Raluca Pruna, ministrul Justitiei, despre SRI: Nu am infiintat nicio directie a Securitatii

Vlad Toma | 14.03.2016

Ministrul Justitiei, Raluca Pruna, a declarat astazi ca Romania nu isi permite sa combata terorismul la nivel amatoristic si ca nu are de ce regreta propunerea prin care SRI va putea sa faca acte de urmarire penala.

Pe aceeași temă

 

“Nu am infiintat nicio directie a Securitatii. Nu regret propunerea mea. Eu nu cred ca Romania isi permite sa combata terorismul la nivel amatoristic. Drepturi ale omului aveau si cei de pe bulevardul Voltaire, care au fost impuscati in cap”, a declarat ministrul Justitiei la Parchetul General, conform Hotnews.


Raluca Pruna a postase deja pe pagina sa de Facebook cateva clarificari legate de aceasta OUG, sustinand ca este provizorie, ca nu restrange drepturi si libertati, ci le face efective si ca SRI nu primeste in plus nicio competenta pe care nu o avea inainte de decizia CCR privind interceptarile.



"1. Ordonantele de urgenta sunt acte cu putere de lege 

2. OUG adoptata vineri nu restrange drepturi si libertati, ci tocmai le face efective. Cu o urmarire penala si o combatere a infractionalitatii slabe, discutia despre drepturi e un lux teoretic.  

3. SRI nu a primit absolut nicio competenta pe care nu o avea pana la decizia 51/2016 a CCR. Competentele sale de cercetare penala speciala dupa OUG sunt exclusiv limitate la punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica pentru infractiuni din titlul X din Codul Penal si terorism. Pentru toate aceste infratiuni urmarirea penala este proprie, i.e. exclusiv la procuror, la nimeni altcineva - nu politist fie el si judiciar, nu alt organ de cercetare penala speciala. Romania nu face aici nicio exceptie. Celor care invoca incorect exemplul altor state membre, le sugerez sa se uite la agenda europeana pe JAI 

4. Aceasta OUG este o solutie provizorie, dar necesara, data fiind decizia CCR care impunea de pe o zi pe alta o solutie. Ea nu exclude, ci deschide dezbaterea publica necesara despre ce solutie alege societatea romaneasca. 

Cu titlu personal, mi se pare suprarealist sa vad reactiile unor fosti inalti demnitari, care stiau exact cum stau lucrurile de vreo 10 ani incoace, le-au girat ca acum sa le denunte comme du jamais vu, ale cavalerilor luptei anti-coruptie institutionali sau din societatea civila care stiau de asemenea si nu au gasit temei sa se desparta in tot acest timp. Nu e bai, adevarul separa intotdeauna apele. 

In fine, sunt fericita ca decizia CCR a creat bresa detasarii politiei judiciare in parchete. E un inceput;-) "

 

***

 

Ordonanța de urgență elaborata de Ministerul Justitiei a fost aprobată de Guvern vineri seara, in urma sedintei CSAT. Ministrul Justiţiei, Raluca Prună, a declarat atunci că SRI devine organ de cercetare penală specială abilitat să facă acte de cercetare penală specială în cazuri de securitate naţională şi terorism:

 

''Acest lucru este legat de mandatele de siguranţă naţională care privesc exclusiv infracţiunile grave şi foarte grave din Titlul 10 din Codul penal la care se adaugă şi terorismul şi ţinând seama de o agendă europeană care ne face să fim mai vigilenţi decât acum cinci ani să asigurăm continuitate în ceea ce se face în aceste mandate de siguranţă naţională. Şi în acest sens, într-un mod limitat şi limitativ prevăzut de lege este adevărat că SRI poate să facă acte de cercetare penală fiind în acest sens un organ de cercetare penală specială în limitele definite de actualul Cod de procedură penală. Aici nu am inovat, numai am clarificat şi am făcut-o ca să nu punem în pericol mandatele de siguranţă naţională şi până la urmă, siguranţa cetăţeanului. România este o zi mai sigură decât altele'', a explicat Raluca Prună.

 

Serviciul Român de Informații (SRI) nu este organ de cercetare penală, a aratat Curtea Constituțională in motivarea deciziei prin care declara neconstitutional articolul 141 al. 1 din Codul de procedura penala.

 

Nicio reglementare din legislația în vigoare nu conține vreo normă care să consacre expres competența unui alt organ al statului, în afara organelor de urmărire penală, de a efectua interceptări, respectiv de a pune în executare un mandat de supraveghere tehnică, explică CCR în motivarea deciziei prin care a declarat neconstituționale interceptările făcute de SRI la cererea procurorilor anticorupție.

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22