativ este? Nu am nevoie de persoane care nu știu parcursul acestei OUG. Eu propun să respingem proeictul de OUG și există un amendament al UDMR în acest sens. Motivarea este lipsa avizului Consilului Legislativ care invocă o decizie a Curții Constituționale care spune nesolicitarea avizului CL duce la neconstituționalitatea OUG și a hotăririlor de Guvern", a spus Șerban Nicolae.
PSD deține majoritatea în Comisia Juridică și, alături de reprezentanții UDMR și ALDE au votat pentru un raportul negativ. În ciuda protestelor PNL și USR ordonanța care reglementează organizarea alegerilor anticipate a primit raportul de respingere.
Raportul adoptat de Comisia Juridică va intra în dezbaterea plenului Senatului. După adoptare, proeictul de lege va merge la Camera Deputaților care este și forul decizional în acest caz.
Biroul permanent al Senatului a decis, luni, ca ordonanța de urgență care reglementează alegerile anticipate să fie dezbătută marți în comisiile de specialitate în procedură de urgență.
Ordonanța de urgență adoptată de Guvernul Orban în ultima ședință de dinaintea demiterii a fost publicată vineri pe site-ul Senatului și, ulterior, în Monitorul Oficial, actul normativ prevăzând că cetățenii vor putea vota la alegerile parlamentare la orice secție din țară sau străinătate, iar românii din afara granițelor vor avea la dispoziție trei zile pentru a merge la urne. De asemenea, numărul parlamentarilor de diaspora a fost majorat de la 6 la 12.
Principalele prevederi ale ordonanței:
Dublarea numărului parlamentarilor de diaspora:La articolul 5, alineatui (7) se modifica și va avea următorul cuprins: „(7) In cazul alegerilor parlamentare anticipate, numarul de mandate pentru Senat, respectiv pentru Camera Deputaților, pentru fiecare circumscriplie in parte, este cel prevazut in anexa nr. 1.”
Trei zile pentru românii din diaspora pentru a merge le urne:
La articolul 6, alineatui (1) se modifica și va avea urmatorul cuprins: „(1) Votarea in lara se desfasoara intr-o singura zi, care poate fi numai duminica. In strainatate, votarea se desfașoară și pe parcursul zilelor de vineri și sambata imediat anterioare datei votarii.”
La articolul 6, dupa alineatui (1) se introduce un nou alineat, cu urmatorul cuprins: „(1*) In strainatate, in ziua de vineri, votarea incepe la ora locala 12,00 și se incheie la ora locala 21,00, iar in ziua de sambata, votarea se deschide la ora locala 7,00 și se incheie la ora locala 21,00.”
Reducerea termenelor pentru ca anticipatele să poată avea loc mai devreme:
(1) Alegerile parlamentare anticipate se desfasoara in cadrul perioadei de 3 luni de la data dizolvării Parlamentului, prevazuta de art. 63 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
(2) In cel mult 5 zile de la data dizolvarii Parlamentului, Guvemul stabile§te, prin hotarare, la propunerea Autoritalii Electorale Permanente, data votarii, calendarul operaliunilor electorale, cheltuielile si masurile tehnico-organizatorice necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor parlamentare anticipate.
(3) In cel mult 5 zile de la data dizolvarii Parlamentului, Guvemul aloca, prin hotarare, fondurile necesare bunei organizari si desfasurari a alegerilor parlamentare anticipate din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvemului.
(4) In cazul alegerilor parlamentare anticipate, data desfasurarii acestora se stabileste cu cel putin 50 de zile inaintea votarii. In acest caz, termenele prevazute de prezenta lege, cu exceptia celor de 24 de ore §i a celor care se refera expres la alegerile I parlamentare anticipate, se reduc la jumatate. Daca din operatiunea de reducere la jumatate a termenelor rezulta fractiuni de zile egale sau mai mari de 12 ore, rotunjirile se fac in plus; fractiunile mai mici de 12 ore nu se iau in calcul.
(5) In cazul alegerilor parlamentare anticipate, campania electorala incepe in ziua urmatoare celei in care se constata ramanerea defmitiva a candidaturilor si se incheie cu 24 de ore inainte de momentul inceperii votarii.”
Românii pot vota la orice secție din țară sau străinătate:84. – (1) Alegatorul voteaza la una dintre urmatoarele sectii de votare:
a) in cazul in care se afla in unitatea administrativ-teritoriala sau sectorul municipiului Bucuresti unde isi are domiciliul sau resedinta, poate vota numai la sectia de votare la care este arondat conform domiciliului sau resedintei, dupa caz;
b) in cazul in care se afla in alta unitate administrativ-teritoriala sau subdiviziune administrativ-teritoriala decat cea unde i§i are domiciliul, poate vota la orice sectie de votare;
c) in cazul in care se afla in strainatate, poate vota la orice sectie de votare organizata in strainatate;
d) in cazul in care are domiciliul in strainatate, iar in ziua votarii se afla in tara, poate vota la orice sectie de votare organizata in tara;
(3) Sistemul informatic de monitorizare a prezentei la vot si de prevenire a votului ilegal semnaleaza daca:
a) persoana care s-a prezentat la vot nu a implinit varsta de 18 ani pana in ziua votarii inclusiv;
b) persoanei care s-a prezentat la vot i s-a interzis exercitarea dreptului de vot;
c).alegatorul care s-a prezentat la vot este arondat la sectia de votare respect!va;
d) alegatorul care s-a prezentat la vot este arondat la alta sectie de votare;
e) alegatorul care s-a prezentat la vot este omis din listele electorate permanente;
f) alegatorul care s-a prezentat la vot figureaza ca si-a mai exercitat dreptul de vot la acelasi scrutin;
g) alegatorul care s-a prezentat la vot figureaza ca a votat prin corespondenta, votul prin corespondenta transmis de acesta fiind receptionat de biroul electoral competent.